Criterion Software is de ontwikkelaar van Burnout 3. De naam klinkt je misschien niet meteen bekend in de oren, maar Criterion is nochtans één van de meest invloedrijke ontwikkelaars vanwege haar succesvolle Renderware Technologie. Daarbij komt dat Criterion al heel wat succesvolle games op haar naam heeft geschreven. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Electronic Arts de ontwikkelaar onlangs voor bijna 50 miljoen dollar over gekocht heeft. Wij bekeken wat Criterion door de jaren heen zoal op haar naam heeft geschreven.

Criterion bestaat uit een tweetal onderdelen: Criterion Software en Criterion Games. Criterion Software houdt zich met name bezig met de ontwikkeling van de Renderware technologie, Criterion Games maakt spellen gebaseerd op deze technologie. Renderware is veruit de meest succesvolle middleware, een pakket basistechnologie met daarin onder andere een 3D engine, die door andere ontwikkelaars aangekocht kan worden. Het aankopen van middleware scheelt vaak enorm in de ontwikkeltijd en is vaak een goedkopere oplossing dan zelf het wiel opnieuw uitvinden. Renderware wordt toegepast in meer dan 500 games, een vierde van de games op de huidige generatie consoles, maakt er inmiddels gebruik van. Hieronder bevinden zich toppers als Grand Theft Auto: Vice City, Tony Hawk's Pro Skater 4, Broken Sword 3, Pro Evolution Soccer 3, Mortal Kombat: Deadly Alliance, en toekomstige games als The Movies, Darkwatch en Cold Winter, om er maar een aantal te noemen.

Een aantal games die gebruik maken van Renderware Naast Renderware heeft Criterion echter ook zelf nog een aantal games op haar naam geschreven, ontwikkeld door de Criterion Games studio in Guildford, Groot-Brittannië. De eerste grote game verscheen in 1996 en heette Scorched Planet (PC). Het spel werd uitgegeven door Virgin Interactive en had voor zijn tijd behoorlijke 3D graphics. Het was een actierijke titel waarin je een voertuig bestuurde, dat zich kon morphen van een tank naar een buggy, en zelfs naar een vliegtuig. De volgende game van Criterion verscheen ruim een jaar later, in 1997 onder de vlag van Ubisoft. Dit was Sub Culture (PC), een spel dat optimaal gebruik maakte van de 3D kaarten die net aan hun opmars bezig waren. Sub Culture speelde zich onder water af en liet je een klein, bijna schattig duikbootje besturen. Je kon verschillende missies aannemen en de prachtige onderwater locaties, compleet met visjes en zeewier, verkennen. De besturing was erg uitdagend, vooral wanneer je aan je magnetische takel een zwaar object met je mee moest slepen. Sub Culture en Redline Racer In 1998 verruilde men de onderwaterwereld voor het brandende asfalt met de supersnelle motorracegame Redline Racer (PC). Net als Sub Culture maakte ook Redline Racer optimaal gebruik van 3D kaarten, zonder een dergelijke plank in je computer weigerde het spel zelfs op te starten! Het spel was behoorlijk rechtoe-rechtaan en liet je meerdere rondjes scheuren tegen meerdere tegenstanders, waarbij je bij voldoende prestaties nieuwe banen en motoren kon vrijspelen. Het waren vooral de snelheid en de pijnlijke crashes, die het spel bijzonder maakten.