Eerst de overeenkomsten. Net als Skylanders importeert Disney Infinity fysieke speelgoedfiguren in zijn virtuele omgeving via de zogenaamde Infinity Base. Dit stuk technologisch vernuft is het Disney-equivalent van de Portal of Power van Skylanders: een plateau waarop je de figuren plaatst, waarna ze direct verschijnen in de game, op je scherm. De poppetjes zijn multiplatform en dus eenvoudig mee te nemen naar vriendjes en vriendinnetjes met een Wii, ook al heb je thuis een PS3 onder de tv staan. De speelgoedcollectie breid je uit door nieuwe personages los of in pakketten te kopen, waarmee je de infinite wallet van Disney verder spekt.

De melkkoe horen loeien en weten waar de uier hangt

Disney moet ook hebben gezien hoe Activision twee jaar geleden een simpel concept ontwikkelde tot melkkoe, door een nieuw marktsegment aan te spreken met een commercieel duurzaam platform. Niet de vloekende Call of Duty-spelende puber, maar het onschuldige kind (met ouders die bereid zijn te betalen) werd aangesproken met Skylanders. Behalve game was het een reeks producten die de verzamelwoede aanwakkerde zoals Flippo’s en voetbalplaatjes dat deden en doen. Breng een nieuwe set speelgoed – lees: fysieke DLC – op de markt en de kids trekken hun Portal of Power onder het stof vandaan om deze stampvoetend aan pappa te tonen: “Maar Jordy heeft de nieuwe set X al wél en ikke niet!” Breng een nieuwe game uit en diezelfde kinderen staan weer te trappelen om hun collectie helden te importeren in een nieuw avontuur.

 

Maakbaarheid van je eigen game

Goed, het basisconcept van Disney Inifinity is dus exact hetzelfde; het spel erachter niet per se. Waar de gameplay van Skylanders grotendeels bestaat uit ronddrentelen en vijanden neerknallen (rennen en springen is onmogelijk), biedt Disney Infinity wat meer variatie. Elk figuur brengt een game met eigen regels en een eigen wereld met zich mee. Zo spring je op het ene moment rond in een platformgame, terwijl je met een ander personage juist meer aan het puzzelen bent. Elk stuk speelgoed ontgrendelt een unieke Playset, elk met zo’n zeven uur speelplezier.

In tegenstelling tot Skylanders ga je niet met een stel uiteenlopende personages op pad. Geen onverslaanbare combinatie van kracht en snedige humor dus met Mr. Incredible en Jack Sparrow die hun vaardigheden om beurten of tegelijk inzetten. Wél heeft Disney Infinity de Toy Box. Dit is een grote open speeltuin waarin je à la LittleBigPlanet je eigen game(s) in elkaar zet, thema’s uit je favoriete Pixar- en Disney-films toevoegt met world discs die je op je Infinity Base plaatst en zo je fantasie op de vrije loop laat gaan.

In de Toy Box lopen alle verschillende personages wél vrij rond. Wil je dus een racebaan bouwen om één van de Incredibles het op te laten nemen tegen een olijke bolide uit de Cars-stal, dan kan dat. Heb je een mooi level in elkaar gezet, dan upload je deze. Kunnen je vriendjes er ook meteen mee aan de slag.

Plastic strijdtoneel

En dan is er nog dat ene grote voordeel: de naam Disney. Het bedrijf bedient al zo’n negentig jaar generatie na generatie met memorabele animatiehelden en –schurken, sinds 1991 ook met de hulp van Pixar. Disney heeft de luxe om te putten uit een schier onuitputtelijke cast voor Infinity, wat het spelplatform vanaf dag één herkenbaar maakt voor jong en oud. Welk kind wil nu niet spelen met poppetjes van Pirates of the Caribbean, Toy Story, Cars of de Monsters-serie; in het echt en op het scherm?

Skylanders mist diezelfde herkenbaarheid en heeft ouderwets hard moeten werken om de nodige populariteit op te bouwen. Activision lijkt de hete adem van Disney te voelen en komt in oktober – twee maanden na de release van Disney Infinity – met Swap Force, het derde deel in de Skylanders-serie. Swap Force ziet er niet alleen beter uit dan zijn voorgangers, ook gaat het qua graphics Disney Infinity voorbij. En, niet onbelangrijk, de Skylanders kunnen eindelijk springen.

Dus staan Activision en Disney dit najaar voor een verhitte strijd, een gevecht om het verwende kinderhart te veroveren. Heeft Disney genoeg grote namen in huis om de miljoenen Portals of Power in de prullenbak te doen belanden? Of zien kids niet genoeg reden om de overstap te maken? Wij zien de oorlog het liefst uitgevochten worden in stijl, hier op kantoor: met speelgoedsoldaatjes, groene plastic tanks en een onbegrensde fantasie. Activision en Disney, jullie zijn uitgenodigd.