E3 Preview: Role-Playing Game | Gamer.nl

Het RPG genre heeft verschillende ups en downs gehad gedurende zijn bestaan. Toch ziet het er naar uit dat dit type game zich nooit volledig uit het veld laat slaan en altijd zal blijven bestaan. Sterker nog, RPG's zijn tegenwoordig populairder dan ooit, en steeds meer mensen ontdekken de magie van het rollenspel. Zowel voor PC als consoles, staan ons op de E3 een aantal intere ante en veelbelovende RPG's te wachten. Wij lichten ze er even voor je uit.

Door Ronn Perdok

Baldur's Gate III (PC)

Er gaan al een tijdlang sterke geruchten de ronde dat een derde Baldur's Gate in ontwikkeling is. We hebben het hier dan natuurlijk niet over de console hack 'n slash festijnen van Dark Alliance, maar de diepgaande en meeslepende RPG's op de PC. De eerste twee Baldur's Gate games werden met zeer lovende kritieken ontvangen en het eerste deel zorgde zelfs voor een opleving van het genre dankzij de toegankelijkheid van het spel. Overigens is Bioware niet zelf met deze game bezig, maar een externe studio. Wij gokken op Obsidian Entertainment die ook KOTOR2 hebben ontwikkeld en momenteel bezig zijn met NWN2.

Uitgever: Atari Ontwikkelaar: NB Release: NBDragon Age (PC)

Dragon Age is het nieuwe grote project van de RPG grootmeesters bij Bioware. Het spel combineert de exploratie en tactische combat van Baldur's Gate, de uitgebreide multiplayer tools en community support van Neverwinter Nights en de cinematische ervaring van Knights of the Old Republic. Dragon Age wordt een game voor de fans van de ontwikkelaar, die zich situeert in een door Bioware zelf ontworpen universum. Het spel zal bovendien een diepgaande, party-based rollenspel ervaring gaan bieden, zowel in single als multiplayer. Voor beide speelmodes is zelfs een aparte campagne ontwikkeld. Aangezien Bioware tot nu toe alleen nog maar topgames heeft weten af te leveren, hebben wij goede hoop voor deze game.

Uitgever: NB Ontwikkelaar: Bioware Release: NB Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King (PS2)

Deze game betekent de terugkeer van de Dragon Quest reeks op de westerse markt en is tevens het eerste deel uit de serie die op de PS2 verschijnt. De karakters worden ontworpen door Akira Toriyama, die eerder al verantwoordelijk was voor onder andere Chrono Trigger en de gehele Dragon Ball saga. Het spel zal een combinatie worden van reguliere en cel-shaded graphics, gecombineerd met kla ieke Dragon Quest gameplay. Mensen die de game onder handen hebben gehad, beweren dat het spel een nog grootsere belevenis is dan bijvoorbeeld Final Fantasy VII. Dat belooft wat voor de fans van het genre.

Uitgever: Square-Enix Ontwikkelaar: Square-Enix Release: NB Elder Scrolls IV: Oblivion (PC, Xbox 360)

Net als de vorige drie games, is ook Elder Scrolls IV weer een groots opgezette RPG met een schijnbaar oneindige vrijheid in je doen en laten en een enorme, vrij te betreden wereld. Ook grafisch ziet deze game er uitstekend uit en het is zelfs één van de eerste third party titels die voor een next-gen console is aangekondigd. Nu is het alleen nog te hopen dat het combat systeem minder stijf is en Bethesda zoveel mogelijk bugs uit de game weet te halen. Dit waren namelijk twee i ues die veel mensen afschrokken bij het spelen van voorganger Morrowind. Als men hier werk van weet te maken, dan kan dit een geduchte tegenstander worden van Gothic 3.

Uitgever: 2K Games Ontwikkelaar: Bethesda Softworks Release: Q4 2005