Driveclub, motoren en virtual reality | Gamer.nl

Driveclub, motoren en virtual reality | Gamer.nl

Driveclub is uitgegroeid tot een van de beste racegames – zo niet dé beste – voor de PlayStation 4. Tal van updates én contentuitbreidingen hebben het kale, krakkemikkige spel dat vorig najaar verscheen omgetoverd tot een gelikte, complete snelheidservaring. En de transformatie gaat maar door, met de release van Driveclub Bikes en zelfs een prototype voor PlayStation VR.

Onlangs werd Driveclub Bikes zomaar onthuld. Sterker nog, direct nadat deze uitbreiding rondom motoren voor het eerst aan het publiek werd getoond gedurende Sony’s Paris Games Week-presentatie, was ‘ie al beschikbaar voor alle PS4-bezitters tegen een betaling van vijftien euro. Ook als lo e game overigens, voor een schappelijke prijs van twintig euro. De uitbreiding voegt in de eerste plaats een dozijn tweewielers toe van de fabrikanten KTM, Bimota, Yamaha, Ducati, Kawasaki, Honda en BMW, die in de praktijk allemaal min of meer even hard kunnen. Ook kun je er alleen mee tegen andere motoren racen. Races met zowel auto’s als motorfietsen, in de geest van Project Gotham Racing 4, zijn er dus helaas niet bij. 

Media has no description

Wheelies

De circuits en features zijn eigenlijk identiek aan die voor de reguliere game, al brengt de andere manier van racen wel een nieuwe speldynamiek met zich mee. Het besturen van een motorfiets is immers wel iets anders dan het op tempo tu en de lijntjes houden van een racemonster op vier wielen. Door het gewicht van je rijder te verplaatsen, kun je wheelies en endo’s maken. Waar je in Driveclub met auto’s wordt uitgedaagd om te driften, kun je in Driveclub Bikes punten scoren door van tijd tot tijd op één wiel te rijden. De grootste verandering zit ‘m toch zeker in de manier waarop de motoren zich laten besturen, zij het met dezelfde nadruk op toegankelijkheid als de auto’s in Driveclub. De motoren zijn echter logischerwijs een stuk wendbaarder en duiken gemakkelijker een bocht in. Je zult je rijstijl dan ook echt moeten aanpa en om snelle rondjes af te leggen. Risico’s kunnen daarbij vrij gemakkelijk genomen worden: de motoren zijn altijd verra end stabiel en bij een botsing valt je rijder niet gelijk van zijn scheurijzer af.

Los van de nieuwe, uit zes hoofdstukken bestaande hoofdmodus voor Driveclub Bikes kun je ook lo e uitdagingen spelen die binnen het interne sociale netwerk bij verschillende spelers terechtkomen. Deze feature werkt tegenwoordig als een zonnetje, net als direct online racen tegen anderen. Dankzij een recente update kun je zelfs eindelijk in een privé-lobby spelen tegen vrienden, waarbij je na elke race razendsnel wat regelwijzigingen kunt aanbrengen en verder kunt scheuren. Driveclub Bikes is opvallend genoeg als standalone game wellicht net wat meer de moeite waard dan als uitbreiding op het reguliere spel. Voor Driveclub-bezitters zijn de twaalf motorfietsen en de andere manier van besturen de enige noviteiten, terwijl nieuwkomers feitelijk getrakteerd worden op een complete racegame met vele tientallen, prachtig ogende omgevingen, oogstrelende graphics en een boel leuke features.

Media has no description

Virtual reality

Een andere noviteit rondom Driveclub, nog verre van beschikbaar voor PlayStation 4-bezitters, is een nieuw prototype van de game voor PlayStation VR. Al tijdens de ontwikkeling van het oorspronkelijke spel werd gesuggereerd dat herhaaldelijk uitstel te maken had met de virtual reality-headset voor de console. In de praktijk is Evolution Studios slechts drie maanden voor onze recente hands-on begonnen aan deze versie. Op het eerste gezicht heb je te maken met een uitgeklede versie van Driveclub: nadat we de PS VR hebben opgezet en plaatsnemen in de BAC Mono, zien we geen spiegels, weerseffecten of überhaupt HUD-elementen.

Eenmaal op weg merk je het verschil in beleving dankzij virtual reality direct. De snelheidsbeleving is een stuk krachtiger en de mogelijkheid om tijdens het racen om je heen te kijken, bijvoorbeeld naar tegenstanders of bij het aansnijden van bochten, is verra end nuttig. Het gebrek aan spiegels kunnen we zelfs compenseren door tijdens het rijden het hoofd om te draaien en over een schouder een blik te werpen op onze achterliggers. Hoewel ondergetekende tijdens de speelse ie geen last kreeg van mi elijkheid, is het risico daarop sowieso lager: je hersenen zijn immers gewend dat bij autorijden je lijf nauwelijks tot niet beweegt, maar je blikveld wel.

Media has no description

Wat er met de PlayStation VR-versie van Driveclub zal gebeuren is vooralsnog niet bekend. Middels een software-update zou de huidige game de functionaliteit kunnen ontvangen, al kan de feature ook bewaard worden voor een eventuele nieuwe uitgave of zelfs een opvolger van Driveclub. Evolution Studios is in ieder geval niet vies van latere toevoegingen aan hun game, dus wie weet. Feit blijft dat de ontwikkelaars de aanvankelijk halfbakken racegame na de release niet alleen binnen enkele maanden een stuk wisten te verbeteren, maar nog steeds bezig zijn om verder te bouwen op de inmiddels oerdegelijke fundamenten. 

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou