DTM Schademodel | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Door Robert Saalmink

Wat was/is je favoriete onderdeel van de kermis na de draaimolen? Nou? Nou? Inderdaad, de botsauto's! Weinig dingen des levens geven zo'n hoge mate van voldoening als het volgas inbeuken op een paar kleuters, of opa en oma die het weer eens proberen “net als vroeger”. Alleen was jij er “vroeger” nog niet, en nu wel. Hun pech, jouw genot. Anyway, de kermis heeft een groot nadeel: ze zijn niet altijd om de hoek. Meestal zijn ze maar een keer of twee, drie per jaar bij je in de buurt. Bovendien kost het je een ongeveer euro per minuut tegenwoordig, en dan gaat de lol er ook snel vanaf. Oplo ing? Simpel: DTM Race Driver 2!

Okee, in andere racegames kun je ook beuken, crashen, tegen het verkeer in rijden of iemand op Schumacheriaans-slinkse wijze laten kennismaken met meneer vangrail en mevrouw bandenstapel. Maar bij geen spel geeft het zoveel voldoening als bij DTM Race Driver 2. En dat heeft heel veel te maken met het indrukwekkende schademodel.

Korte uitleg. De auto's in DTM Race Driver 2 zijn gemodelleerd naar hun real-life voorbeelden. De auto's zien er daardoor niet alleen perfect geproportioneerd uit (lees: een Mercedes lijkt ook echt heel erg goed op een Mercedes), maar ook al het plaatwerk, glaswerk en wat er nog meer stuk kan, is op realistische wijze nagemaakt. Vervolgens heeft Codemasters elk onderdeel bepaalde eigenschappen meegegeven waardoor het net zo reageert als in het echt. Bij bodywork reageert er natuurlijk vrij weinig, totdat….. je er zelf iets mee doet. Nu zitten er in DTM Race Driver 2 helaas geen bakstenen of scherpe sleutelhangers, maar wel vangrails en andere auto's. En dat voldoet natuurlijk ook.

Wat vooral opvalt is de mate van realisme waarmee je het bodywork je eigen vormgeving kunt meegeven. Raak een andere auto van achteren, en grote kans dat jouw koplampen stuk springen op zijn bumper, maar dat houdt niet automatisch in dat zijn achterlichten eruit moeten springen. Wel zal zijn bumper realistisch indeuken. Raak hem iets zachter, grote kans dat alleen jouw voorbumper los komt te hangen onder je auto. Als deze eraf valt, blijft deze trouwens de hele race op de baan liggen: andere auto's kunnen er dus ook tegenaan rijden. Omdat een andere auto zelf ook indeukt, is het effect van het raken van een andere auto minder heftig dan wanneer je met dezelfde vaart tegen de vangrail zou rijden. Die veert namelijk wat minder (lees: niet) mee, en daardoor zal de schade aan jouw auto ook ernstiger zijn.

Een ander aspect van het schademodel is de onderhuidse schade die je kunt oplopen. Denk daarbij aan je schokbrekers, je veren of zelfs je motor. Dit heeft ook meteen invloed op het weggedrag. Iedereen die wel eens met een kapotte schokbreker heeft gereden, weet hoe je auto dan door de bocht kan dweilen als een ijsracer op slicks. Welnu, dat effect heb je in DTM Race Driver 2 ook. Als je schade hebt aan je motor, zul je merken dat je eens zo spectaculaire bolide ineens stottert en inhoudt als een verstopte bejaarde. Dat kost je uiteraard tijd en snelheid, om maar niet te spreken van je ego.

DTM Race Driver 2 heeft een schademodel dat we slechts eenmaal eerder zo goed in een game zagen. BIJNA net zo goed, want sindsdien is er toch weer een en ander aan verbeterd en getweaked. Niet alleen is het een intere ante feature voor de crashfreaks onder ons, maar het draagt ook bij aan het gevoel voor realisme. Welke andere game dat was? Simpel: DTM Race Drive (1)...


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou