Developer Profile: Free Radical Design | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De game Second Sight wordt ontwikkeld door Free Radical Design. Dezelfde mensen die ons de populaire, op multiplayer gefocuste shooter Timesplitters 2 brachten en momenteel ook met diens opvolger bezig zijn. Maar wat weten wij verder eigenlijk nog over deze vrij jonge developer die pas met de huidige generatie consoles is komen kijken? Hoe slagen ze er zo snel in kwalitatief goede games af te leveren, waaronder een shooter die zich qua controls en gameplay kan meten met grootheden als Goldeneye en Perfect Dark? Dit hebben wij even voor je uitgezocht.

Free Radical Design werd in april 1999 opgericht door David Doak, Steve Ellis, Karl Hilton, Graeme Norgate en Lee Ray. Deze namen zullen je in eerste instantie niet zoveel zeggen, maar alle vijf zijn afkomstig van Rare, de veel geprezen developer die toen nog exclusief voor Nintendo werkte. De vijf oprichters van Free Radical maakten deel uit van het team bij Rare dat onder andere verantwoordelijk was voor de al eerder genoemde consoleshooters Goldeneye en Perfect Dark. Voor de meeste mensen van het GoldenEye team was dat trouwens de eerste game waar ze aan werkten, waardoor de hoge kwaliteit van het spel op zich al opzienbarend was. GoldenEye en Perfect Dark behoren namelijk tot de beste games voor de Nintendo64. Dit verklaart meteen waarom Free Radical Design van meet af aan zulke goede kwaliteit wist af te leveren. De reden voor het vertrek van deze mensen bij Rare, zat hem overigens vooral in het feit dat ze naar hun gevoel bij deze ontwikkelaar alles al bereikt hadden wat ze konden bereiken. Ze wilden daarnaast graag voor zichzelf beginnen.

Timesplitters 2 is tot nu toe de meest succesvolle titel van Free Radical Design

De eerste game afkomstig van Free Radical was Timesplitters, welke redelijk snel na de lancering van de Playstation 2 uitgebracht werd door uitgever Eidos. Het was een degelijke shooter die echter nergens opzienbarend was en daardoor nooit de populariteit genoot waarop men gehoopt had. Daarom heeft men goed werk gemaakt van het tweede deel in de reeks, Timesplitters 2 genaamd, wat uiteindelijk resulteerde in een shooter die zich qua speelbaarheid en controls wist te meten met Halo. Een hele prestatie omdat iedereen Halo destijds onverslaanbaar achtte. TimeSplitters 2 werd zowel kritisch als commercieel een groot succes en zorgde zelfs voor een korte opleving voor Eidos, dat hetzelfde seizoen ook flink binnen liep met Hitman 2.

Wat Timesplitters 2 zo speciaal maakte, waren vooral de soepele en snelle controls. Hierdoor was de game voor iedereen erg toegankelijk en was er weinig voorbereiding nodig voor een leuk multiplayer potje. Deze multiplayer was de focus van de game, wat zich ook uitte in de hoeveelheid gamemodes en instelmogelijkheden die erg uitgebreid waren. Ook wist Free Radical met de game een zeer breed arsenaal aan wapens in één game te vangen zonder dat de gameplay teveel uit balans raakte. Hetzelfde gold voor de enorme cast aan speelbare characters die elk zo hun eigen sterke en zwakke punten kenden.

Second Sight: De game van deze featureweek.

Rond de release van Timesplitters 2 was Free Radical Design al bijna vijftig man groot, met veel mensen afkomstig van Psygnosis (nu SCEE), Codemasters, Eurocom, Gremlin (tegenwoordig bij Atari) en Climax. Sinds het succes van TimeSplitters 2 is de ontwikkelaar alleen maar verder gegroeid, waardoor men zich gemakkelijker de ontwikkeling van twee aparte games kon veroorloven. Zodoende werkte men sinds de release van Timesplitters 2 gelijktijdig aan Second Sight en Timesplitters: Future Perfect, het derde deel in de Timesplitters reeks.. Beide games werden pas dit jaar aan het grote publiek bekend gemaakt.

Bij Free Radical vindt men creatieve vrijheid bij de ontwikkeling van games zeer belangrijk en zodoende is men nog volledig onafhankelijk. Per project kiezen ze zelf een uitgever uit, met de eis dat ze hun creatieve vrijheid behouden. Zodoende wordt Timesplitters: Future Perfect uitgegeven door Electronic Arts en verzorgt Codemasters de taak van uitgever voor Second Sight. Je zou hierbij verwachten dat een GameCube release voor laatstgenoemde game uitgesloten zou zijn gezien de houding van Codemasters tegenover deze console. Free Radical wilde echter dat de uitgever ook een versie voor de kleine spellenkubus uit zou brengen en daarmee ging de Engelse uitgever akkoord.

Timesplitters: Future Perfect: derde game uit deze populaire reeks

Kortgezegd is Free Radical Design zeker een ontwikkelaar om rekening mee te blijven houden. Vooral vanwege het talent wat er rondloopt en hun vrije manier van games ontwikkelen. Met Second Sight lijken ze te bewijzen dat ze ook andere games kunnen maken naast (multiplayer) shooters en hopelijk gaat dit nog een groot aantal intere ante projecten opleveren zowel voor deze als de volgende generatie consoles.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou