Dragon Age Keep Super Guide – Waar waren we gebleven? | Gamer.nl

Dragon Age Keep Super Guide – Waar waren we gebleven? | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

We hebben Dragon Age Keep nu een tijdje kunnen testen en het is duidelijk geen simpele taak geweest om voor alle miljoenen savegames een veilige haven te creëren. De programmeurs hebben bijvoorbeeld pas net een weekje voor elkaar dat je je profiel van Origins kan importeren en de optie om een 3D-portret na te maken zit er bijvoorbeeld nog niet in. Keep is nog volop in ontwikkeling en zal dat de komende tijd ook blijven. De cloud-service is dan ook niet slechts bedoeld voor Inquisition, maar gaat Dragon Age 4 en andere sequels en spin-offs (zoals The Last Court) ook ondersteunen.

Maar laten we eerst ingaan op wat er nu wel beschikbaar is. Wanneer je voor het eerst inlogt op DragonAgeKeep.com (met je Origin-account), krijg je de optie om je data te synchroniseren. In tegenstelling tot Ma Effect worden de save-bestanden van je computer niet gebruikt, maar ontstaat er een World State gebaseerd op al je beschikbare online data zoals je BioWare Profile, pre-order items en Achievements. Vervolgens start er een gestileerd animatiefilmpje waarin Varric (de dwerg van Dragon Age II) jouw verhaal van Dragon Age tot nu toe vertelt. Bij ons klopten er veel dingen niet, maar je kan na (en tijdens) de animatie je levenslooptapijt induiken om het lot van je helden aan te pa en.

Dragon Age Keep

Dragon Age Origins: wie was je ook alweer?

Het begint al met het terugzoeken van de correcte helden. Een van de grote unieke verkooppunten van de eerste Dragon Age waren uiteraard de Origins. Je kon kiezen uit zes verschillende personages met ieder een eigen prequel-level. Om het geheugen even op te fri en na vijf jaar:

- Human Noble: Huize Cousland wordt 's nachts overvallen door de troepen van de verraderlijke heer Rendon Howe. Het grootste deel van de adellijke familie overleeft de nacht niet, maar de speler (het tweede kind van Cousland) weet te ontsnappen met behulp van Grey Warden Duncan.
- City Elf: Het is uithuwelijkingsdag in de arme elvenwijk van hoofdstad Denerim, wanneer de zoon van de burgemeester binnenstapt om stennis te schoppen. Hij ontvoert enkele bruiden, waarna de bruidegommen in opstand komen. De keuze voor een mannelijke of vrouwelijke elf bepaalt in welke positie de speler zit tijdens deze actie. Duncan redt hem/haar van Denerims stadswacht.
- Dalish Elf: Wanneer de speler kiest voor een boself, dan zal deze een Eluviaanse spiegel vinden in een grot. Na aanraking van het magische object wordt de speler besmet met de Darkspawn Taint, een vloek die alleen te overleven is door een Grey Warden te worden. Duncan staat uiteraard voor je klaar om dit te regelen.
- Mage: Iedereen die als magiër wil spelen, begint als student in de Circle of Magi, net voor zijn/haar dodelijke examen. Je overleeft deze trip naar The Fade, maar vervolgens beland je door het helpen van een bloedmagie gebruikende vriend in de problemen. Voor straf word je verbannen naar de Grey Wardens.
- Dwarf Commoner: Jij, een arme kasteloze dwerg, en je zusje werken voor de criminele Carta-groepering. Na een mislukte klus beland je in de arena, waar je een aantal strijders van de hogere kaste verslaat. Omdat zowel de criminele als nobele bevolking van Orzammar je nu dood wenst, grijp je de kans aan om met Grey Warden Duncan de ondergrondse stad te ontvluchten.
- Dwarf Noble: Als het populaire tweede kind van Huize Aeducan maak je grote kans om de nieuwe koning van Orzammar te worden. Je jongste broertje (die het met de zus van de Dwarf Commoner doet) besluit je echter op te zetten tegen je oudere broer. De speler vermoordt zijn oudere broer of wordt ervan beticht. Het eindigt hoe dan ook met een verbanning naar de Deep Roads, waar Duncan je oppikt.

In Dragon Age Keep kun je als het goed is je custom portret van de betreffende Origin terugvinden in een galerij, anders ben je gedwongen om een van de standaardavatars te kiezen. Mogelijk kun je later wel verloren gegane custom avatars namaken in Keep, maar EA heeft laten weten dat deze optie in ieder geval nog niet klaar is wanneer Inquisition uitkomt.

Dragon Age Keep

Wat gebeurde er toen alweer?

Op het levenslooptapijt kun je de resultaten van tientallen subquests en kleine handelingen aanpa en, maar we zullen ons even concentreren op het hoofdverhaal. Wij waren eerlijk gezegd ook alweer vergeten waar het over ging. Na het kiezen van een Origin komt de speler terecht in Ostagar. Hier volgt hij/zij het bloedritueel om een Grey Warden te worden en helpt mee in de strijd van koning Cailan tegen de darkspawn.

De koning wordt echter in de steek gelaten door het leger van zijn adviseur Loghain en wordt samen met Duncan afgeslacht door de horde. De speler ontwaakt in de hut van de heks Flemeth, samen met zijn collega Alistair en Flemeths dochter Morrigan. Ze vatten het plan om een leger op te richten met behulp van oude verdragen. Eerst maakt de groep een pitstop in het belegerde dorp Lothering, waar ze optioneel de non Leliana en gevangen Qunari Sten oppikken. Na Lothering gaat de wereldkaart open en kunnen de mainquests op willekeurige volgorde uitgespeeld worden.

Urn of Sacred Ashes/Haven – De Warden zoekt naar een heilige urn met as dat mensen kan genezen en komt na een lange speurtocht in het besneeuwde bergdorpje Haven aan. De boel blijkt overgenomen te zijn door een cult van drakenaanbidders. Hun leider wil de urn corrumperen met drakenbloed.
Keep Keuze: Ontheilig je de urn of niet? Good guys doen het niet, mensen die de bloeddorstige Reaver-specialiteit wilden unlocken wel. Haven zit in Inquisition, dus je kunt waarschijnlijk het gevolg van je actie terugzien.

Broken Circle/Circle Tower – De speler arriveert bij de toren van de magiërs en hun Tempelier-bewakers. De Circle wordt echter van binnen aangevallen door bezeten bloedmagiërs en de Tempeliers staan op het punt iedere mage preventief te vermoorden. Je verslaat het demoon achter de aanval, maar moet dan een belangrijke keuze maken.
Keep Keuze: Moeten alle mages preventief dood of niet? In Origins bepaalt dit slechts wie je hulptroepen zijn in de eindstrijd. Maar zoals we later leren is het vertrouwen in (bloed)magiërs een van de kernpunten van Dragon Age Inquisition en deze keuze zal onthouden worden. Nieuwe Inquisition-partymember Cullen was destijds vóór uitroeiing.

The Arl of Redcliffe – De Warden komt aan in havenstad Redcliffe, dat geplaagd wordt door ondoden (hulp aanbieden is optioneel). De heer van Redcliffe is ziek en zijn bezeten zoontje Connor blijkt de bron te zijn van de zombies. De Arl wordt uiteindelijk genezen met de heilige urn uit Haven. De bevrijding van Connor kan echter allerlei kanten op.
Keep Keuze: Connor kan vermoord worden, bevrijd door de Circle of Magi, geholpen worden door een corrupte bloedmagiër of door een magische partymember. Alleen de duurzame optie via de Circle leidt tot een goed einde, bij alle andere manieren ging iemand onvermijdelijk dood. Redcliffe keert terug in Inquisition, dus de gevolgen zijn merkbaar.

Nature of the Beast/Brecilian Forest – De Dalish elf Zatharian huurt je in om een plaag van weerwolven uit te roeien. Dit blijken echter geen hersenloze beesten te zijn, maar slachtoffers van een vloek van Zatharian. De natuurgeest Lady of Forest vraagt of je wilt bemiddelen tu en de partijen.
Keep Keuze: Roei de weerwolven uit en de boselven staan achter je en vice-versa. Of ga voor de diplomatieke optie waarbij de weerwolven genezen worden en de Dalish je leger zullen ondersteunen in de finale van Origins. Het Brecilian Forest zit niet in Inquisition, maar het Dalish volk kom je ongetwijfeld tegen en heeft een lang geheugen.

Dragon Age Keep

A Paragon of Her Kind/Orzammar – De alliantie heeft ook hulp van de dwergen nodig, maar die zitten net in een troonopvolging trijd. De speler moet kiezen tu en de progre ieve Bhelen Aeducan (het verraderlijke broertje uit de Dwarf Noble Origin) en de conservatieve Pyral Harrowmont. Ondertu en ontdekt men het brute geheim achter de Anvil of the Void: de krachtige stenen Golems worden gemaakt door het offeren van levende dwergen.
Keep Keuze: Wie je kiest als koning maakt niet veel uit verder. Belangrijker is het magische aambeeld. Laat je de Anvil staan, dan krijg je hulp van de Golems en dwergen. Breek je de tent af uit principe, dan gaat de Golem-techniek verloren. Orzammar zit niet in Inquisition, al kom je wel weer dwergen tegen.

Landsmeet/Denerim – Nadat alle bondgenoten zijn verzameld, vertrekt de Warden naar Denerim om de troonopvolging te bepalen en alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Hij wordt echter geblokkeerd door Arl Rendon Howe (die o.a. koningin Anora ontvoert) en heer Loghain (die de darkspawn ondergeschikt vindt aan de angst voor buurland Orlais). Het lot van Ferelden wordt bepaald in de Landsmeet.
Keep Keuze: Er zijn nogal wat opties hier. De Warden kan koning worden en met Anora trouwen. Alistair, halfbroer van de overleden koning, kan de nieuwe heerser worden (met of zonder Anora). Loghain kan onthoofd worden door de speler of Alistair, of gedwongen worden om Grey Warden te worden.

Finale/Archdemon – Nadat alle Game of Thrones-busine geregeld is, schakelen we over naar de eindstrijd. De alliantie verdedigt succesvol Redcliffe, maar Denerim wordt ondertu en aangevallen door de Archdemon Urthemiel. Om deze te vermoorden moet een Grey Warden zichzelf opofferen. Morrigan biedt een alternatieve optie aan: de Old God-baby. Hoe dan ook, de Fifth Blight wordt deze dag grotendeels verslagen.
Keep Keuze: Alistair of de Warden kan zichzelf opofferen om de draak te verslaan. Wil je de boel overleven, dan moet je op Morrigans mysterieuze aanbod ingaan om een baby de ziel van Urthemiel over te laten nemen. Ze verdwijnt met het kind.

Awakening DLC - De Warden herbouwt het Grey Warden-fort Vigil's Keep en dealt met de overgebleven darkspawn. Deze worden geleid door de intelligente darkspawn The Architect en de wraakzuchtige broodmother The Mother. The Architect wil graag vrede stichten tu en darkspawn en de andere volken, maar gebruikt hiervoor vrij schadelijke methodes.
Keep Keuze: The Mother gaat sowieso dood, maar mag The Architect blijven leven of niet? Een levende Architect kan van grote invloed zijn op de terugkeer van (slimme) darkspawn in de toekomst van Dragon Age. The Fifth Blight is officieel voorbij na Awakening.

Witch Hunt DLC - In de Witch Hunt DLC krijgen we een hint over Morrigans plannen, maar veel nuttigs leren we niet. Alleen dat het Old God-kind 'onschuldig' is, iets belangrijks te wachten staat in de toekomst en Flemeth iets van plan is.
Keep Keuze: Het is mogelijk om Morrigan te vermoorden of te laten ontsnappen door een Eluviaanse spiegel. Mannelijke Wardens die een verhouding met Morrigan hadden kunnen haar volgen door het portaal. Morrigan heeft een rolletje in Inquisition, maar mogelijk komt het verhaal waar ze naar hint pas ná Inquisition aan bod.

 

Dragon Age II - Iedereen is Hawke

De personagekeuzes werden in Dragon Age II behoorlijk gelimiteerd. Je speelt sowieso een Hawke en zijn/haar familie; vluchtelingen uit Lothering dat vernietigd werd tijdens de oorlog in Origins. Naast je kla e (mage, rogue, warrior) is het de vraag of je een diplomatieke, humoristische of agre ieve Hawke was. Tijdens de vlucht naar Kirkwall wordt de familie aangevallen door darkspawn, verlies je je broer (potentiële tempelier) of zus (potentiële mage) en wordt de rest gered door Flemeth.

Keep Keuze: Bij aankomst blijkt Kirkwall overspoeld door vluchtelingen. Je oom die je zou helpen de stad in te komen, is ook nog eens het familiefortuin kwijt en verkoopt jou en je familie aan een groep smokkelaars of huurlingen. De smokkelaars hebben iets minder bloederige eisen, maar geen van beide is goed nieuws.

Dragon Age Keep

Act 1

In plaats van een doorlopende mi ie, volgt Dragon Age II enkele jaren in het leven van Hawke. In het eerste jaar na aankomst probeert een arme Hawke geld in te zamelen met klusjes, om mee te mogen gaan op een potentieel lucratieve expeditie met de dwergbroers Varric en Bartrand. We pikken meest relevante mi ies eruit.

 

Wayward Son - Hawke helpt een Dalish moeder met het vinden van haar magisch getalenteerde zoon Feynriel. Hij blijkt een extreem zeldzame en gevaarlijke Dreamer te zijn, een mage die naar believen in en uit The Fade kan stappen. Dit verhaal komt in andere Acts terug.
Keep Keuze: Wanneer Hawke Feynriel naar The Circle stuurt, wordt hij onschadelijk gemaakt tot Tranquil. Het is ook mogelijk om dit later te doen, Feynriel te laten overnemen door een demoon of hem naar het buitenland te laten gaan om zijn krachten te leren beheersen. Een zeldzaam krachtig personage als dit ga je ongetwijfeld tegenkomen in Inquisition of later.

Act of Mercy – Een groep (bloed)magiërs worden achtervolgt door de vijandige Tempelier Karras. De gematigde Tempelier Thrask vraagt of Hawke de boel veilig wil oplo en.
Keep Keuze: Je kunt de magiërs aangeven, waarna ze vermoord worden door de Tempeliers. Laat je de magiërs ontsnappen, dan worden ze uiteindelijk toch opgepakt, wat via via tot de dood van Thrask leidt. Je kunt ook Karras vermoorden, wat geen tragische bonusconsequenties heeft. Wie overleeft, kom je waarschijnlijk in Inquisition tegen.

Sheparding Wolves – Chantry-non Petrice vraagt Hawke om een Qunari mage, Ketojan, de stad uit te smokkelen. De starre Qunari denken dat Ketojan bezeten is en dus omgebracht moet worden. Uiteindelijk blijkt het een valstrik te zijn. De niet-bezeten Ketojan wilde sowieso sterven (om de wetten van de Qun te eren) en Petrice hoopte dat Hawke tijdens de mi ie zou omkomen om de Chantry op te zetten tegen de Qunari.
Keep Keuze: Je kan Ketojan beschermen of aangeven, al maakt dit niet veel uit want hij pleegt toch zelfmoord. Petrice is in Act 2 te helpen/stoppen als je oorlog wilt met de Qunari of niet.

The Deeproads – Hawke heeft eindelijk genoeg geld voor de expeditie. Broer/zus Hawke kan optioneel mee. Het team vindt ondergronds een beeld van rode lyrium, een extreem zeldzaam magisch goedje. Varrics broer Bertrand draait door en laat het team voor dood achter tu en de darkspawn. Hawke en co. weten zich naar buiten te knokken, maar komen niet zonder kleurscheuren vrij.
Keep Keuze – Neem je je broer of zus mee, dan zal deze vergiftigd worden door de darkspawn Taint. Alleen met magiër Anders in de party kan hij/zij het overleven door een Grey Warden te worden. Neem je je zus niet mee, dan wordt ze ontdekt als vrije mage en naar The Circle gestuurd. Je broer zal in dezen vrijwillig Tempelier worden.

Dragon Age Keep

Act 2

We gaan drie jaar later verder. Financieel zit Hawke nu wel goed. In de eerste Act werd de strijd tu en Tempeliers en Mages opgezet, maar Act 2 richt zich vooral op de halstarrige Qunari die in Kirkwall verblijven en de zwakke leider van Kirkwall, Viscount Dumar.

 

Prime Suspect – Niet zozeer belangrijk voor Dragon Age Keep, maar wel voor het verhaal van Hawke. In de mi ie Prime Suspect zoek je naar een Jack the Ripper-stijl vrouwenmoordenaar. De hoofdverdachte is bloodmage Gascard DuPuis, maar de dader blijkt zijn geflipte mentor Quentin te zijn. De pijnlijke twist is dat Quentins laatste slachtoffer Hawkes moeder Leandra was.
Keep Keuze: Op een aantal momenten krijg je de keuze om Gascard te doden. Zelfs als je hem laat leven en zijn hulp aanneemt, kun je niets doen om je moeder te redden.

Following the Qun – Saemus Dumar, de naïeve zoon van Viscount Dumar, besluit om de Qun-filosofie te volgen en sluit zich aan bij de Qunari. Hij wordt als gevolg vermoord door de Chantry-non Petrice, die een oorlog wil starten met de Qunari.
Keep Keuze: Kies je om Petrice te helpen, dan komt er direct oorlog. Doe je dit niet, dan probeert Petrice Hawke te beschuldigen van de moord op Saemus. De Qunari nemen wraak voor je door haar neer te schieten.

Demands of The Qun – De Arishok, leider van de Qunari, heeft genoeg van de pesterijen en besluit Kirkwall in te nemen. Hij onthooft de Viscount van Kirkwall en Hawke moet met een oplo ing komen. Partmember Isabela blijkt al die tijd een boek van de Qunari te hebben gestolen en op hun Wanted-lijstje te staan.
Keep Keuze: Wil je dat Isabela bij Hawke blijft, dan moet je vrienden blijven gedurende het avontuur en zal ze met tegenzin het boek aan hem geven (en je zal later een chanteur voor haar moeten verslaan of wegsturen). Vervolgens kun je Isabela bij de Arishok aangeven voor vrede of haar beschermen met gevaar voor eigen leven. Hawke verslaat de Arishok in het laatste geval.

Dragon Age Keep

Act 3

Voor zijn acties tegen de Qunari wordt Hawke uitgeroepen tot Champion of Kirkwall. De stad zit nu zonder Viscount en komt strakker onder het militaire bewind van de fanatieke Tempelier-leidster Meredith. De onderdrukte mages komen langzaam in opstand, onder leiding van First Enchanter Orsino en anderen.

 

Best Served Cold – Een groep magiërs en tempeliers die genoeg hebben van Meredith bereiden acties voor. Ze worden geleid door de gematigde Tempelier Thrask. Omdat Hawke ze op het spoor is, ontvoeren ze diens broer/zus/geliefde. Hoewel Thrask het probeert te rechtvaardigen, wordt hij vermoord door bloedmagiërs die wraak willen nemen op Hawke. Keep Keuzes: Je kunt de opstandige Tempelier Keran, die zich uitsprak tegen de ontvoering, vermoorden of vrijlaten. Je kunt de overlevenden van de groep overgeven aan de beschermende Orsino of de wraakzuchtige Meredith.

The Last Straw – Partymember Anders (bezeten door de geest Justice) heeft genoeg van het gekwebbel tu en Meredith en Orsino en blaast The Chantry op, het enige neutrale terrein in Kirkwall. Hiermee dwingt hij Meredith in actie te komen en ze beveelt de executie van alle mages in Kirkwall. Ze is waanzinnig geworden door haar nieuwe, rode lyrium-zwaard (door Hawke gevonden in Act 1). De mages en Orsino gebruiken bloedmagie om zichzelf te verdedigen. Hawke moet kiezen wie hij steunt in de bloedige eindstrijd.
Keep Keuzes: Je kan Anders vergeven voor zijn extreme actie, maar dan dreigt partymember Prince Sebastian Vael te vertrekken om met zijn troepen uit Starkhaven Kirkwall aan te vallen. De andere optie is om Anders ter plekke te executeren. Wanneer Hawke voor de Tempeliers kiest, dan wordt hij de nieuwe Viscount. Loopt hij weg met de mages, dan neemt de gematigde Cullen (van Origins en zo partymember in Inquisition) de positie van Meredith over.


Legacy DLC: Een criminele organisatie jaagt op Hawke om zijn bloed te stelen. Voor antwoorden reist hij af naar een oude Grey Warden gevangenis, om daar de tegenover de legendarische darkspawn magiër Corypheus komen te staan. Hawkes vader Malcolm blijkt hem daar opgesloten te hebben door middel van bloedmagie. Corypheus komt vrij en Hawke verslaat hem.
Keep Keuzes: Er is een optionele quest waarin je Malcolms boek met meer achtergrondverhaal kunt vinden. De grote keuze van Legacy is tu en de Wardens Larius en Janeka. De eerste wil voorkomen dat Corypheus ontsnapt, de tweede wil zijn krachten overnemen om tegen de Blight te vechten. Hoewel Hawke in beide gevallen Corypheus weet te verslaan, lijkt hij de geest van Larius/Janeka stiekem over te nemen.

De gids zit er eindelijk op. Met deze informatie zou je het grootste deel van Dragon Age Keep moeten kunnen invullen naar wens. Er komt nog een uitbreiding van de cloud-service met text-based adventure Dragon Age: The Last Court. Die is op het moment van schrijven nog niet beschikbaar, maar check de game zeker even vóór de release van Inquisition; het verhaal slaat volgens EA een brug tu en de verhaallijnen van Dragon Age II en Dragon Age 3.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou