Fable III – Traitor’s Keep Quest Pack (Xbox 360)

Prijs: 560 Microsoft Punten

Door Jochem Nauta
Over de eerste downloadbare content voor Fable III waren we niet erg positief. De toevoeging van één nieuwe missie en een overdaad aan wapens was in onze ogen niet enerverend. Ontwikkelaar Lionhead laat met Traitor's Keep zien hoe het wel moet.

Traitor's Keep speelt zich af na het hoofdverhaal van Fable III. Terwijl je verveeld op de troon je agenda aanhoort, valt een huurmoordenaar het kasteel binnen in een poging je van het leven te beroven. Kennelijk is er een groep, onder leiding van generaal Turner, die het niet zo op het koningshuis heeft. Turner leidde het leger van je broer, die toen tot hij een staatsgreep wilde plegen werd opgesloten in Ravenscar Keep, een geheim gevangeniscomplex voor alleen de allerzwaarste criminelen. Met zijn opsluiting is er blijkbaar geen einde gekomen aan zijn plan om de gevestigde macht in Albion omver te werpen, dus trek je richting de gevangenis om polshoogte te nemen. Uiteraard breekt de pleuris uit zodra je een voet aan wal zet en ontsnappen drie van de gevaarlijkste bewoners van het eiland: Professor Faraday, Witchcraft Mary en dus ook Generaal Turner.

Het verloop van het verhaal zit sterk in elkaar en voert je in krap drie uurtjes langs drie nieuwe locaties. Die gebieden zijn ieder al groter (en kennen meer quests) dan het hele gebied dat met de Understone Quest Pack werd toegevoegd. Wie echter alles uit de uitbreiding wil halen, moet buiten de hoofdopdracht op zoek naar een aantal boeken die, verspreid over de nieuwe gebieden, meer inzicht geven in het verleden en motivatie van de ontsnapte criminelen. Het is geen straf om de levels goed af te struinen, want de nieuwe gebieden zijn stuk voor stuk pareltjes. Van een grimmig gevangeniscomplex en griezelig landhuis tot een zonnig, vervallen industrieel complex: ieder gebied heeft zijn charme.

Buiten een nieuwe verhaallijn en bijbehorende locaties voegt Traitor's Keep weinig nieuws toe aan Fable III. Geen nieuwe wapens of spreuken, maar enkel variaties op bestaande vijanden en wat extra kledij. Toch is hetgeen Traitor's Keep levert je geld meer dan waard als je meer Fable III wilt. De kwaliteit van dit stukje downloadbare content spoelt de teleurstellende smaak van het vorige pakket volledig weg.


Dead Space 2 – Severed (PlayStation 3, Xbox 360)

Prijs: € 6,99 / 560 Microsoft Punten

Door Marcel Vroegrijk
Severed speelt zich niet voor of na, maar tijdens de gebeurtenissen van Dead Space 2 af. En dat is gelijk zowel zijn sterkste als zwakste punt. Enerzijds is het leuk om parallel aan Isaac’s avonturen rond te struinen op de ruimtekolonie Titan, anderzijds krijg je nauwelijks nieuwe locaties voorgeschoteld. Severed biedt vooral ijzingwekkende gameplay, die ook zonder een uitgebreid verhaal en een handjevol rustmomenten prima weet te vermaken. Of dat ook de prijs verantwoordt, ligt aan hoezeer je snakt naar een nieuwe uitdaging binnen het Dead Space-universum.

Dead Space 2: Severed is boven alles herkenbaar. De locatie is bekend, maar ook de personages hebben we al eens gezien. Zowel hoofdpersoon Gabe Weller als zijn inmiddels tot vrouw gemaakte (nee, niet op die manier) partner Lexine Murdoch hebben we al eens ontmoet in Dead Space: Extraction. Lexine is naast echtgenote ook een aanstaande moeder en moet zichzelf te midden van een Necromorph-uitbraak in leven zien te houden. Als speler is het zaak om haar zo snel mogelijk te redden en samen de gruwelijkheden die plaatsvinden op Titan Station te ontvluchten. Veel verhaal is er niet, maar de gesprekken tussen Gabe, Lexine en de wetenschappers die het op haar gemunt hebben volstaan om de ernst van de situatie duidelijk te maken. De twee hoofdstukken die Severed rijk is, weten daardoor een zekere spanning te behouden, ook omdat je bijna continu oog in oog staat met de gruwelijke Necromorphs.

Als downloadbare content heeft Severed het voordeel de speler niet meer met zijn wereld bekend te hoeven maken. Meer dan een Pulse Rifle en een smak geld om flink te shoppen in de dichtstbijzijnde winkel krijg je niet. Geen uitleg, geen tussenfilmpjes, geen puzzels. Wel mag je zelf je favoriete wapens uitkiezen en die upgraden. Na het uitdossen van je personage word je meteen midden in de actie gegooid. En diezelfde actie houdt tot het einde van de uitbreiding aan. Waar Dead Space 2 deze altijd intense stukken nog afwisselde met momenten van rust, blijven de Necromorphs in Severed maar op je afkomen. Wat betreft de vijanden beleven veel van de afschuwelijke monsters uit Dead Space 2 hun niet zo langverwachte comeback. Ook de spastische door Stasis gemuteerde soldaten uit het eerste deel keren terug.

Severed is het leukst op de momenten dat je met de avonturen van Isaac Clarke wordt geconfronteerd. Een aantal keer in de uitbreiding kom je langs kamers waar ook hij langs is geweest of nog langs moet komen. Zo leidt de downloadbare content je door de ruimte waar Isaac in Dead Space 2 de Kinesis-module vindt en aan zijn arm monteert. Gek genoeg staan deze stukken ook gelijk symbool voor waar het het meest aan schort in Severed: er is te weinig verhaal om het hergebruik van de locaties goed te praten. Met de gameplay is niets mis, maar voor goede gameplay kun je eigenlijk ook gewoon Dead Space 2 zelf aanslingeren. Heb je die game inmiddels al zo vaak doorgespeeld dat je de positie van iedere lurkende Necromorph weet, dan is dit downloadbare pakket de perfecte uitkomst. Voor minder fanatieke fans is het toch vooral een aardig, maar vrij prijzig extraatje.


Assassin’s Creed: Brotherhood – The Da Vinci Disappearance (PlayStation 3, Xbox 360)

Prijs: € 9,99 / 800 Microsoft Punten

Door Gijs van Veen
Als uitvinder Leonardo Da Vinci wordt ontvoerd door een mysterieus broederschap zit er voor Ezio Auditore niets anders op dan zijn oude vriend te redden. En dus keer je nogmaals terug naar Rome om de stad ondersteboven te keren op zoek naar Leonardo, of eigenlijk zijn schilderijen, die je via hints moeten brengen naar de plek waar hij gevangen gehouden wordt.

Da Vinci komt hiermee duidelijk in de spotlights, terwijl het in de singleplayer van Brotherhood vooral zijn uitvindingen waren die centraal stonden. Zo ontmoet je Salai, de assistent en mogelijke geliefde van Da Vinci, en leren we meer over het echte leven van de uitvinder.

Maar het draait in het downloadbare pakket natuurlijk uiteindelijk om de missies. Daarvan zijn er in dit missiepakket acht te vinden, waardoor de lengte ongeveer vergelijkbaar is met een enkele sequentie uit Brotherhood. Van die acht missies springen vooral de tweede en de laatste er uit doordat ze vol zitten met goed uitgewerkte klimsegmenten. De overige missies zijn over het algemeen niet erg noemenswaardig. Qua missiesstructuur lijdt The Da Vinci Disappearance dus te veel aan een kabbelend middensegment om echt uit te blinken, hoewel er zeker momenten zijn, zoals het boven een druk bewoond paleis sluipen, die tot de meest memorabele van Brotherhood horen.

Ook de multiplayerfans kunnen aan de slag met The Da Vinci Disappearance. Het pakket kent twee nieuwe multiplayermodi, een nieuwe map en vier nieuwe personages. In de Escort-modus strijden twee teams om de bescherming dan wel het uitschakelen van een door de computergestuurd personage dat van het ene naar het andere punt loopt. In Assassinate zijn er daarentegen geen specifieke doelen, maar moet iedere tegenspeler gedood worden voor punten. Van de twee modi is deze laatste de meest verfrissende. Over de hoeveelheid content mag niet geklaagd worden, al is de kwaliteit in The Da Vinci Disappearance niet voor ieder onderdeel zo hoog als we graag zouden willen.


Halo: Reach – Defiant Map Pack (Xbox 360)

Prijs: 800 Microsoft Punten

Door Ron Vorstermans
Toen we in onze recensie aankaartten dat Halo Reach maanden, zo niet jaren speelbaar is, leken we niet te hebben overdreven. De gedreven fanbase had namelijk niet genoeg aan louter één mappack. Microsoft is de kwaadste niet en liet daarom Certain Affinity, dat ook maps ontwikkelde voor Halo 2, samenwerken met 343 Industries om zo met een drietal nieuwe maps op de proppen te komen.  Wat blijkt? Als het op maps aankomt, kan de Halo-licentie het prima zonder Bungie af.

Voor ‘maar’ 800 Microsoftpunten haalt de fervente Halo-fanaat twee multiplayermaps en één Firefight-map in huis. Die Firefight-map ontbrak volgens de Halo-achterban in de vorige mappack, dus in die zin is Unearthed, zoals het level heet, een waardevolle toevoeging. Unearthed wordt gekenmerkt door een zanderige, industriële omgeving en is daarom op het oog niet al te interessant. Toch leent het level zich meer dan prima voor Firefight-gevechten, wat voornamelijk te danken valt aan de twee Warthogs die deze map bevat. Voor het eerst kunnen spelers in deze modus de computergestuurde Covenant al rijdend het leven zuur maken. Dat is in een grote map als Unearthed zeker geen overbodige luxe.

Highlandsis een ‘normale’ multiplayermap. Net als van Unearthed hebben we enorm van Highlands genoten, wat voornamelijk komt doordat de gevechten op de map zich (eveneens) over een groot gebeid uitspreiden. Uniek aan Highlands is dat de beboste map zich perfect leent voor vrijwel alle tactieken die Halo rijk is. Zo is er voldoende ruimte om te snipen (en dus tegenstanders met een jetpack als ballonnetjes uit het luchtruim te knallen) of kun je voertuigen als de Ghost, Warthog of Mongoose besturen (of ze juist uitschakelen met de Spartan Laser ofRocket Launcher).

Het vergeleken met de andere maps relatief kleineCondemned situeert zich net als de memorabele sequentie uit de singleplayer in een ruimtestation. In het centrum van het ruimtestation bevindt zich een ronde kamer waar de zwaartekracht het onderspit delft. Dat brengt een speels gameplayelement met zich mee, maar de serieuze speler zal zich liever in een van de vele gangetjes die het level kent bevinden. Want daar kan hij de tegenstander op korte afstand uitschakelen en bovendien hoeft hij zich daar niet als een zwevende schietschijf in het centrum van de map te positioneren. Condemned kent veel verschillende verticale lagen en leent zich perfect voor de Halo-speler die handgevechten niet schuwt. Toch is Condemned niet onze favoriete map, wat voornamelijk komt doordat het anti-zwaartekrachtgedeelte ons niet bekoort. Stoort je dat element echter niet of nauwelijks, dan is deze kleine Quake-achtige map zeker een aanwinst binnen je huidige mapassortiment.

Wij houden nog steeds van Halo: Reach en zo te zien houdt Halo: Reach ook nog steeds van ons. We hebben namelijk opvallend weinig op deze mappack aan te merken. Misschien dat wij graag nog een oude Halo 2-klassieker erbij hadden gehad voor de prijs van 800 Microsoftpunten, maar verder hoor je ons over de Defiant Map Pack absoluut niet klagen.


Ilomilo – Autumn Tale (Xbox 360)

Prijs: 240 Microsoft Punten

Door Gijs van Veen
Terwijl we buiten lekker kunnen genieten van het heerlijke lenteweer is binnen alweer de herfst aangebroken. Tenminste, in de wereld van het olijke duo Ilo en Milo. Nadat de twee vrienden aan het eind van de fantastische puzzelgame weer herenigd waren, leek alles koek en ei. Toch resulteert een wandeling door het bos al snel in twee wederom van elkaar gescheiden vrienden. In een herfstrood gekleurde wereld zit er dus niets anders op dan de tweeëntwintig nieuwe puzzels op te lossen en Ilo en Milo opnieuw voor altijd bij elkaar te brengen.

Autumn Tale is opgedeeld in twee hoofdstukken, met ieder acht normale levels en drie extra uitdagende varianten. Gezien het feit dat de oorspronkelijke game enkel vier van deze hoofdstukken had, maakt dat dit downloadbare pakket een flinke toevoeging. Autumn Tale gaat er van uit dat je alle eerdere levels al doorlopen hebt en geeft dus geen uitleg over het concept of de speciale blokjes waar Ilo en Milo mee kunnen sjouwen. Het niveau is al vroeg in het spel redelijk hoog, waarbij vooral de drie verborgen levels van ieder hoofdstuk flinke hersenkrakers kunnen zijn. Het is alleen jammer dat de uitbreiding geen nieuwe blokjes toevoegt, waardoor het downloadbare pakket minder vaak verrast dan de oorspronkelijke levels.

Het flinke aantal levels van Autumn Tale maakt de uitbreiding zeker de moeite waard. Fans van de puzzels uit Ilomilo kunnen dus met gerust hart ook deze uitbreiding in huis halen. Maar verwacht niet dat de game zichzelf opnieuw uitvindt. En dat hoeft ook niet, want Ilo en Milo zijn nog steeds twee van de meest schattige gamepersonages in lange tijd.


Need for Speed: Hot Pursuit – Lamborghini Untamed en Porsche Unleashed (PlayStation 3, Xbox 360)

Prijs: € 6,99 / 560 Microsoft Punten per stuk

Door Frank Meijer
Aan uitbreidingen voor Need for Speed: Hot Pursuit schort het de afgelopen tijd niet. In een kort tijdsbestek zijn er drie pakketten verschenen die het spel een langere levensadem moeten geven. Twee daarvan nemen we in deze rubriek onder de loep: Lamborghini Untamed en Porsche Unleashed. Omdat beide uitbreidingen in essentie hetzelfde zijn, bespreken we ze in één keer. Het enige verschil is namelijk de voertuigen die meegeleverd worden. De pakketten bestaan uit ieder drie wagens (die beschikbaar zijn voor de racers en voor de politie) en vijf nieuwe evenementen voor zowel de racers als voor de politie.

Afhankelijk van of je van Porsches of Lamborghinis houdt, maak je een veilige keuze met het desbetreffende pakket. In Porsche Unleashed vind je de klassieke 911 Turbo uit 1982, de 959 en de nieuwe 911 Speedster. Lamborghini Unleashed voegt de Diablo SV, de Countach LP5000QV en de Sesto Elemento aan je wagenpark toe. Stuk voor stuk zijn het iconische bolides waar de liefhebber warm voor loopt.

De tien evenementen die iedere uitbreiding rijk is, houden je een aantal uurtjes zoet voordat je bij ieder evenement een gouden medaille verdiend hebt. Net als in de rest van het spel is er een goede balans tussen de verschillende evenementen zodat je regelmatig een ander type race voorgeschoteld krijgt. Porsche Unleashed en Lamborghini Untamed stromen niet over van de nieuwe content, maar het zijn allebei bijzonder degelijke uitbreidingen en zeker aan te raden voor mensen met een zwak voor een van beide merken.