Het originele DTM Race Driver was één van de grootste projecten ooit voor Codemasters. De ontwikkeling ervan nam maar liefst vijf jaar in beslag, zeker voor een racespel een erg uniek gegeven. De opvolger werd heel wat sneller afgeleverd, in anderhalf jaar tijd. Wij kregen bij ons bezoek aan Codemasters in het Engelse Warwickshire de kans om een gesprek aan te knopen met de twee ontwerpers van DTM Race Driver 2, Jonathan Davis en Matt White. Zij vertelden ons onder andere hoe deze opvolger tot stand is gekomen en hoe men ervoor gezorgd heeft dat het spel zowel realistisch als leuk en speelbaar is gebleven.

Door Erwin Bergervoet en Jaap van Nes

Jonathan en Matt zijn twee jonge knapen met een passie voor hun werk. We worden enthousiast onthaald en naar een demonstratieruimte geleid, alwaar een Playstation 2 wordt opgestart om DTM Race Driver 2 op te demonstreren. Men heeft net een aantal maanden geleden de laatste hand aan deze versie gelegd. “De Playstation 2 versie is geen port van de Xbox-versie, die al in maart verscheen”, zo wordt ons verteld. “We zijn gelijktijdig begonnen met de ontwikkeling van beide versies, maar hebben zes maanden extra tijd uitgetrokken om ervoor te zorgen dat de PS2 versie net zo goed is als de Xbox versie. Het is dus niet zo, dat we deze in een half jaartje overgezet hebben.”

Na enig gepruts met de cheatcodes mogen we een paar rondjes scheuren over het circuit van Zandvoort, terwijl men ons uitlegt hoe de ontwikkeling van de auto's tot stand is gekomen. Alvorens men de verschillende auto's ging ontwikkelen, heeft men er anderhalf jaar voor uit getrokken om een physics engine te ontwikkelen. Vervolgens heeft men hier de verschillende auto's bovenop gebouwd. De physics engine is enorm gedetailleerd en simuleert zelfs de interne werking van de verschillende onderdelen. “Dit was een enorme klus en een van de oorzaken dat het originele DTM Race Driver zo lang in ontwikkeling was”, aldus Jonathan, “maar we kunnen nu met één physicsmodel de meest uiteenlopende voertuigen in het spel opnemen. Zolang het maar vier wielen heeft, kunnen we het simuleren! Zo bevat DTM Race Driver 2 niet alleen de wagens uit het DTM, maar ook vrachtwagens en klassieke musclecars. Op een gegeven moment hadden we zelfs een racemode waarbij je een caravan achter je auto aansleepte. Helaas heeft deze het uiteindelijke spel niet gehaald.”

“Om de juiste feeling voor de auto's te krijgen, maken we gebruik van de gegevens die we aangeleverd krijgen van de autofabrikanten. Een auto in DTM Race Driver bestaat uit meer dan 250 losse variabelen die elk een ander aspect van het rijgedrag beïnvloeden.” vertelt Matt ons enthousiast. “Vervolgens halen we echte coureurs naar onze studio, die in het echt geracet hebben met de auto. Deze geven ons op- en aanmerkingen over de feeling van de auto, zodat we zo dicht mogelijk bij the real thing komen.” Om te illustreren hoe gedetailleerd de auto's wel niet gemodelleerd worden, krijgen we een spreadsheet te zien met alle getalletjes. Geloof ons, dit is een indrukwekkend lange lijst!