E3 Preview: Adventure | Gamer.nl

Adventuregames hebben over tijd een flinke evolutie doorgemaakt. Waar het ooit begon met text-based adventures waarin de wereld door middel van teksten beschreven werd, we later via getypte commando's verder moesten komen in een grafische wereld, en vervolgens de muis toegepast werd om puzzels en andere problemen op te lo en, bevinden we ons tegenwoordig in een tijd waarin zogenaamde action/adventures de boventoon voeren. Hierbij mag je helemaal zelf de wereld verkennen en vinden er naast de nodige puzzels en conversaties, ook heel wat gevechten plaats. Dat adventures niet weg te slaan zijn, blijkt wel uit de volgende uitgelichte games die allen op de E3 aanwezig zullen zijn en waarschijnlijk veel bekijks gaan trekken.

Door Ronn Perdok

Dreamfall: The Longest Journey (PC)

Een aantal jaren geleden verscheen The Longest Journey op de markt. Eindelijk weer een point & click adventure, en wat voor een. Het was namelijk meteen één van de beteren in het genre. Nu staat een nieuwe game uit hetzelfde universum eraan te komen voor de PC. Dreamfall is echter een action/adventure, wat sommige fans mi chien jammer zullen vinden. Toch staat ons ondanks dit nog een intere ante game te wachten.

Het spel omvat drie werelden en drie speelbare karakters, elk met een eigen unieke vaardigheid. Samen met de afwi elende gameplay die converstaties met karakters, het oplo en van puzzels, het verkennen van omgevingen en het verslaan van vijanden beslaat, heeft het spel veel hitpotentie. Het leukste is nog wel dat je zelf het verloop van de game bepaalt, door bepaalde keuzes in gesprekken te maken en verschillende oplo ingen te vinden voor bepaalde conflicten.

Uitgever: NB Developer: Funcom Release: NB Fahrenheit (PS2, Xbox, PC)

Echte thrillers heb je nog niet zoveel in de wereld van de games. Een cinematische adventuregame als Fahrenheit kan dan ook niet snel genoeg komen. Het verhaal is in elk geval intere ant. Om onduidelijke redenen slaan volstrekt neutrale personen aan het moorden. Jij bent één van deze personen en aan jou om het mysterie te ontrafelen. Je speelt tijdens de game met meerdere personages, waarbij jouw acties in het spel op dynamische wijze de verhaallijn en het verloop van de game bepalen.Ontwikkelaar Quantic Dream heeft twee jaar lang gewerkt aan een nieuwe technologie, waarbij de gameplay en verhaalvertelling op unieke wijze worden gecombineerd voor een geheel unieke ervaring. Wij zijn alvast benieuwd hoe dit alles vorm gaat krijgen.

Uitgever: Atari Developer: Quantic Dream Release: 30 september 2005 Metronome (Next-gen)

Voor mensen die bang zijn dat het straks met de next-gen consoles één grote commerciële eenheidsworst wordt, is er in ieder geval al Metronome om het tegendeel te bewijzen. Dit artistieke spel lijkt grafisch sterk geïnspireerd te zijn door werken van Tim Burton en Jean-Pierre Jeunet. Het verhaal gaat over de stad Metronome, die wordt geregeerd door The Corporation. Deze instelling heeft al het land, de infrastructuur en de industrie in haar bezit.

De gameplay draait compleet om geluid. Je kunt alle mogelijke geluiden in het spel opnemen en daarmee puzzels oplo en of vijanden verslaan. Mocht je even geen geluiden voor handen hebben, dan kan je deze ook zelf creëeren, door bijvoorbeeld een ruit stuk te slaan of een kast om te gooien. Een uniek concept, wat perfect aansluit op de unieke grafische stijl. Eens zien of het ook allemaal goed uitgewerkt wordt.

Uitgever: NB Developer: Team Trasier Release: 2006