E3 Preview: Sim / Racing / Sport | Gamer.nl

Door Jaap van Nes en Peter Zeilstra

Heroes of the Pacific (PS2, Xbox, PC)

Ontwikkelaar IRGurus denkt met Heroes of the Pacific precies datgene te hebben voor de mensen die geen ellenlange handleidingen willen doorspitten, maar wel eens lekker met een vliegtuig uit WOII een paar Jappen willen neer knallen. In meer dan 35 vliegtuigen kun je rond de grote oceaan mi ies uitvoeren aan zowel Amerikaanse als Japanse zijde. Deze mi ies zijn deels op echte veldslagen geba eerd. Ook zullen er bonus vliegtuigen beschikbaar komen uit Engeland, Duitsland en de USSR. De luchtgevechten waarin de speler terecht zal komen, kunnen maximaal 150 vliegtuigen bevatten, elk met hun eigen AI en physics.

Op zowel de PS2, Xbox en PC is de game online te spelen, waarbij op de PS2 en Xbox met maximaal 8 spelers tegelijk tegen elkaar te spelen zal zijn terwijl dit op de PC het dubbele is. Vliegtuigen zijn uit te rusten met custom wapens, zodat elke vijand zo effectief mogelijk neergeschoten kan worden. Verschillende online modes zijn beschikbaar, zoals dogfighting en team dogfighting, capture the flag, en coöperatieve mi ies. Voor iemand die houdt van zo nu en dan een dogfight, is dit zeker een game om in de gaten te houden

Uitgever: TBA Ontwikkelaar: IRGurus Release: Q2 2005 Spore (NB)

Het zeer originele en gedurfde Spore is het nieuwste geesteskindje van The Sims en SimCity bedenker Will Wright. De gameguru loopt al jaren met het idee voor deze game rond en heeft Maxis nu zo ver gekregen het project te gaan verzilveren. Maar wat is Spore dan precies? Spore laat de speler elk deel van de menselijke evolutie naspelen, van de creatie van leven op celniveau tot het veroveren van het universum. Het spel onderscheidt zes verschillende fasen (Tidepool, Evolution, Tribal, City, Civ en Invasion), die ieder een deel van de evolutie op zich nemen.

Het spel is volledig non-lineair en vraagt een hoop creativiteit van de speler. Iedereen vormt namelijk z'n eigen wereld, die in de laatste fase van het spel ook gedeeld wordt met andere spelers. Wright hoopt hiermee het gevoel van een enorme wereld te creëren. We hopen op de E3 meer te weten te komen over dit zeer aparte project.

Uitgever: Electronic Arts Ontwikkelaar: Maxis Release: NBTycoon City: New York (PC)

Nadat de machine jarenlang op volle toeren gedraaid heeft, is het tycoon genre anno 2005 weer iets minder rijkelijk gevuld. Dit betekent echter niet dat de tycoonfans op een houtje moeten bijten, integendeel. Eén van de anti-op-een-houtje-bijten games is Tycoon City: New York. Zoals de titel al aangeeft, mag je in dit spel “de stad die nooit slaapt” naar je eigen hand zetten. Open je een nachtclub, zet je een restaurant op, of ga je liever de mode-industrie in, de keuze is aan jou. Met de honderd verschillende soorten activiteiten ben je dan ook wel even zoet.

De charme van het spel zit hem natuurlijk in het feit dat je los kunt gaan in een bestaande stad. Ontwikkelaar Deep Red Games, dat al een flink repertoire aan tycoon games op haar heeft staan, wist helaas niet heel New York in de game te verwerken. Met het grote Manhattan tot je beschikking hoef je je echter niet te vervelen. Ook de graphics van het spel zijn het vermelden waard, daar de hele omgeving in 3D nagebootst is, inclusief de karakteristieke taxi's. New York lovers doen er goed aan deze game in de gaten te houden.

Uitgever: Atari Ontwikkelaar: Deep Red Games Release: Q4 2005 X³: Reunion (Xbox, PC)

X³: Reunion is de opvolger van de spacesim X². Hoewel het eerder als een add-on ontwikkeld werd voor X², hebben de makers ervoor gekozen om er een sequel van te maken. Dit betekende dat er gebruik gemaakt kon worden van een nieuwe engine die de ruimte in nog prachtiger detail kan weergeven. De meeste oude elementen van de game zullen nog steeds aanwezig zijn, maar er zullen ook zo'n 200 nieuwe modellen van verschillende ruimteobjecten toegevoegd worden. Dit maakt dat er meer dan 10.000 interactieve objecten in het X³ universum aanwezig zullen zijn. Een verbeterde AI zorgt ook nog eens voor een extra dimensie in de gameplay, die ervoor zorgt dat het X universum blijft evolueren.

Uitgever: Deep Silver Ontwikkelaar: Egosoft Release: NB