Zoals er inmiddels bijna ieder jaar een E3, een X0 of een Leipzig Games Convention is, zo houdt ook Electronic Arts een jaarlijks terugkerend event voor de pers. Eerst genaamd Camp EA, vervolgens EA Hot Summer Night en dit jaar gedoopt tot EA Studio Showcase 06. Traditiegetrouw wordt dit event gehouden in San Francisco op het hoofdkantoor van EA. Ondergetekende was aan de beurt voor de door de redactie genoemde “de perstrip des doods”, woensdag heen vliegen en vrijdag alweer terug, om de nieuwe line-up van EA voor het eind van dit jaar en volgend jaar te bekijken.

Op de E3 pakte Electronic Arts voor haar doen redelijk bescheiden uit door te komen met voornamelijk nieuwe titels en de talloze sequels op de achtergrond te houden. Ook bij de aankondiging van de titels op de EA Studio Showcase liet EA opnieuw zien dat zij steeds meer de koers varen waarbij kwaliteit boven kwantiteit staat. Naar mijn mening een zeer positieve stap die dit jaar wellicht kan rechtvaardigen dat EA marktleider is van de publishers in de gamesindustrie. Afgezien van de sporttitels werden er maar zeven titels gepresenteerd. Sommige games konden al gespeeld worden, anderen werden slechts aangekondigd en voorzien van een mooie trailer en wat informatie.

Ook tijd voor wat afkoeling

Je gaat altijd met verwachtingen naar perstrips en ook ditmaal had ik in mijn hoofd al een lijstje gemaakt van de games die ik verwachtte en hoopte te zien. Grootste gemis van dan ook de veelbesproken titel Spore. Op de E3 had ik al een behind closed door presentatie gezien van de game en sindsdien staat Spore door de originaliteit en stijl heel hoog op mijn verlanglijstje. Ik vind dat de Studio Show case een perfecte gelegenheid was geweest om de selecte groep pers nader kennis te laten maken met Spore. Helaas dacht EA daar anders over en waarschijnlijk zal er meer informatie over Spore gegeven worden op de Leipzig Games Convention. Andere afwezigen waren Crytek Crysis, Army of Two, Medal of Honor Airborne en FIFA voor de next-gen consoles evenals Command & Conquor: Tiberian Wars. Hoewel ik enigszins teleurgesteld was in de grote “will not see” lijst bleek de “will see” lijst gelukkig ook zeer interessant en indrukwekkend te zijn.

In het volgende overzicht zijn de titels te vinden die getoond werden op de EA Studio Showcase 06. Van de titels is tevens een preview (indien aanwezig) te vinden als clickable link. Mis deze niet!

Warhammer Online: Age of Reckoning Developer: Mythic Entertainment Platform: PC (nog niet bevestigd: Xbox 360, PS3) Release: Herfst 2007 >>Preview<<

Na 25 jaar Warhammer moest dit natuurlijk bekroond worden met iets groots. Na de bordspellen, een RTS game op de PC is het tijd voor een MMORPG van de franchise. Nieuwe MMORPG’s zijn altijd eng want is het wel leuk en überhaupt mogelijk om op te boksen tegen de monopoliepositiehoudende World of Warcraft?

Mark Jacobs, CEO van Mythic Entertainment, is van mening dat het absoluut mogelijk is. Na het succes van Dark Age for Camelot en Warhammer 40.000 heeft Mythic voldoende ervaring met het maken van games en staat er inmiddels een trouwe schare fans achter de developer.

Zoals gezegd bestaat de Warhammer franchise in 2008 al 25 jaar. Het is een universum op zich met zijn gehele eigen humor die de ontwikkelaars goed gedoseerd in de game hebben gestopt evenals de sfeer die Warhammer uitademt. Fans van de franchise zullen hun hart kunnen ophalen in Warhammer Online en nieuwe spelers zullen genieten van de mooie omgevingen, goed uitgewerkte personages en de sfeer.

Warhammer Online: Age of Reckoning is voor mij DE topper van de EA Studio Showcase 06. Als trouwe World of Warcraft fan heeft deze game mij echter bijzonder weten te prikkelen en weet ik zeker dat ik de game direct ga spelen wanneer deze uitkomt (of in de beta natuurlijk). Toen ik hoorde dat de game pas in de herfst van 2007 uit zal komen moest ik wel even slikken. Nu realiseer ik me echter dat het juist heel goed is dat we nog zo lang op deze game moeten wachten. De timing voor de release kan ertoe bijdragen dat Warhammer Online heel erg groot gaat worden en misschien wel op gelijke hoogte als World of Warcraft kan komen of deze misschien wel kan overstijgen. WoW gaat inmiddels al bijna anderhalf jaar mee en in november krijgen we de uitbreiding. Menig gamer zal dan weer als een dolle gezogen worden in de wereld van Azeroth, maar tegen de tijd dat Warhammer Online uitkomt zal de nieuwigheid eraf zijn en zullen vooral de casual WoW-spelers wel toe zijn aan iets nieuws. En wellicht dat die vernieuwing gevonden kan worden in Warhammer Online?!

The Lord of The Rings: The White Council Developer: EA Redwood Shore Platform: Xbox 360, PS3 (nog niet bevestigd: PC) Release: Q4 2007

Tijdens de EA Studio Showcase 06 werd voor het eerst de nieuwe Lord of the Rings game getoond genaamd The Lord of the Rings: The White Council. De game speelt zich ongeveer 80 jaar voor de War of the Ring af in Tolkiens Middle-Earth. Dit zorgt ervoor dat er een geheel nieuw verhaal vertelt wordt en waarin spelers hun eigen verhaal kunnen creëren.

Tijdens de Showcase werd de game helaas niet getoond maar wel een indrukwekkende trailer. De trailer bevatte beelden van een slapende draak in een grot die wellicht zou kunnen verwijzen naar Smaug uit de Hobbit. Ook te zien was een fellbeast die over een kasteel in Mordor vloog, een hobbit in strijd met een wolf en een draak. De verteller die te horen was in de trailer klonk verdacht veel als Ian McKellen die in de Lord of the Ring films de rol van Gandald vertolkte. Dit waren niet de enige bekende stemmen die te horen waren. Ook Elrond, Galadriel en Saruman kregen de stem van hun filmvertolker. 

In de game zullen spelers de open wereld van Middle-Earth kunnen betreden en daarbij kunnen kiezen om te spelen als een mens, elf, dwerg of hobbit. Elke rol heeft als uiteindelijk doel om opgenomen te worden in de White Council waarin Gandalf, Saruman, Galadriel en Elrond zitten. De combat in de game zal een mix zijn van gevechten zoals we die hebben ervaren in The Two Towers en Return of the King en meer tactische combat zoals we die kennen uit The Third Age. The White Council is echter een RPG.

De trailer die getoond werd tijdens de presentatie zag er grafisch adembenemend uit en de ontwikkelaars gaven aan dat deze grafische pracht hun doel wordt voor de gehele game. Een veelbelovende titel die alle Tolkien fans in de gaten moeten houden.Battlefield 2142 Developer: DICE Platform: PC Release: Q4 2006 >>Preview<<

Battlefield 2142 speelt zich 150 jaar in de toekomst af op een tot ijs geworden planeet waar gevochten wordt om het laatste stuk onbevroren land. Tijdens EA Studio Showcase kregen we de mogelijkheid om met een team van 16 man te spelen tegen de ontwikkelaars en kennis te maken met de game die gevuld is met nieuwe features, wapens, de Titan Mode en indrukwekkende mechs.

Het is duidelijk dat DICE veel tijd heeft gestoken in een verbeterde, maar ook moeilijkere, teamplay. In Battlefield 2142 is teamplay nog belangrijker dan in de voorgaande games en betekent het het verschil tussen winnen of genadeloos verliezen.

Hoewel de game zich in een futuristische setting afspeelt heeft DICE ervoor gekozen om de lightsabers en laserguns achterwege te laten. Uiteraard zijn er wel futuristische wapens maar deze passen in de Battlefield franchise. De nieuwe voortuigen en mechs doen echter wel zeer futuristisch aan en dragen bij aan de sfeer van de game.

Met Battlefield 2142 heeft DICE een gokje genomen, want zitten de Battlefield fans wel te wachten op een game in de toekomst, maar naar mijn idee is dit een prima gok geweest. Deze game belooft weer een topper te gaan worden met veel nieuwe uitdagingen die Battlefield fans in hun hart zullen sluiten.

Half-Life 2: Episode Two Developer: Valve Software Platform: PC, Xbox 360, PS3 Release: Q4 2006 >>Preview<<

Tijdens de presentatie van alle games voor de EA Studio Showcase verscheen Gabe Newell van Valve Software op het podium om zijn zegje te doen. Zonder veel enthousiasme begon hij aan zijn praatje en al gapend hoorde ik het aan. Toen hij vervolgens de trailers aankondigde dacht ik dat dit even saai zou worden. Holy fuck! De trailers deden me mijn jetlag vergeten en met open mond heb keek ik naar de video die Portals introduceerde en de hilarische trailer van Team Fortress 2. De saaie Gabe Newell was ik op slag vergeten en mijn nieuwsgierigheid en enthousiasme waren geprikkeld. Dit belooft goeds…heel veel goeds!

Ook de aankondiging dat Half-Life 2 ook op de next gen consoles zal verschijnen sloeg in als een bom. Er zal een speciale Half-Life 2 box komen waarin Episode One, Episode Two, Portal en Team Fortress 2 zitten voor de next-gen consoles. Deze box zal tegelijkertijd uitkomen met de content voor de PC.

Valve legde uit dat zij op het moment focussen op “episodic gaming”, games waarbij om de zoveel tijd bepaalde content voor uit komt zoals het geval is bij Half-Life 2. Ze zijn van mening dat zij op deze manier de behoefte van de gamers sneller en beter kunnen vervullen. Deels ben ik het hier mee eens, want de content die Valve uitbrengt kan bijna gezien worden als een geheel nieuwe game, maar toch zou een Half-Life 3 het bij mij ook niet slecht doen.Need for Speed Carbon Developer: EA Black Box Platform: PC, Xbox, Xbox 360, PS2, PS3, GC, Wii, GBA Release: Q4 2006 >>Preview<<

Een game waar ik met veel verwachtingen naar uit keek. Gelukkig werden mijn verwachtingen waargemaakt want Need for Speed: Carbon ziet er op de Xbox 360 rete goed uit. De Canyon Races zijn een zeer indrukwekkende aanvulling die de racers onder ons met plezier zullen rijden. Grafisch gezien is het allemaal weer een tikkeltje mooier en de customization optie bevat weer een aantal nieuwe features die het pimpen weer naar een nieuw level brengen.

Tijdens de presentatie werd ook de PlayStation 3 versie getoond en ik moet helaas zeggen dat ik die er helemaal niet indrukwekkend uit vond zien. Heeft EA ons te vroeg beelden van de PS3 versie laten zien en hadden ze beter nog even kunnen wachten of is dit echt het uiteindelijke resultaat. Ik gok op het eerste…

Superman Returns Developer: EA Tiburon Platform: Xbox, Xbox 360, PS2, PSP, DS Release: Q4 2006

Op 28 juli verschijnt Superman Returns in de bioscopen en zoals het geval is bij bijna elke comic die tot leven komt verschijnt er ook een film van. Als Man of Steel heb je natuurlijk superkrachten zoals het vliegen, x-ray vision, heat vision, uiteraard de welbekende superkrachten, supersnelheid en een superadem. Alle krachten zul je moeten gebruiken om obstakels en vijanden uit de weg te werken.

Klinkt allemaal heel erg tof, maar ik kan niet zeggen dat ik deze game super vind. Misschien omdat ik de game niet zelf heb kunnen spelen, maar van wat ik gezien heb kan ik concluderen dat Superman Returns een hele toffe game is maar niet super.

Aangezien ik te weinig van de game heb gezien om een oordeel te vellen of een preview te schrijven blijft het slechts bij een gevoel dat ik heb. Wellicht geheel ongegrond, maar vooralsnog heb ik nog geen nieuwe gameplay, mindblowing graphics of andere aspecten gezien die mijn aandacht hebben weten te trekken. Hopelijk verandert dit wanneer ik de preview versie zal kunnen spelen.

Nog even zeggen...

Op een aantal titels die getoond zijn tijdens het event staat nog een embargo en daar mag ik dus tot de besproken datum nog niets over vertellen. Zodra dit embargo over is kunnen jullie echter deze titels op Gamer.nl verwachten.

Tijdens de EA Studio Showcase 06 heb ik ook de mogelijkheid gehad om een aantal interviews met ontwikkelaars op film te zetten. Momenteel wordt hiervan een film gemonteerd die binnen twee weken op Gamer.nl te zien zal zijn en waarin extra informatie staat.