Deze ontwikkelaars danken hun carrière aan een mod | Gamer.nl

Deze ontwikkelaars danken hun carrière aan een mod | Gamer.nl

Het vanaf vandaag verkrijgbare Sonic Mania is mede ontwikkeld door Christian ‘Taxman’ Whitehead. Voordat hij met een team aan Sonic Mania begon, maakte hij diverse fangames gebaseerd op Sonic en onofficiële ports van de klassieke titels uit de serie. Zijn talent ontging Sega niet en daarom mocht hij aan een officieel deel werken.

Dat is natuurlijk de ultieme droom van elke zolderkamerontwikkelaar: erkend worden voor je noeste, vaak vrijwillige arbeid en op een ‘echte’ game gezet worden. Vaak sneuvelen fanprojecten vlak voor of na release, meestal omdat ze bestaande IP’s van grote bedrijven gebruiken zonder te hebben betaald voor de rechten. Toch toont bovenstaand voorbeeld dat het kan lonen om zonder ondersteuning van een uitgever aan je eigen titel te werken die a ets bevat van bestaande games. Hieronder behandelen we zeven mods en fanprojecten die de makers bepaald geen windeieren hebben gelegd.

Je Cliffe en Minh Le - Counter-Strike

Het bekendste voorbeeld van een succesvolle mod die uiteindelijk een officiële release kreeg is natuurlijk Counter-Strike. Het is één van de grondleggers van de competitieve multiplayershooters en je zou bijna vergeten dat het spel ontstond als een multiplayermod voor Half-Life.

Counter-Strike bleek zo populair dat Valve de makers, Je Cliffe en Minh Le, inhuurde om een officiële release (inclusief een fysiek exemplaar voor de winkels) te ontwikkelen. Een geüpdatet versie gebaseerd op Half-Life 2, Counter-Strike: Source, was zo mogelijk nog succesvoller en de recentste versie, Counter-Strike: Global Offensive, is een grote naam in de esports-sector. Le werkt momenteel aan de Early Acce -game Rust en Cliffe is nog altijd werkzaam bij Valve. De mannen hebben dus voor hunzelf een carrière voor het leven gecreëerd.

Alexander J. Velicky - Falskaar

Een jaar of vier geleden verscheen de mod Falskaar voor de pc-versie van The Elder Scrolls 5: Skyrim. De mod voegt zo’n 25 uur aan nieuwe content toe en speelt zich af in een compleet nieuw gebied. Er zijn zelfs nieuwe personages die allemaal hun eigen ingesproken stemmen hebben. Heel indrukwekkend, zeker als je je bedenkt dat de mod door een enkele negentienjarige gozer genaamd Alexander J. Velicky is ontwikkeld.

In het jaar nadat Velicky afstudeerde besteedde hij zo’n beetje dag en nacht aan de mod, in de hoop een baan te krijgen bij Bethesda. Dat lukte hem niet, maar hij kon uiteindelijk wel aan de slag bij Bungie, ook niet de minste studio. Daar werkte hij aan Destiny en momenteel werkt hij aan het later dit jaar te verschijnen vervolg.

Tim Willits - Maps voor Doom

Tim Willits is de creative director van id Software en hij is ook lange tijd mede-eigenaar geweest van de studio. Hij stond aan het hoofd van de ontwikkeling van games als Doom 3, Quake 4, Rage en Quake Live. Een indrukwekkend portfolio, maar het wordt nog indrukwekkender wanneer je je bedenkt dat hij ooit begon als enthousiaste gamer die onofficiële maps voor de originele Doom ontwikkelde.

Willits downloadde een demo van Doom in ’92 en werd dusdanig weggeblazen dat hij werd geïnspireerd om zelf levels voor de game te maken, die hij vervolgens gratis verspreidde over het internet. id Software was onder de indruk en nam Willits in ’95 aan.

IceFrog - Defense of the Ancients

De destijds 25-jarige modder ‘IceFrog’ (die zijn echte naam liever niet prijsgeeft) werd in 2009 aangenomen door Valve, dat gezien Counter-Strike en andere voorbeelden als Team Fortre en Garry’s Mod, sowieso graag zijn fans inzet voor nieuwe games. Hij had namelijk een Starcraft-scenario genaamd Aeon of Strife in de Warcraft 3-engine gemod. Deze mod bleef zich doorontwikkelen en staat inmiddels bekend als DOTA.

Ja, DOTA, die enorm succesvolle game waar een compleet nieuw genre uit is ontstaan, de moba. IceFrog mocht na het grote succes van het eerste deel ook aan een vervolg werken en DOTA 2 verscheen in 2013 en is inmiddels de meest gespeelde game op Steam. Fijn om op je cv te hebben!

Tripwire - Red Orchestra: Combined Arms

Tripwire Interactive is een studio die zichzelf groot heeft gemaakt met mods. Met a ets van Unreal Tournament 2004 creëerde de studio de tactische shooter-mod Red Orchestra: Combined Arms, dat in 2006 op Steam kwam te staan als Red Orchestra: Ostfront 41-45. Sinds 2011 is ook het vervolg verkrijgbaar, Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad, en in 2013 verscheen de uitbreiding Rising Storm.

Tripwire herhaalde dat trucje met Killing Floor, tevens een mod voor Unreal Tournament 2004. De zombieshooter waarin teams van spelers moeten zien te overleven is al meer dan drie miljoen keer verkocht en het vervolg verscheen vorig jaar op Steam en PlayStation 4. Een Xbox One-versie staat voor eind deze maand gepland. Zo zie je maar dat je je eigen succes kunt maken.

Dean Hall - DayZ

Dean Hall ontwikkelde de gratis Arma 2-mod DayZ, een game die geruime tijd de populairste Early Acce -titel op Steam was. In het spel moeten spelers zo lang mogelijk zien te overleven in een door zombies overspoelde wereld, waarbij de echte vijanden je medespelers kunnen zijn. Ze kunnen namelijk een helpende hand bieden, maar je net zo goed in je rug steken om je verzamelde spullen te stelen. Wanneer je doodgaat in DayZ, begin je namelijk weer helemaal opnieuw.

Het staat buiten kijf dat de DayZ-mod en de gelijknamige volledige game die daarna lanceerde succesvol zijn. Er werd zelfs een volledige ontwikkelaar voor opgericht, Bohemia Interactive. Hall doet echter liever zijn eigen ding en in 2014 vertrok hij om in Nieuw-Zeeland, zijn thuisland, een nieuwe studio genaamd RocketWerkz aan te sturen. Daarmee is hij vooralsnog zoekende naar succes: de eerste game, Ion, werd geannuleerd. Gelukkig ziet de ruimtestationmanager Stationeers, die volgende maand in Early Acce gaat op Steam, er intere ant uit.

Cameron Foote - Just Cause 2-multiplayer

Avalanche verwelkomt modders met open armen. Sterker nog, de studio laat hun multiplayermodi standaard uit de Just Cause-games, omdat ze weten dat modders die toch wel maken. De Just Cause 2-multiplayer werd na release ontwikkeld door Cameron Foote, die er uiteindelijk een vaste baan bij de studio aan overhield. De Just Cause 3-multiplayer is eerder dit jaar door een ander modteam, genaamd Nanos GbR, gelanceerd. Het zijn mods die zeer welkom zijn in de Just Cause-games, omdat chaos schoppen in een open wereld nóg leuker is wanneer dat met vrienden kan.

Dit zijn maar enkele voorbeelden van fanprojecten en mods die uiteindelijk erg groot zijn geworden en diens ontwikkelaars vast werk in de game-industrie hebben opgeleverd. Het blijft een risico, omdat een project altijd kan worden stopgezet door de ontwikkelaar, maar de mensen die hierboven als voorbeelden worden genoemd kunnen beamen dat het risico de moeite van het nemen waard kan zijn.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou