Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Driveclub, motoren en virtual reality

De finish is nog lang niet in zicht

Geschreven door Joe van Burik op
Driveclub is uitgegroeid tot een van de beste racegames – zo niet dé beste – voor de PlayStation 4. Tal van updates én contentuitbreidingen hebben het kale, krakkemikkige spel dat vorig najaar verscheen omgetoverd tot een gelikte, complete snelheidservaring. En de transformatie gaat maar door, met de release van Driveclub Bikes en zelfs een prototype voor PlayStation VR.

Onlangs werd Driveclub Bikes zomaar onthuld. Sterker nog, direct nadat deze uitbreiding rondom motoren voor het eerst aan het publiek werd getoond gedurende Sony’s Paris Games Week-presentatie, was ‘ie al beschikbaar voor alle PS4-bezitters tegen een betaling van vijftien euro. Ook als losse game overigens, voor een schappelijke prijs van twintig euro. De uitbreiding voegt in de eerste plaats een dozijn tweewielers toe van de fabrikanten KTM, Bimota, Yamaha, Ducati, Kawasaki, Honda en BMW, die in de praktijk allemaal min of meer even hard kunnen. Ook kun je er alleen mee tegen andere motoren racen. Races met zowel auto’s als motorfietsen, in de geest van Project Gotham Racing 4, zijn er dus helaas niet bij. 

Wheelies

De circuits en features zijn eigenlijk identiek aan die voor de reguliere game, al brengt de andere manier van racen wel een nieuwe speldynamiek met zich mee. Het besturen van een motorfiets is immers wel iets anders dan het op tempo tussen de lijntjes houden van een racemonster op vier wielen. Door het gewicht van je rijder te verplaatsen, kun je wheelies en endo’s maken. Waar je in Driveclub met auto’s wordt uitgedaagd om te driften, kun je in Driveclub Bikes punten scoren door van tijd tot tijd op één wiel te rijden. De grootste verandering zit ‘m toch zeker in de manier waarop de motoren zich laten besturen, zij het met dezelfde nadruk op toegankelijkheid als de auto’s in Driveclub. De motoren zijn echter logischerwijs een stuk wendbaarder en duiken gemakkelijker een bocht in. Je zult je rijstijl dan ook echt moeten aanpassen om snelle rondjes af te leggen. Risico’s kunnen daarbij vrij gemakkelijk genomen worden: de motoren zijn altijd verrassend stabiel en bij een botsing valt je rijder niet gelijk van zijn scheurijzer af.

Los van de nieuwe, uit zes hoofdstukken bestaande hoofdmodus voor Driveclub Bikes kun je ook losse uitdagingen spelen die binnen het interne sociale netwerk bij verschillende spelers terechtkomen. Deze feature werkt tegenwoordig als een zonnetje, net als direct online racen tegen anderen. Dankzij een recente update kun je zelfs eindelijk in een privé-lobby spelen tegen vrienden, waarbij je na elke race razendsnel wat regelwijzigingen kunt aanbrengen en verder kunt scheuren. Driveclub Bikes is opvallend genoeg als standalone game wellicht net wat meer de moeite waard dan als uitbreiding op het reguliere spel. Voor Driveclub-bezitters zijn de twaalf motorfietsen en de andere manier van besturen de enige noviteiten, terwijl nieuwkomers feitelijk getrakteerd worden op een complete racegame met vele tientallen, prachtig ogende omgevingen, oogstrelende graphics en een boel leuke features.

Virtual reality

Een andere noviteit rondom Driveclub, nog verre van beschikbaar voor PlayStation 4-bezitters, is een nieuw prototype van de game voor PlayStation VR. Al tijdens de ontwikkeling van het oorspronkelijke spel werd gesuggereerd dat herhaaldelijk uitstel te maken had met de virtual reality-headset voor de console. In de praktijk is Evolution Studios slechts drie maanden voor onze recente hands-on begonnen aan deze versie. Op het eerste gezicht heb je te maken met een uitgeklede versie van Driveclub: nadat we de PS VR hebben opgezet en plaatsnemen in de BAC Mono, zien we geen spiegels, weerseffecten of überhaupt HUD-elementen.

Eenmaal op weg merk je het verschil in beleving dankzij virtual reality direct. De snelheidsbeleving is een stuk krachtiger en de mogelijkheid om tijdens het racen om je heen te kijken, bijvoorbeeld naar tegenstanders of bij het aansnijden van bochten, is verrassend nuttig. Het gebrek aan spiegels kunnen we zelfs compenseren door tijdens het rijden het hoofd om te draaien en over een schouder een blik te werpen op onze achterliggers. Hoewel ondergetekende tijdens de speelsessie geen last kreeg van misselijkheid, is het risico daarop sowieso lager: je hersenen zijn immers gewend dat bij autorijden je lijf nauwelijks tot niet beweegt, maar je blikveld wel.

Wat er met de PlayStation VR-versie van Driveclub zal gebeuren is vooralsnog niet bekend. Middels een software-update zou de huidige game de functionaliteit kunnen ontvangen, al kan de feature ook bewaard worden voor een eventuele nieuwe uitgave of zelfs een opvolger van Driveclub. Evolution Studios is in ieder geval niet vies van latere toevoegingen aan hun game, dus wie weet. Feit blijft dat de ontwikkelaars de aanvankelijk halfbakken racegame na de release niet alleen binnen enkele maanden een stuk wisten te verbeteren, maar nog steeds bezig zijn om verder te bouwen op de inmiddels oerdegelijke fundamenten. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Gratis data pack PES 2016 3 december beschikbaar Hitman 2: Silent Assassin dit weekend gratis te downloaden
4

Reacties op: Driveclub, motoren en virtual reality

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • RavenMMG

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    VR is uitgeklede versie van games op de consoles , dus nutteloos

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    In de early build wel ja. De uiteindelijke VR versie zal completer zinnelijk mij

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    VR op de consoles ( en daarmee bedoel ik de current gen) is de toekomst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    De game verdient een nieuwe review.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.