E3-analyse: Bethesda krabbelt weer omhoog

E3-analyse: Bethesda krabbelt weer omhoog

Bethesda heeft een zwaar jaar achter de rug, voornamelijk door de tegenvallende prestaties van Fallout 76. Het bedrijf besloot hier open over te zijn tijdens zijn E3-persconferentie, en wist weer in een goed boekje te komen bij gamers dankzij een solide en veilige line-up.

Bethesda's persconferentie was een gezonde combinatie van eerder aangekondigde games, spellen die al verkrijgbaar zijn maar van updates worden voorzien, en compleet nieuwe spellen. Maar misschien nog wel belangrijker was dat het bedrijf door het stof ging om duidelijk te maken dat het ook op de hoogte is van Fallout 76's problemen, en dat de uitgever niet opgeeft. Bedrijven die zichzelf nederig opstellen - of het nou een slimme marketingtruc is of gemeend - doen het nu eenmaal goed bij de consument.

Maar goed, de games dus. We wisten van te voren al dat we geen beelden of informatie over The Elder Scrolls 6 of Starfield hoefden te verwachten. Door die informatie van te voren duidelijk te maken, werden de verwachtingen ingeperkt en kon men genieten van wat er wel was. De belangrijkste game was zonder twijfel Doom Eternal. Bethesda liet verrassend veel gameplay van het spel zien - verrassend omdat daar een steeds groter tekort aan is tijdens E3-persconferenties - en het spel ziet er dan ook prima uit.

Watch on YouTube

Ook werden er nieuwe beelden van Wolfenstein: Youngblood getoond - het spel kom in juli uit - krijgt Rage 2 een uitbreiding en blijft de uitgever nieuwe content voor The Elder Scrolls Online en Fallout 76 eruit pompen. Ook het mobiele spel The Elder Scrolls Blades krijgt nieuwe content en de game wordt later dit jaar naar de Switch gebracht - en blijft daar ook free-to-play. Deze updates lijken misschien maar kleine aankondigingen in het grotere E3-geheel, maar Bethesda toont hiermee aan zijn fanbase dat het zijn producten blijft ondersteunen, ongeacht hoe ze worden ontvangen.

Stiekem interessanter - daar is het immers E3 voor - waren de aankondigingen van compleet nieuwe games. Tango Gameworks, bekend van The Evil Within, kondigde het mysterieuse Ghostwire Tokyo aan. Door een gebrek aan gameplay weten we daar nog nagenoeg niets over, maar de interesse is gewekt. Dishonored-ontwikkelaar Arkane Lyon komt met de actiegame Deathloop, dat zich afspeelt op een wetteloos eiland. Wederom zorgde een gebrek aan gameplay voor de nodige verwarring.

Watch on YouTube

Een andere nieuwe game had wel gameplay, maar was voor gamers van het eerste uur waarschijnlijk even schrikken: de terugkeer van Commander Keen. Het is nu een free-to-play game voor mobiel met een hoog Cartoon Network-gehalte. We willen niet te snel oordelen, maar eigenlijk was dit de enige aankondiging die de plank missloeg tijdens Bethesda's persconferentie.

Uiteindelijk was Bethesda's persconferentie niet wereldschokkend. Het bedrijf heeft na een moeilijk jaar er voor gekozen niet al te gek te doen en het grotendeels op veilig te spreken. Daarbij zijn de écht grote toppers van het bedrijf - The Elder Scrolls 6 en Starfield - nog te ver weg van ons verwijderd om aandacht van te besteden. Toch was het grootste gedeelte van wat Bethesda toonde óf uitmuntend qua gameplay, óf op zijn minst interessant vanwege de aankondigingstrailers. Een solide, maar op sommige momenten voorspelbare persconferentie dus.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Nou, het was weer een cringe fest hoor. Het publiek (bestaande uit een flink deel van het Bethesda personeel) hield maar niet op te joelen en klappen voor elke onbekende pikhoofd die het podium betrad en voor elk klein onbenullig feitje waar over werd gepraat. Super irritant. Ook de geforceerde inclusiviteit/diversiteitgeneuzel van het personeel kwam me de strot uit. Een Japanner die een paar zinnetjes Engels spreekt maar amper concrete informatie geeft, en iedereen is lyrisch... Serieus? Ga weg! De games waren...meh... Niemand die E3 kijkt komt voor de mobiele games, dus pleur op met die zooi! En bijna niemand is enthousiast over FO76 dus het heeft geen zin om te doen alsof dat wel het geval is. Doom Eternal was leuk, maar geen verrassing. Ghostwire en Deathloop zagen er goed uit, maar te weinig info om enthousiast over te worden. De Rage 2 trailer was grappig, maar er was op een paar seconden na helemaal niks te zien van die Rise of the Ghosts uitbreiding... Deze presentatie heeft mij doen besluiten dat ik geen E3 live shows meer weer wil zien. De trailers staan online de seconde dat ze over de desbetreffende spellen praten dus waarom nog naar die irritante presentaties kijken? En Pete Hines was trots dat het hun 5e jaar op E3 was... Nou, van mij mag hij volgend jaar thuis blijven.

0

@Vriess misschien heb je gewoon te hoge verwachtingen? Ik vond het een prima persco, helaas wel zonder echte verrassingen.

0
test

Damn, volgens mij is er iemand te lang na z’n bedtijd opgebleven... Ik wou namelijk wel ‘n Fallout Shelter 2 zien voor mobiel en was ook verrast door Orion. @Vriess

0
test

Deze gebruiker is verwijderd

0

@coola Nou nou, Bethesda gaat door jou niet meer goed slapen hoor.

0
test

"Bethesda heeft een zwaar jaar achter de rug, voornamelijk door de tegenvallende prestaties van Fallout 76." Laten we voorop stellen dat dit 100% de schuld is van Bethesda zelf. Alle kritiek, haat en ellende die ze over zich hebben heen gekregen was dan ook verdient. Ik heb de conferentie nog een keer teruggekregen, en mijn tenen stonden zo enorm krom met al die marketing bullshit. Ik geloof er niks van dat Todd Howard spijt heeft en dat ze hebben geluisterd naar de kritiek, ik geloof niks van wat die shirt en jeans dragende corporate mouthpiece stond te verkondigen, en alle games die er interessant uitzagen zijn games die door Bethesda worden uitgegeven, maar niet ontwikkelt. Laten we trouwens de conferentie beginnen met één van de meest klassieke voorbeelden van hoe een mobiele game totaal geen inhoud heeft, maar wel een enorme lading aan microtransacties. Echt iets om trots op te wezen. Als je Elder Scrolls Blade zelf speelt, prima, maar als je hier ook maar een euro aan uitgeeft, dan ben je echt gek. Dat Chinese echtpaar wat bijna geen Engels kon was het meest hartverwarmende van de hele presentatie. Ik had echt het idee dat ze passie hadden voor hun product, i.p.v. al die drones die voor Bethesda spraken. Het ingehuurde publiek (ongetwijfeld voor een groot gedeelte bestaande uit Bethesda medewerkers) was ook te waardeloos voor woorden, Todd Howard kon een scheet laten op het podium en dat zou worden geapplaudisseerd en toegejuicht. NPC's patchen in een game? WAT EEN ONGELOOFLIJKE TOEVOEGING, Ik kan me herinneren dat games in 1984 dat soort features hadden. En de kers op de taart was natuurlijk ook de Battle Royale mode, want waarom zou je innoveren wanneer je kan kopiëren. Ik was nooit een fan van de Fallout en Elder Scrolls series, omdat het gewoon niet mijn soort games zijn, maar Bethesda bracht wel andere toffe games uit (DOOM, Wolfenstein), dus ze waren altijd wel okay wat mij betreft, maar alle goodwill die ze hebben gecreëerd zijn echt weg bij mij. Een waardeloos bedrijf wat net zo 'evil' is als Activision Blizzard en EA.

0

Aanbevolen voor jou