De Deus Ex-serie heeft een aparte geschiedenis met de PC. De originele game wordt nog altijd gezien als een van de beste games op het platform, mede dankzij een hoge mate van diepgang. Opvolger Invisible War gooide een hoop van deze complexiteit overboord, volgens veel PC-gamers omdat de game ook op de Xbox verscheen. De angst dat Human Revolution eenzelfde versimpeling zal doorvoeren kunnen we, naar aanleiding van onze vorige week verschenen preview, wel opzij zetten, maar toch gunnen we de PC-gamers graag een vooruitblik op de aanpassingen die zij kunnen verwachten.
Oud en vertrouwd
In grote lijnen is de PC-versie van de game uiteraard hetzelfde, maar zelfs in de gameplay zijn enkele aanpassingen gedaan om een betere speelbaarheid te garanderen. Zo is de kunstmatige intelligentie wat opgeschroefd om het snellere richten met de muis enigszins te compenseren. Of dat echt genoeg is valt nog te bezien, want het lukte ons aanvankelijk vrij gemakkelijk om snel een aantal headshots te maken waardoor vijanden simpelweg geen tijd hadden om te reageren. Naarmate de game vorderde leek de moeilijkheidsgraad al die van de console meer te naderen. Het valt dus nog te bezien welk platform de meeste uitdaging zal bieden.
Maar de grootste gameplay-veranderingen zitten in de interface. Eidos Montreal heeft erg zijn best gedaan om de speelstijl van Deus Ex op de PC te benaderen, waardoor deze versie enkele elementen uit het origineel terugbrengt. Zo is de numerieke selectie van wapens, inclusief de selectiestrook onder aan het scherm, terug van weggeweest en kunnen wachtwoorden van computers met het toetsenbord ingevuld worden. Het lijken kleine dingen, maar ze brengen de nostalgie van Deus Ex weer helemaal terug.
DirectX 11
Waar de interface teruggrijpt op het verleden, daar brengt de toevoeging van DirectX 11-ondersteuning Human Revolution naar het heden. Visueel is de game op de consoles niet de sterkste, maar met name de toevoeging van tesselation-ondersteuning op de PC, een techniek waarmee gedetailleerdere 3d modellen getoond kunnen worden, zorgt voor meer details in de gezichten. Sommige animaties zijn nog steeds een beetje houterig, maar de gezichten komen een stuk levendiger over. Wel kennen een hoop textures een te lage resolutie, waardoor het geweldige detail in de modellen soms teniet wordt gedaan door tegenvallend detail in de omgeving. Visueel is Human Revolution op de PC nog steeds niet de mooiste, maar het is een flinke vooruitgang ten opzichte van zijn consolebroertjes.
Voor gamers met een echte monster-pc zijn er overigens nog een aantal speciale elementen toegevoegd aan de game. Zo kan de game in 3D gespeeld worden en, misschien nog interessanter voor bezitters van ATI-kaarten, kent Deus Ex: Human Revolution Eyefinity-ondersteuning. In dat laatste geval kunnen tot vijf monitoren aan elkaar gekoppeld worden, zodat het zichtveld flink wordt verbreed. Met name voor stealth-spelers kan dit een flinke toevoeging zijn.
Al met al onderscheidt de PC-versie van Human Revolution zich redelijk van de game op de consoles. Er is de laatste maanden, met het verschijnen van onder andere Crysis 2 en Dragon Age 2, veel kritiek geuit vanuit de PC-gemeenschap op slechte overzettingen naar het platform. Human Revolution is nog steeds niet zo geavanceerd als een game die specifiek voor de PC is gemaakt, maar eenzelfde kritiek is absoluut onnodig. De game loopt soepel en de aanpassingen doen nostalgie herleven. Voor een tweede Invisible War hoeven PC-gamers definitief niet te vrezen.
Reacties op: Deus Ex: Human Revolution op de PC
AlienShine
sTiiWaZz
LogiForce
Hopelijk word de A.I. nog verbeterd via patches, om het toch nog wat moeilijker te maken op de PC. Headshots maken moet immers een kunst blijven. ;)
Hopelijk kunnen we meer van dit soort reviews in de toekomst tegemoet zien, Gijs? Van jouw of van de rest van de crew. Dirt 3 voor de PC reviewen (als in even afzetten tegen de consoles) of de Duke.
Daeda
The Chosen One
Daeda
D4rKy28
Ik wil dan ook erg graag de PC versie review zien op gamer.nl :)
Mooie preview trouwens thx.
AlienShine
The Chosen One
Optioneel is juist de kracht van Deus Ex.
Verder zal er wat ik wil niks veranderd worden. Dat healthregen moet, lets hope, maar gewoon goed werken zoals ze zeggen. In me hoofd heb ik nog steeds het idee van ik ren keihard op een gast af, schiet hem in z'n gezichtje met een shotgun en wacht rustig ff tot me healthloss, if any, terug is.
Daeda
pimpkees
The Chosen One
Naja kom maar op met die game. Nou nog PhysX erin eigenlijk. :p
Baukereg
Xtreme Henk
Shafy
Ontopic: Lekker artikeltje.
Aquemini
Top Gijs
Nn3m3s1sS
Agent 4125
4everfun
Bull
Klinkt het weer net zoiets al dit?
http://www.youtube.com/watch?v=ZCk8ByyCsks