DLC versus de klassieke uitbreiding | Gamer.nl

DLC versus de klassieke uitbreiding | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

In de afgelopen twintig jaar heeft een intere ante omwenteling plaatsgevonden. Een tijdje terug intere eerde DLC ons namelijk nog geen biet. Het moest wel heel erg boeiend zijn wilde je er een artikel over kunnen schrijven, laat staan een recensie. Het betrof vooral gratis content en we waren een onsje meer gewend. Vroeger haalde je voor de PC tenslotte complete expansion packs voor je spel! Met een eigen kartonnen doos en instructieboekje. Je geeft toch geen geld uit aan een enkel poppetje of ander wapen?

Tijden veranderen en online (console) gaming werd invloedrijker. Vooral Microsoft zette met Xbox Live sterk in op het DLC-concept. We zijn hierdoor langzamerhand gewend geraakt aan het betalen voor kleine stukjes content. Vroeger photoshopte je op de PC zelf een andere skin voor je personage, tegenwoordig betaal je er een euro voor. Of is dit overdreven? Een paar extra maps voor Call of Duty krijgen in ieder geval veel aandacht en het idee heerst dat je relatief gezien minder content krijgt voor je geld dan vroeger. Tijd voor een onderzoekje.

We houden een steekproef onder een aantal oude en nieuwe spellen. We zetten de originele prijzen van de extra's om in euro's en proberen een vergelijking te maken van de content. Helemaal precies kan dat natuurlijk niet, maar we proberen zo eerlijk mogelijk te zijn. De bonusmi ie van spel A was wellicht leuker dan die van spel B, maar dat kunnen we niet meten. Daarom kijken we vooral naar de verhouding tu en de prijs van het origineel en de extra's. Het is een proef uit nieuwsgierigheid, de beoordeling laten we aan jullie over.

Command & Conquer: Tiberian Sun (1999)

Uitbreiding: Firestorm

De Command & Conquer-serie wordt al vanaf het eerste deel voorzien van extra materiaal. Met deze kandidaat slaan we dus meerdere vliegen in een klap. We nemen als voorbeeld even de uitbreiding Firestorm van Tiberian Sun. Allereerst geeft de uitbreiding twee verhalende campagnes die worden afgewi eld met nieuwe FMV's. Voor deze video's zijn wederom acteurs ingehuurd, al zijn deze een stuk onbekender. Daarnaast worden een serie nieuwe units, maps, een map randomizer en een extra multiplayermodus toegevoegd.

Waarde: 30 euro
Prijs/kwaliteit verhouding: Netjes in balans met de main-game.

WarCraft III: Reign of Chaos (2002)

Uitbreiding: The Frozen Throne

Blizzard is tot vandaag de dag een groot fan van uitbreidingspakketten. Of het nu voor StarCraft of voor World of Warcraft is, extra content komt in een fysiek doosje. We nemen als voorbeeld even The Frozen Throne, al staat deze toevoeging wederom symbool voor meer. Wat krijg je? Een singleplayercampagne van ongeveer de helft van de lengte van het origineel, een bonuscampagne in RPG-stijl, nieuwe cinematics van hoge kwaliteit, extra neutrale en reguliere units, extra Hero characters en algemene spelverbeteringen.

Waarde: 30 euro
Prijs/kwaliteit verhouding: Je betaalt 60% van het origineel, je krijgt voor ongeveer eenzelfde percentage van een nieuw spel voor terug.

Half-Life 2 (2004)

Uitbreiding: Episode One, The Orange Box

Valve wilde met STEAM graag episodic gaming lanceren. Dat kwam helaas niet echt van de grond (alleen Telltale Games doet het echt goed). De eerste episode bood een avontuur van zo'n vijf uur. In 2007 kwam de 'opvolger' in de winkels te liggen onder de naam The Orange Box. Deze bundel met Episode Two kostte evenveel als het originele spel. De nieuwe episode duurde echter maar een uur langer dan de vorige. Daarbij kreeg je echter ook Team Fortre 2, een volledige multiplayershooter. En een experimenteel spel, genaamd Portal...

Waarde: 20 euro (Episode One), 30 euro (Half-Life 1 Source + Half-Life 2 + Episode One), 50 euro (HL 2 + Episode One + Episode Two + Portal + Team Fortre 2).
Prijs/kwaliteit verhouding: Episode One was als stand-alone relatief duur, maar bij de bundel kreeg je het origineel en de remake van Half-Life 1. Episode Two bood op zichzelf niet veel meer dan dat, maar door Portal en Team Fortre 2 steeg de waarde ver boven de originele prijs uit.

Dungeon Siege II (2005)

Uitbreiding: Broken World

De film en het laatste deel hebben de naam verpest, maar Dungeon Siege gold een aantal jaar geleden als een uitstekende RPG-serie. De spellen stonden bekend om hun enorme werelden. Waarmee kun je mensen dan nog blij maken? Nou, een vervolgje van zo'n vijftien uur, bijvoorbeeld! Met nieuwe cla es, spells, wapens, diersoorten en een extra ras. Niet zo groot als het origineel, maar er zijn tegenwoordig complete blockbusters in minder tijd uit te spelen.

Waarde: 30 euro
Prijs/kwaliteit verhouding: Niet geheel gelijk aan het enorme origineel, maar het komt zeker in de buurt.

Grand Theft Auto IV (2008)

DLC: The Lost and Damned, The Ballad of Gay Tony

GTA IV gaf je meer dan genoeg te doen, maar een groot deel van de spelers vrat de content als koek. Een paar extra wapens zou nooit voldoende zijn, dus Rockstar moest groots uitpakken met de DLC. The Lost & Damned en Gay Tony zijn dan ook zeker geen kleintjes geworden. Samen bieden ze meer dan twintig uur aan mi ies, nieuwe personages, nieuwe wapens, muziek, shows, multiplayermodi en verbeterde motoren. Liberty City blijft echter zo goed als onveranderd en de DLC staat los van de originele game.

Waarde: 40 euro
Prijs/kwaliteit verhouding: GTA IV was relatief gezien groter, maar de DLC probeert waar te geven voor je geld.

Fallout 3 (2008)

DLC: Operation Anchorage, The Pitt, Broken Steel, Point Lookout, Mothership Zeta

Bethesda staat qua DLC vooral bekend om de Horse Armor-modificatie. Dit stukje paardenbescherming kostte veel te veel in verhouding tot het oorspronkelijke spel. Om z'n geloofwaardigheid te redden moest Bethesda het daarna wel beter doen. Als gevolg daarvan bood Fallout 3 geen gimmicks meer, maar vijf echte uitbreidingen. Per stuk gaven ze je een nieuw stuk land, een flink aantal uren extra speeltijd, nieuwe NPC's, veel nieuwe wapens en kleding. Ieder deel kostte tien euro.

Waarde: 50 euro
Prijs/kwaliteit verhouding: Wanneer je de DLC bij elkaar optelt, betaal je evenveel als het spel zelf. Dat klinkt als een scheve verhouding, maar dat komt vooral door het formaat van Fallout 3, want dit zijn geen kleine leveltjes. Zeker Point Lookout en Mothership Zeta zijn flinke jongens.

Ma Effect 2 (2010)

DLC: Alternate Appearance, Katsumi, Equalizer, Overlord, Aegis, Firepower, Lair of the Shadow Broker, Genesis, Alternate Appearance 2 en Arrival.

Alle drie de Ma Effects bevatten een typische moderne samenstelling van DLC. Extra mi ies, extra wapens en extra outfits. Wanneer je alle stukje bij elkaar plaatst, kom je aardig in de buurt van een ouderwetse uitbreiding. Zo'n tien uur aan mi ies, twee nieuwe speelbaar personage, zes andere kledingstukken, vijf wapens, een comic en een paar extra armors en powers. Een aantal extra's zoals Zaeed en de Normandy Crash kreeg je gratis bij aankoop, dus die tellen we niet mee.

Waarde: 45 euro
Prijs/kwaliteit verhouding: Op het eerste gezicht lijkt het behoorlijk wat, maar qua prijs staat het helemaal niet in verhouding tot het originele spel.

Batman Arkham City (2011)

DLC: Challenge map, Nightwing, Arkham City Skins

Bij aankoop van Arkham City krijg je de Catwoman-mi ies er al bij, dus die tellen we niet mee. Niet dat je er bijzonder veel tijd aan kwijt was... Ook de Robin Pack zit al in het doosje zolang je het spel niet tweedehands koopt. Wat overblijft zijn vijf challenge maps waar de oorspronkelijke versie al aardig vol mee zit. Daarnaast krijg je acht extra skins en een personage, dat je helaas alleen mag gebruiken in de challenge maps.

Waarde: 15 euro
Prijs/kwaliteit verhouding: Zeer mager.

Conclusie

Op de redactie heerste het idee dat moderne DLC relatief gezien de juiste prijs had. Na deze steekproef zijn de meningen enigszins verdeeld. Op het eerste gezicht lijken de kleine bedragen die worden gevraagd nog best redelijk. Men vraagt niet langer vijf euro voor een extra wapen of paard en de content is soms veel gerichter (zie bijvoorbeeld de onderlinge variatie in de Borderlands-DLC). Maar wanneer je DLC op dezelfde wijze naast de 'ouderwetse' uitbreidingen legt, zie je toch dat de prijs relatief gezien iets hoger ligt. Het is niet veel, maar het valt wel op. Dit is echter slechts een kleine test en we zijn vooral benieuwd naar jullie kijkwijze.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou