1. Lenna’s Inception (Bytten Studio)
Naar eigen zeggen is Lenna’s Inception een actiegame in lijn met Link’s Awakening. Dat wil zeggen: er is sprake van een esthetiek die vroege Gameboy Color-games kenmerkt. Ook is het, net als in The Legend of Zelda, zaak om dungeons te doorlopen, die je elk op een andere manier uitdagen. Er zijn puzzels, gevechten en verhaallijnen die inderdaad doen denken aan Link’s Awakening – en eenzelfde spannende en uitdagende ervaring bieden.

Het verschil: de dungeons worden procedureel gegenereerd. Dat betekent dat het level design steeds anders is, maar dat dit niet op willekeurige basis gebeurt. Er is namelijk een algoritme dat ervoor zorgt dat een zeker tempo en ritme gewaarborgd blijft en dat de moeilijkheidsgraad past bij de dungeon die je doorloopt, alsook bij de vaardigheden van je personage. En hoewel onze speelsessie niet langer dan twintig minuten was, viel de hoge kwaliteit van de dungeons op.

2. Poncho (Delve Interactive)
Poncho is een 2D-platformgame die in zekere zin gelijkenissen vertoont met Paper Mario. Word je weg versperd door een muur, dan kun je naar voren of naar achter transporteren, oftewel naar een ander diepteniveau in het level waar deze muur zich niet bevindt. Niet alleen maakt deze spelmechaniek puzzels interessanter, het draagt het ook bij aan de platformactie. Het is bijvoorbeeld regelmatig zaak om naar een platform in een andere laag van het level te springen, waardoor timing en het manipuleren van diepte samenkomen.

Ook zorgt het voor een flinke hoeveelheid geheimen en verborgen paden in de spelwereld. Het kan voorkomen dat de zojuist genoemde muur het makkelijkste te passeren is door naar de voorgrond te transporteren; daar is de doorgang namelijk al zichtbaar. Maar voor hetzelfde geld bevindt zich achter de muur een kostbare schat, die in eerste instantie niet zichtbaar is en enkel door experimenteren met de verschillende lagen ontdekt kan worden.

3. Discstorm (XMPT Games)
Een frisbeegame die hectischer en intenser is dan alles wat we op de EGX Rezzed gezien hebben. In een kleine arena is het zaak om elkaar om te leggen met frisbees. Dat klinkt suf, maar de snelheid waarmee de frisbees door de arena’s vliegen valt niet te onderschatten. Vaak heb je een fractie van een seconde de tijd om zo’n frisbee te ontwijken, wat verder wordt bemoeilijkt door de grote hoeveelheid rondvliegende schijven. Met z’n vieren is dit een chaos van jewelste.

Maar ook in je eentje lijkt Discstorm z’n mannetje te staan. In de singleplayer neem je het op tegen eindbazen, elk met verschillende sterke en zwakke plekken. Het interessante is dat vingervlugheid hier niet genoeg is: Je moet een strategie ontwikkelen waarmee je de eindbazen daadwerkelijk schade toebrengt – een enkel frisbeetje volstaat niet. De chip-tune soundtrack is tenslotte ook noemenswaardig: de muziek bevordert het tempo van de game en klinkt simpelweg erg aanstekelijk.

4. Titan Souls (Acid Nerve)
Tussen onze wereld en het hiernamaals begeven zich de Titan Souls, oftewel de bronnen van alles wat leeft. Er is genoeg mis met deze tussenwereld, en de held uit deze game gaat op onderzoek uit. Het ‘Souls’-gedeelte uit de titel lijkt overigens meer dan toevallig. Net als Dark Souls is Titan Souls een game die het uiterste van je vaardigheden vraagt. Maar daar is de held ook wel een beetje schuldig aan: hij trekt ten strijde met slechts een boog en één pijl.

Titan Souls verschijnt volgende maand en bevond zich inderdaad in een vergevorderd stadium. De besturing is spot-on, de vormgeving subliem en de gevechten memorabel. En hoewel de game eveneens voor de Vita verschijnt, is er een goede reden om ‘m via computer of PlayStation 4 op een groot beeldscherm te spelen. Het gevoel van schaal komt dan het beste tot z’n recht – en draagt veel bij aan spelervaring.

5. Beyond Eyes (team & squid)
Beyond Eyes is ontwikkeld door de Nederlandse Sherida Halatoe en is wellicht de meest bijzondere ervaring die de EGX Rezzed te bieden heeft. In deze game speel je als Rae, een blind meisje dat opzoek gaat naar haar kat Nani. Wanneer je deze zoektocht aanvangt, is de spelwereld wit - en dus in zekere zin leeg. Door de omgeving af te tasten en de verschillende geluiden en geuren tot je te nemen, krijgt de spelwereld vorm.

Rae ziet weliswaar niets, maar als speler krijg je op die manier een visuele representatie van de wereld te zien. Deze is niet altijd juist: het geluid van wat kan bijvoorbeeld in eerste instantie een visuele weergave van een fontein opleveren, maar wanneer je dichtbij komt en letterlijk in aanraking komt met het water, ontdek je dat het een bovengronds riool is. Door op een vernuftige en fijngevoelige manier met het fysieke ongemak van blindheid om te gaan, levert Beyond Eyes een zintuiglijke ervaring op die indrukwekkend en veelbelovend is.

In verband met technische problemen is het voor ons alleen mogelijk om bestaand beeldmateriaal van onze mediaserver te plaatsen op de frontpage. Met de lancering van Gamer.nl V6 wordt het probleem verholpen. Tot die tijd komt het voor dat we gebruik moeten maken van oud beeldmateriaal.