Ook dit jaar werd de E3, de grootste gamehappening ter wereld, in Los Angeles (USA) gehouden. En omdat hier de trends en krakers werden geshowed voor het komende jaar, was het natuurlijk zaak voor ons (Gamer.NL en RealGamer) on-stage te zijn en uitgebreid verslag te doen. Uitgerust met digitale camera's, laptop en ander materiaal (waardonder het onmisbare noteblock waren we klaar voor de show. Na 11 uur reizen en een flinke jetlag vertrokken we vanuit ons hotel naar het Los Angeles Convention Center en kregen onze felbegeerde E3-persbadge.

Iets wat beurzen als E3 en ECTS (in Londen) zo leuk maakt is de moeite die er door publishers wordt gedaan om op te vallen. Zo hangen er allerlei enorme objecten en figuren boven de (zeker niet kleine) stands, zie je overal enorme videowalls met de nieuwste trailers en zorgen acteurs en modellen voor de nodige entertainment .

De wat kleinere hospitallity-suites zijn wat luxer en zijn dan ook de favoriete plek om wat te eten, drinken en daarbij een demonstratie van een nieuwe game of stukkie hardware te bekijken.

Een leuk weetje: op deze E3 werden er maar liefst 2400 softwaretitels aangekondigd of geshowd. Verveling was er dan ook niet echt bij voor de bezoekers.

[bullet]Electronic Arts

Electronic Arts liet 'Red Alert 2' zien en gaf aandacht aan hun komende Expansion Pack voor 'The Sims'. Hierin zal een flinke hoop nieuwe gadgets tot je beschikking staan alsook nieuwe plagen zoals insectenaanvallen en ontvoeringen door aliens. Een aanvulling die dus zeker de moeite waard is.

Red Alert 2

Red Alert 2 was trouwens al in een ver gevorderde fase en we kregen dan ook een demo van een aantal nieuwe units en levels. De game lijkt toch wel een zeer hectische te worden en zou misschien een teleurstelling kunnen zijn voor gamers die met wat minder units genoegen nemen en wat meer strategische elementen willen zien (zoals een TS-speler). Toch zijn er een aantal verbeteringen aangebracht in de interface, zoals een tab-systeem waar onderscheid wordt gemaakt tussen gebouwen, voertuigen en grondunits en worden hogere resoluties nu ook eindelijk officieel ondersteund.

EA Sports 2001

Er was trouwens ook al een voorproefje van de komende EA-sportgames, namelijk die van 2001. Zo konden we wat minimale info over Fifa2001 krijgen en wat we daaruit op konden maken is dat het natuurlijk allemaal weer net ietsje beter zal zijn dan het deel dat we net in de kast hebben gezet. Zo zijn de graphics weer wat verbeterd (duidelijkere spelers en geanimeerd publiek) en is de AI weer wat omhoog geschroefd.

[bullet]Sacrifice

Een van de betere stands was ongetwijfeld die van Interplay. Zo kregen we uitgebreid Sacrifice te zien, een game waar je de controle neemt over een tovenaar. Het is jouw doel om het 'heiligdom' van je tegenstander over te nemen en dit doe je door zeer speciale bezweringen en spreuken te gebruiken. Sacrifice is zeker geen normale game, maar lijkt grafisch en qua gameplay zeer mooi te worden. De verhaallijn zou ook van een uitstekende kwaliteit moeten zijn aangezien deze is geschreven door dezelfde schrijver als die van StarCraft. Nu maar hopen dat Sacrifice niet net zo lang wordt uitgesteld als Messiah.

Baldurs Gate 2

Baldurs Gate 2 was ook al redelijk gevorderd en liet een aantal mooie scenes zien. Wat vooral opviel was dat het detaill van de omgevingen opvallend omhoog is geschroefd en dat de interface nu volledig weg kan worden geklikt. Ook de vreemde fouten met het lopen zijn nu verleden tijd.

[bullet]Eidos

Naast Commandos2 was ook Deus Ex te spelen. Maar de grootste attractie van Eidos was natuurlijk weer...yup..Lara. De enorme massa aan pers die zich had verzameld bij het podium van Eidos hoopte dan ook om een glimp op te vangen van miss Croft.

En ondergetekende had natuurlijk weer net iets meer geluk... +)

Commando's 2

Een game die ook veel belangstelling trok was Commando's 2. Het is dan nu ook mogelijk om in gebouwen te lopen. En om dit zo overzichtelijk mogelijk te laten zien kan de camera nu een kwartslag draaien, waardoor je wat meer overzicht zal krijgen. Dit liet op mij een soms verwarrende indruk achter, maar hopelijk zal dit bij het uiteindelijke product verholpen zijn. De interface is redelijk herkenbaar en de graphics zijn weer van ongekende kwaliteit. Het zou me dan ook verbazen als dit weer geen klassieker gaat worden.

[bullet]LucasArts

Voor mijzelf was natuurlijk de stand van LucasArts het mekka van de E3. In een kleine kamer op de 1ste verdieping van E3 werden de komende StarWars games geshowed als Obi Wan en kregen we een demonstratie van Monkey Island 4.

Monkey Island 4

Monkey Island 4 start met een kleine samenvatting van wat er in het vorige deel gebeurde. Grappig hieraan is dat dit compleet in 3D is gerendered en je dus een goed idee kan krijgen hoe Monkey Island 3 er in 3D uit zou hebben gezien. Na de bruiloft tussen Guybrush en Elaine vertrekt het tweetal weer terug naar Melee Island, waar Elaine haar post als gouverneur weer terug in wil nemen. Wanneer ze echter weer op Melee Island aankomen ontdekt Elaine dat ze officieel dood is verklaard. Guybrush kan hier dan weer eens een verklaring voor zoeken en zal weer recht tegenover LeChuck komen te staan. Deze speelt echter geen belangrijke rol in MI4. De naam van de nieuwe 'pirate with a bad attitude' werd helaas niet bekend gemaakt (ondanks aandringen van mijn kant ).

De engine van GrimFandango (die voor MI4 wordt gebruikt) heeft wel een aantal verbeteringen mee gekregen. Dit zal vooral moeten zorgen voor een betere herkenning van objecten. Zo zal een item een beetje oplichten wanneer Guybrush er naar kijkt. De stem van Gubrush zal weer door Dom Armato worden gespeeld en er zullen ook een aantal andere bekende stemmen in de game verwerkt zijn. Wally (alias Captain Bloodnose) is echter niet van de partij

Obi Wan

Obi Wan begint steeds meer op TombRaider te lijken. De scenes die we te zien kregen zagen er wel aardig uit, maar waren nog veel te blokkerig. Het verhaal van ObiWan speelt zich tijdens Episode1, maar zal zich meer bezig houden met de stukken die juist niet in de film te zien waren (de zogenaamde side-quests). De graphics zagen er helaas nogal saai uit vanwege het lage detaill van de textures. Wat we te zien kregen was echter wel in een vroeg stadium, dus met wat geluk zou dit worden verholpen. Muliplayer is ook ingebouwd in ObiWan en zal modes ondersteunen als 'capture the flag', etc.

StarWars: Super Bombad Racer

Een 3de titel was 'StarWars: Super Bombad Racing'. Deze game met een hoog 'MarioKart-gehalte' wordt uitgebracht door 'Lucas Learning' en is zo'n spel dat je even voor het 'naar je werk (of school) gaan' speelt. De graphics zien er erg melig uit omdat de hoofden van de spelers 1.5x zo groot zijn gemaakt. Je kan in de game met Yoda, Subulba, Anakin, Yar-Yar Binks, en nog een aantal karakters spelen. Een leuk tussendoortje.

[bullet]Bleem!

Bekend van de succesvolle PSX-emulator en de daaropvolgende rechtzaken met Sony, was Bleem! ook van de partij op E3. De drukte op deze stand was zeker niet gering, (maar dat zou ook iets te maken kunnen hebben gehad met de stand van SquareSoft, die recht tegenover die van Bleem! stond. ) Toch was het nieuwe product dat Bleem! aan het publiek presenteerde weer als een regelrechte aanval op Sony, namelijk een PSX-emulator op de Dreamcast!!! Er waren dan ook 3 schermen waarop je de versie van pc en Dreamcast kon vergelijken met de orginele PSX. En het was natuurlijk niet echt verwonderlijk dat beiden van deze versies met kop en schouder boven de originele console uitstaken.

[bullet]Buffy: The Vampire Slayer

Grootste teleurstelling van de E3 was misschien wel dat de orginele actrice van de tv-serie 'Buffy: The Vampire Slayer', namelijk Sarah Michelle Gellar niet aanwezig was op de stand van de nieuwe game gebaseerd op.....what else?....vampieren . De pre-pre-alpha versie die we te zien kregen zag er nu al zeer goed uit. De graphics zijn van een prima kwaliteit en de sfeer lijkt ook behoorlijk goed aan te gaan sluiten op de orginele serie.

Gelukkig werd het ontbreken van Sarah nog een beetje veraangenaamd door een 3 sinistere vampieren die lieten zien 'what the life of a vampire was all about '

[bullet]Heroes Chronicles

Zoals we al een tijdje gewend zijn van 3DO (en dat is niet positief bedoeld was de productlineup niet erg afwisselend. Zo werden er voor de pc weer een hele reeks 'Heroes Of Might & Magic'-games aangekondigd waaronder de 'Heroes Chronicles', een reeks van 4 budgetgames die samen 1 verhaal vormen. Elke game heeft weer een vooruitblik naar de volgende en zo hopen de jongens en meisjes van New World Computing de gamer viermaal $20 afhandig te maken. Er lijkt niet veel te zijn veranderd aan de engine waardoor ik ook het idee krijg dat deze game alleen voor de hardcore verslaafde HoMM-spelers aantrekkelijk is.

[bullet]Hardware

Qua 3Dhardware viel deze E3 een klein beetje tegen. Dit kwam misschien vooral omdat zowel Nvidia als 3Dfx hun productrange al bekend hadden gemaakt voor de beurs (namelijk de GeForce2 en Voodoo5/6). Het meest verrassende nieuws kwam van Microsoft en Thrustmaster. Microsoft maakte nog op het allerlaatste moment bekend om toch nog een demo van de X-Box te laten zien, een van de redenen dat het ook niet bepaald rustig was bij de Microsoft-stand. Wanneer MS de grafische kwaliteiten ook waar kan maken in de uiteindelijke games, dan mag Sony zich zeker nog achter de oren krabben. Het ging hier trouwens allemaal om demo's en niet om echte games. Microsoft zou dus de fout kunnen maken om net als Sony (Playstation2) enorm mooie demo's te laten zien aan het publiek, om vervolgens releases aan te kondigen die qua graphics nog niet eens in de buurt van die kwaliteit komen (of waardeloze gamplay hebben).

Goed nieuws was er wel voor de multiplayerfanaten. Microsoft komt namelijk met een nieuwe gadget, de 'Game Voice', aanzetten wat het mogelijk maakt om beter te communiceren over het internet en LAN. Misschien ben je bekend met Roger Wilco of dergelijke programma's. Een nadeel van deze proggies was dat er vaak gebruik werd gemaakt van verschillende geluidskaarten, microfoons en versterkers. Dit had vaak als gevolg dat het praten tijdens een game toch vaak weer werd vervangen door het tikken op een toetsenbord. Bij deze nieuwe communicatieset zit dan ook een controller die de verschillende kanalen (naar vriend en vijand) kan regelen. Bovendien is er ook gebruik gemaakt van de spraakherkennings-technologie van Microsoft (L&H), die het ook mogelijk maakt om tijdens een game commando's te geven aan de computer. Een soort van Roger Wilco meets GameCommander dus. Een grappig detaill is dat de best bevonden Plantronics Headset op Gamer.NL ook wordt gebruikt op de GameVoice +).

Daarnaast werden er ook een aantal nieuwe ForceFeedback2-joysticks getoond door Thrustmaster en Microsoft. Beide joysticks zijn niet echt revolutionair verbeterd op het eerste gezicht, maar de 'force' zou nu minimaal 1.5x zo sterk moeten zijn. Ook de positionering van de knoppen is iets veranderd t.o.v. de vorige modellen. De joysticks die we te zien kregen waren echter nog maar prototypes, dus het testen ervan was er helaas niet bij.

Het bekende Thrustmaster, dat nog niet zo lang geleden over is genomen door Guillemot komt ook met een aantal nieuwe flightsticks voor de hardcore flightsimmer. Deze dragen allemaal de officiele licensie van TopGun, alhoewel ik me afvraag of de echte (hardcore)fighterpilot-at-home hier iets om zal geven. Na het succesvolle Ferraristuur (en de forcefeedback-variant ervan) komt hier binnenkort een 2de versie van op de markt, dat nu dus onder het Thrustmaster-label uit zal worden gegeven. Een groot verschil is dat het bevestigingsmechanisme van het stuur nu een stuk steviger is. Daarnaast is dit racebeest ook een replica van de Ferrari 365, wat de complete omvang van het stuur dus een stuk breder maakt dan de vorige versie. De forcefeedback-variant zal later verschijnen maar een datum is hier nog niet van bekend.

In de komende dagen zal ook deel 2 (en waarschijnlijk ook een deel 3) van ons E3report online komen met oa titels van:

-G.O.D.

-Infogrames

-Sierra

-Blue Byte

-Simon & Schuster