Er iets interessants van maken, daarin slaagt de game al met het concept: als eliteconciërge is het aan jou om de ravage van een sci-fi horroravontuur op te ruimen. Bloed, ingewanden en ledematen, maar ook lege bierblikjes, zakken chips en kogelhulzen liggen overal. En tja, iemand moet het schoonmaken.

Viscera Cleanup Detail vertolkt via de gameplay al aardig de do's en don'ts van schoonmaken. Ruim eerst alle losse ingewanden en ledematen op, anders mag er twee keer bloed weg gedweild worden. Kijk vervolgens achter alle kisten en in alle luchtschachten, want ook als het niet zichtbaar is, kan het vies zijn. Zo leert de game je over het toepassen van een logische volgorde in schoonmaakwerk. Als je dat hier niet doet, ben je zo ineens vijf minuten verder, omdat je die losgerukte arm liet stuiteren en vervolgens een bloedspetterspoor door heel de omgeving loopt.

Dweilen is tevens tot een kunst verheven in Viscera Cleanup Detail. Er zijn twee dweilstijlen om verschillende situaties mee aan te pakken. Grote slagen helpen alleen wanneer de ravage op die plek enorm is, terwijl kleinere, verfijndere slagen perfect zijn voor die nauwe hoekjes en groeven. Het is ook van belang dat het schoonmaakgerei goed onderhouden wordt, dus zorg ervoor dat je dweil altijd schoon is. Er is niets zo smerig als vies dweilwater dat de recentelijk schoongemaakte vloer opnieuw besmet met vlekken en plassen bloederige meuk.

Viscera Cleanup Detail

Wat Viscera Cleanup Detail vooral heeft, is potentie. De game ziet er an sich al aardig uit, met een mechanic die werkt, maar alles eromheen heeft nog geen vorm gekregen. Die potentie zit 'm dus vooral in aankleding, doelstellingen en fictie. Na het uitspelen van Dead Space moest iemand de Ishimura schoonmaken. Als je in Dead Space 2 datzelfde gebied weer betreedt, is er een heel team aan schoonmakers langs gegaan. Als jij als conciërge deel uitmaakt van een dergelijk groter geheel is hier best een aardige twist aan te geven, dat het mogelijk wat interessanter maakt om aan je doelstellingen te voldoen.

Die doelstellingen zijn ook nog mager in de huidige versie van de game: ruim alles op en klok uit. Omdat dit nogal simplistisch is en je in essentie constant dezelfde taak herhaalt, wordt het al gauw saai. Je 'prestatie' wordt vervolgens erkend door een kort tekstje dat je afkat of complimenteert met je werk, waarna je weer opnieuw mag beginnen. Momenteel tovert de game je dus niet om in een bonafide poetsbaas, maar wat niet is kan nog komen. Probeer in ieder geval even de gratis versie, of huur iemand in om het voor je te doen.