Sony Playstation 3 Als we ontwikkelaars mogen geloven, gaat de PS3 de krachtigste next-gen console worden. Voor onze oude vertrouwde PS2 geldt nu juist het omgekeerde. De PS3 zou volgens sommige geruchten al uit kunnen komen in 2005. Dit zou betekenen dat het maximaal maar een paar maanden na de Xbox 360 zal uitkomen. Het is echter opvallend stil geweest rond de next-gen console van Sony, dus veel is er eigenlijk niet te vertellen over de console. Dit lijkt te gaan veranderen met de E3.

Door Peter Zeilstra

Hardware

Hoewel de specs van de Xbox 360 onlangs bekend zijn gemaakt, zijn de specs van sommige onderdelen van de PS3 al langer bekend. Zo weten we al ongeveer hoe snel de interne processor van de PS3 zal zijn. Dit gezegd hebbende, is er ten tijde van de onthulling van de CELL chip veel gebeurd en kunnen de prestaties momenteel wel eens op een heel ander niveau liggen. Zoals Sony al een tijd geleden naar buiten heeft gebracht, zal de PS3 waarschijnlijk drie of vier CELL chips bevatten die het grootste deel van de rekenkracht voor hun rekening nemen. De door IBM, Sony en Toshiba ontwikkelde chips zullen per stuk één op de PowerPC G5 chip gebaseerde Power Processing Element (PPE) bevatten, die op zijn beurt een aantal Synergistic Processing Elements (SPE) aanstuurt.

Door de unieke architectuur van de chip, kan het aantal SPE's per chip en het aantal CELL chips per apparaat gevarieerd worden. Dit maakt het systeem potentieel erg snel, maar het maakt het voor ons ook erg moeilijk om te voorspellen wat de prestaties van de console zullen zijn. De al eerder gepresenteerde CELL processor had een kloksnelheid van 4 GHz en was in staat meer dan 256 Gflops te berekenen. De interne bandbreedte was maarliefst 96 GB/seconde. Vergeet niet dat het hier gaat om een prototype die een aantal maanden geleden is gepresenteerd. De uiteindelijke versie zou nog wel eens veel betere prestaties kunnen afleveren.

De chip waar zoveel om te doen is

Om het beeld voor ons grafisch af te werken, heeft Sony ditmaal de hulp ingeroepen van nVidia. Deze grote ontwikkelaar van videokaarten, zal een next-gen GPU leveren die bepaalde taken voor zijn eigen rekening gaat nemen. Sony is dus ditmaal ook tot z'n zinnen gekomen en probeert gelukkig en volwaardige grafische chip te implementeren die de CPU veel werk uit handen neemt. Ook voor de PS3 zijn dus HD graphics te verwachten met volledige anti-aliasing.

Features en Online

Sony wil hun eigen MemoryStick gaan gebruiken als opslagmedium voor savegames. Het is echter niet bekend of er ook nog een andere manier komt om grotere hoeveelheden data, zoals extra content, op te slaan. Het concern heeft wel laten weten dat de functionaliteit van de PS3 zal gaan lijken op die van de PSX, de multimedia versie van de PS2. Dit zou betekenen dat ook Sony gaat voor een extra hardeschijf waarop zowel game content als films on-demand vanaf het Internet kunnen worden opgeslagen. Het aanbod van content lijkt dus een redelijk grote factor te gaan worden, maar wat Sony's beleid gaat worden wat betreft online play is nog niet bekend.

Dat we eigenlijk niets aan kunnen nemen wat betreft de specs van de PS3, blijkt wel uit de geruchten die naar buiten komen over het gebruik van de Blu-Ray disc: dé cd waar toekomstige PS3 games, maar ook films op uit zouden moeten komen. Het leek er tot voor kort op dat Blu-Ray de standaard zou worden op het gebied van games en films, maar Toshiba, de ontwikkelaar van het concurrerende HD-DVD, lijkt onlangs een pact te hebben gesloten met Sony. Dit gaat misschien tot gevolg hebben dat de twee formats samengaan tot één standaard. Maar ook over dit onderwerp is volgens beide concerns nog niet het laatste woord gezegd. Een Blu-Ray disc kan tot wel 50GB aan data bevatten.

Eén van de vele concepts en fakes die circuleren op het internet Games

Veel van de next-gen games zijn aangekondigd als multi-format games. Dit betekent dat een hoop van de games die nu aangekondigd worden voor de Xbox 360, ook gaan uitkomen voor de PS3. Volgens Sony moet het relatief gemakkelijk worden om voor de console games te maken. Dit ondanks de unieke architectuur van de PS3 en de CELL chip. De modulaire structuur van de processing unit is daarnaast uitermate geschikt om zware applicaties voor zijn rekening te nemen. Zo zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld physics en AI toe te wijzen aan één enkele CELL processor, zoals nu ook met de meerdere cores van de Xbox 360 gebeurt. De mogelijkheid om deze intensieve berekeningen parallel te kunnen doen, is de manier om efficiënt iets indrukwekkends op het scherm te toveren. Van wat sommige ontwikkelaars ons belooft hebben, kunnen we als gevolg hiervan in games volledig dynamische en vernietigbare omgevingen, extreem detail in level opbouw, realtime schade in racegames en nog veel meer verwachten dat het realisme naar een hoger niveau tilt.