Zoombies is ouderwets rond hobbelen door Chernarus uit de DayZ-mod, met een aantal veranderingen. Het combineert de vernieuwde Arma 3-engine met de assets uit Arma 2 en Arma 2: Operation Arrowhead. Bovenop Arma 2 en Arma 2: OA is Arma 3 dus vereist om Zoombies te kunnen spelen. Afgezien van een aantal duidelijke verbeteringen, brengt dat ook een aantal haken en ogen met zich mee.

DayZ en Zoombies

Er zijn een aantal duidelijke verschillen tussen het originele DayZ en Zoombies. Om te beginnen is de Arma 3-variant van de engine beter geoptimaliseerd waardoor Zoombies stabieler draait. Voor veel spelers zal dit een welkome verandering zijn, omdat het originele DayZ aardig wat vraagt van de gemiddelde PC. Dit is het perfecte voorbeeld van de steengoede optimalisatie van Bohemia's vernieuwde engine.

De grafische verbetering ten opzichte van Arma 2 is ook vrij duidelijk zichtbaar. Zo is de belichting een stuk verfijnder geworden. Een zonsopgang, terwijl gillende en grommende zombies de achtervolging ingezet hebben, is nog nooit zo afleidend geweest. Wapens en objecten lijken tevens een stuk gedetailleerder, omdat de SSAO en dynamische verlichting heel mooi verschillende materialen belicht. Na het spelen van Zoombies is het niet ongewoon om een toegenomen waardering te hebben voor de details die voor ieders neus verstopt zaten in Chernarus uit Arma 2.

Zoombies DayZ Arma 3

Zoombies profiteert ook van de verbeterde physics. Wapens voelen veel prettiger aan, omdat de inslag van kogels beter geregistreerd wordt. Er gaat niets boven het afschieten van een zombie die met een noodvaart op zijn lunch afstormde, om het ding vervolgens achterover tegen het asfalt aan te zien smakken. Dat zombies wel eens vijfdubbele barrel rolls doen en tegen muren aan vliegen is te danken aan een aantal visuele bugs, die meer hilarisch zijn dan frustrerend.

Spelers van het origineel zullen ook blij zijn om te horen dat Zoombies volledig gebruik maakt van de Arma 3 user interface. Plotseling is het verzamelen van items een stuk minder frustrerend, omdat de Arma 3-UI een stuk beter aanduidt waar spelers spullen kwijt kunnen.

Haken en ogen

Diegenen die nog steeds erg actief zijn en DayZ vaak spelen zouden misschien zeggen dat dit genoeg reden is om over te stappen naar Zoombies. Omdat Zoombies een overzetting van DayZ naar de Arma 3-engine is, betekent het wel dat de mod achterloopt met betrekking tot functies en bug fixes ten opzichte van DayZ. De overzetting naar een engine waar het eigenlijk niet voor gemaakt is, zorgt tevens voor het ontstaan van nieuwe bugs. Op het moment van schrijven verdwijnen bijvoorbeeld items zoals ammunitie, eten en drinken spontaan en wil de user interface wel eens volledig vastlopen en niet reageren op input. Ook tenten - waarin spullen opgeslagen kunnen worden - werken nog niet naar behoren in Zoombies.

Zoombies Arma 3 DayZ

Momenteel is er echter geen betere manier om een soortgelijke ervaring te hebben in Arma 3. Er zijn een aantal mods die zombies in de Arma 3 wereld zetten, maar alle systemen die DayZ zo interessant maken ontbreken nog. Het is dus even afwachten wanneer Arma 3-landschappen Altis en Stratis van DayZ-mods worden voorzien. Gezien de ontwikkeltijd die DayZ inmiddels heeft doorstaan, kan dat nog even duren.

Zoombies is gespeeld op een Core i5-systeem, voorzien van een Nvidia 660GTX videokaart en 8 gigabyte DDR3 werkgeheugen.