[Dreamcast] Het verhaal achter.. | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Om deze speciale Dreamcast week te starten beginnen we met een blik in de geschiedenis van deze console. Bob Christof dook terug in de tijd en maakte een verslag van een mooi stuk gamegeschiedenis.Wat gebeurde er na de Saturn?

Na het (overigens onterechte) debacle van de Sega Saturn en de 32X, had Sega veel goed te maken in de ogen van de gamers. In 1996 werd bekend gemaakt dat Sega met de ontwikkeling van een nieuwe console was begonnen. Dit nieuws kwam sneller dan verwacht en had alles te maken met de zeer teleurstellende verkoop van de Sega Saturn.

Sega beloofde veel goeds. Hun nieuwe console zou een console worden als geen andere. Deze droom zou eindelijk de afstand in geluidskwaliteit en graphics tu en de console en pc kleiner maken en zelfs de alle gamemachines overtreffen.

Sceptici waren er natuurlijk genoeg, gezien de achtergrond die Sega had met marketing en succes van hun vorige console, de MegaDrive en natuurlijk de Saturn. Toch was de hoop niet vervlogen dat Sega dit keer een niet te overtreffen console neer zou zetten. En natuurlijk…dit was natuurlijk de laatste kans die het bedrijf had.

3dfx?

De eerste verra ing omtrent deze nieuwe console, was dat Sega Amerika een deal had gesloten met 3dfx om een custom build 3d chip te maken. En natuurlijk kreeg dit project een mooie mysterieuze naam: Black Belt.

Nu 3dfx zich helemaal rijk had gerekend, bleek dat er nog een mogelijke partij was waar Sega een deal mee had. Het ging hier om NEC (Videologic), o.a. bekend van de geflopte PowerVR 3d-kaart die nooit echt aan is geslagen

Tot ieders verbazing, bleek dat Sega koos voor de inferieure 3dkaart van NEC en niet voor de toen erg snelle 3d chip van 3dfx. Volgens insiders had dit te maken met het feit dat Sega Japan, die het NEC project was gestart, dankzij hun goede verhoudingen de productiekosten omlaag had kunnen duwen. Ook speelde de grotere productiecapaciteit van NEC hierin een rol. Een tekort aan consoles zou namelijk even dodelijk kunnen zijn als gebreken aan de console zelf.

3dfx liet het hierbij niet zitten en spande een rechtszaak tegen Sega aan, omdat het bedrijf groen licht had gekregen voor de chip die men in ontwikkeling had voor de Segaconsole. Deze rechtszaak werd gewonnen door 3dfx.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou