Games als Super Time Force en Super Hexagon hebben hun roots in een gamejam en binnenkort verschijnt ook Gods Will Be Watching als volledige game. Of Wormhunter van Martijn Thorig en Dick Poelen het zover kan schoppen is misschien nog een beetje vroeg om te zeggen. De potentie van deze inzending voor Ludum Dare #29 is echter al direct te zien bij het spelen van de op dit moment nog vrij kale versie.

De naam van het spel laat weinig aan de verbeelding over: je bent een stoere krijger die met een zwaard in zijn hand op gigantische wormen jaagt. Het idee voor het spel kwam bij Thorig vrijwel direct op bij het lezen van het thema van de gamejam. “Het thema was ‘Beneath the Surface’. Ik ben zelf een groot fan van Monster Hunter en ben bekend met Dune en Tremors. Die drie waren en zijn de bron van inspiratie.”

Rollenspel

Hoewel het zo moet zijn dat jij de jager bent, verandert de rol van kat en muis razendsnel wanneer je niet geconcentreerd genoeg speelt. Want hoewel jij op de wormen jaagt, sta jij ondertussen ook vrij hoog op hun menukaart. Het spannende aan de jacht is de onvoorspelbaarheid van wanneer je een worm gaat tegenkomen. Doordat ze onder de grond loeren totdat ze beweging waarnemen, is er geen zichtbaar gevaar waar je je op voor kunt bereiden, zoals dat wel in veel andere games het geval is. De ene keer kom je vrij snel een worm tegen, terwijl je tijdens een andere jachtpartij pas na een minuut of wat je prooi in zicht krijgt. Zo zijn we ons door concentratieverlies al een paar keer flink rotgeschrokken of zelfs door de worm verslonden. Onoplettendheid wordt genadeloos afgestraft.

De verschillende wormen – er zijn er op het moment drie – hebben ieder een eigen aanvalspatroon. Op dit moment zijn deze vrij simpel te doorgronden, waardoor je al gauw doorhebt wanneer je ze (redelijk) veilig aan kunt vallen. Toch heeft de zuurspuwende worm ons flink beziggehouden voordat we deze eindelijk wisten te verslaan. Het is uiteindelijk de bedoeling dat er wormen in verschillende maten en soorten komen en dat ze allemaal verschillende eigenschappen krijgen.

Lange weg te gaan

Eerst richten beide heren zich echter op zaken die er meer toe doen. “Langere termijn plannen zijn er zeker wel, maar eerst moet de core gameplay dik in orde zijn voordat ik die concreet ga uitwerken”, aldus Thorig. “De toekomstplannen op de korte termijn zijn om Wormhunter aan te pakken op alleen de huidige onderdelen van het spel. Iedereen ziet de potentie van Wormhunter, maar de huidige versie is er nog niet helemaal. Ik heb mijn ideeën over hoe dit beter kan en ga deze in versie 1.6 verwerken.“

Hopelijk blijft de minimalistische visuele stijl behouden, want dat is op dit moment de belangrijkste factor die bijdraagt aan de charme van het spel. Met het gebruik van minimale details weet artist Dick Poelen de verbeelding te prikkelen en vul je voordat je het doorhebt zelf het achtergrondverhaal in. Het grafische plaatje is wat ons in eerste instantie aantrok aan Wormhunter, daarna blijf je voor de spanning van de jacht. De game heeft nog wel even te gaan voordat er echt een langdurig speelbare titel overblijft, maar in dat opzicht sluiten we ons aan bij iedereen die de potentie van deze jamgame ziet.

Wormhunter is gratis te spelen via de website van de game. Op de Ludum Dare-pagina kun je meer lezen over de ontwikkeling.