Door Erik Karssen

Deus Ex verscheen in 2000 en wist gamers te overtuigen met een bijzonder goed verhaal, sterke graphics en unieke gameplay. Nu, vier jaar, wordt Deus Ex nog steeds gezien als één van dé PC spellen ooit. Omdat het tweede deel nu net in de winkelschappen verschenen is, werd het tijd voor een terugblik op deze klassieker.

Deus Ex speelt zich af in de nabije toekomst en de wereld ziet er dan niet al te best meer uit. Er heerst veel criminaliteit, terrorisme en een vreselijke ziekte. Nu zijn we na SARS, de Vogelgriep en Ebola redelijk voorbereid op een epidemie, de "Grey Death" lijkt toch net iets te veel te zijn. Duizenden mensen sterven een vreselijke dood. Gelukkig weet men na een tijdje een vaccin te ontwikkelen tegen de ziekte. Dit medicijn, Ambrosia genaamd, is slechts in kleine hoeveelheden beschikbaar, wat het goedje erg duur maakt. Als er dan ook nog eens een grote hoeveelheid wordt gestolen komt de speler het spel binnen. Jouw taak als lid van de UNATCO is de daders van deze dieftal op te sporen. Voordat je het weet kom je in een veel dieper complot terecht, waarin een wereldwijde samenzwering aan het licht komt. Hoe het verhaal eindigt, dat ligt aan de speler.

Deus Ex is een first person shooter met aardig wat RPG elementen. Het spel is bedacht door Warren Spector en inspireert zich qua speelstijl sterk op System Shock, de minstens zo revolutionaire game waarmee hij in 1994 uitpakte. De speler kreeg een uitgebreide inventaris mee, kon conversaties voeren met een groot aantal NPC's in het spel en kon zichzelf beter maken middels speciale augmentations. Deze RPG elementen, gecombineerd met alles wat je van een first person shooter zou verwachten, maakten dat Deus Ex de speler erg veel te bieden had.

Tijdens het spelen van Deus Ex kom je telkens voor keuzes te staan, ga ik voor de vreedzame oplossing, of kies ik geweld. Sluit ik me aan bij de slechteriken, of blijf ik UNATCO trouw? Het verhaal vormt zich met de keuzes van de speler, waardoor het mogelijk is Deus Ex meerdere malen te spelen, zonder hetzelfde opnieuw mee te maken. Afhankelijk van je keuzes zal zelfs het einde van het spel anders uitpakken. Het verhaal in Deus Ex weet de speler op deze manier al heel snel in de ban te houden.

In 2000 verscheen Deus Ex met een aantal unieke features. Wat vooral opviel was de physics engine. Laat een stoel vallen in Deus Ex en hij valt als een stoel, gooi een basketbal weg en hij zal stuiteren als een basketball. Zelfs tegenwoordig, vier ja na Deus Ex, zijn er nog niet veel spellen op de markt waar dit net zo goed is uitgewerkt als in Deus Ex. Deus Ex maakt gebruik van de Unreal engine, in 2000 één van de beste engines op de markt. Hoewel het spel destijds niet meteen tot de grafische top behoorde en vooral kampte met wat performance problemen, wist het toch zeer sfeervolle locaties op het scherm te toveren. Tegenwoordig zullen de graphics op het eerste gezicht wat tegenvallen, maar eenmaal je begint te spelen zal het verhaal je het gebrek aan polygonen snel doen vergeten.

Conclusie is dat Deus Ex zelfs na vier jaar nog een absolute toptitel is. Het heeft een meeslepend verhaal, boordevol steengoede gameplay en is meerder keren speelbaar. Het niveau van Deus Ex is de laatste jaren slechts door enkele PC games gehaald, en de combinatie van FPS en RPG is nog steeds zeldzaam. Reden temeer om Deus Ex weer eens onder het stof vandaan te halen, en de wereld te gaan redden. Heb je Deus Ex nog nooit gespeeld, ren dan nu naar de lokale budgetbak.