Destiny's ontdekte succes van komen en gaan | Gamer.nl

Destiny's ontdekte succes van komen en gaan | Gamer.nl

Destiny’s gratis april-update is op papier net iets meer dan een formaliteit om een paar zaken aan te passen. Maar papier en praktijk zijn het niet altijd met elkaar eens. 

Destiny heeft een probleem: het is voor Bungie een ramp om nieuwe content toe te voegen. Ja, dit meerjarenplan begon anderhalf jaar geleden voortreffelijk. Perfecte schietactie, een nieuwe mijlpaal voor online gamen en een feilloze fundering met een blik op de toekomst; kon niet misgaan. Totdat de wittebroodsweken voorbij waren en het angstvallig lang stil bleef qua nieuwe content.

Wat bleek, de middelen waarmee Bungie content kan aanpa en of toevoegen zijn een ramp. Het verplaatsen van één tonnetje in één multiplayer-map duurt letterlijk dagen. Tel uit je winst als je grote veranderingen of daadwerkelijke nieuwe content door zou willen voeren. 

Destiny

En zo begon het grote kat- en muis-spel tu en een ontwikkelaar en zijn community. De ontwikkelaar wil zijn spelers continu aan het spelen houden, maar kan de vraag niet bijbenen. En de community wil graag blijven, maar ziet zich weken/maanden na elke grote update weer noodgedwongen vertrekken wegens een gebrek aan vers spul. 

Het voortbestaan van Destiny bedreigd

Die cyclus had Destiny dit jaar de kop kunnen kosten. Immers, echt nieuw spul zou er tu en The Taken King (september 2015) en de volgende DLC (september 2016) niet komen. En op The Taken King waren we eind 2015 al uitgekeken. Eén van de weinige redenen dat de community is blijven hangen, is voor de wekelijkse end-game PvP (Trials of Osiris) of omdat men het hoogste Light Level van 320 nog niet bereikt heeft. 

Destiny

Om dat laatste te kunnen bewerkstelligen, wordt verwacht dat je een keer of 70 de hard-modus van de Raid speelt. Iets dat weer te maken heeft met een onsympathieke manier van het upgraden van je gear. Een wapen van (bijvoorbeeld) Light Level 300 naar Light Level 320 brengen gaat middels zogeheten ‘infusion’; ofwel, het opofferen van een wapen dat een hoger level heeft.

Maar wie dat doet stuit op gemiddeldes, waardoor het upgraden van één stukje gear naar 320 soms wel twee of drie andere wapens van Light Level 320 kostte. Besef dat je dit voor negen verschillende typen wapens en armor moest doen om slechts één van maximaal drie personages naar het hoogste Light Level te krijgen en het moge duidelijk zijn: geen enkele speler is met een glimlach naar 320 gekropen.

En dan was er nog de dreiging van buitenaf: The Division. Ubisoft lanceerde een aantal weken terug de eerste échte concurrent voor Destiny op een moment dat de community snakte naar meer. Velen maakten de overstap en velen hebben ontzettend genoten van Ubisofts Tom Clancy-universum. Bungie’s grote geluk is ironisch genoeg dat het ontwikkelteam achter The Division wél snel kan schakelen en wél een rap schema voor verse content klaar had liggen. 

Destiny

Die nieuwe content bleek 12 april waardeloos. Het snelle schakelen bleek een recept voor updates vol glitches en bugs, waardoor een kakelverse community binnen zes weken al verscheurd en gefrustreerd op z’n gat ligt. Je hoorde het de Destiny-afvalligen denken: Als Bungie iets bracht, dan was het in ieder geval goed…. En laat dat nou net het moment zijn dat Bungie z’n fijnste update in tijden uitbracht.

Bungie snapt het - eindelijk

Met de april-update bewijst Bungie dat het geleerd heeft van anderhalf jaar lang aanklooien in het genre. De ontwikkelaar probeerde eerder de gretigheid van zijn community bij te benen, wat een onmogelijke taak bleek. En dus introduceerde het mechanics als infusion, met gameplay die dusdanig traag ging dat spelers wel moesten blijven hangen – het maakte niets uit of ze dat nu wel of niet van harte deden.

Afgelopen maand is eindelijk het omslagpunt bereikt. Het is niet de nieuwe Strike, de nieuwe stukken armor en wapens of de nieuwe uitdagingen in de Prison of Elders-modus die de sleutel zijn van het succes. Het is een tegemoetkoming naar de community toe. Het Light Level is verhoogd naar 335 en infusion werkt plotseling zoals de community zou willen. Een hoger wapen infusen op een lager wapen, betekent nu dat het lagere wapen direct het Light Level krijgt van het hogere wapen. Geen raar gedoe meer met gemiddeldes, maar krijgen wat je voor je gevoel verdiend dus. 

Destiny

Dat ene nieuwe spelregeltje zorgt ervoor dat de community sneller uitgekeken is op de nieuwe content. Talloze spelers zullen sneller het maximale Light Level behalen en Destiny weer wegleggen. Dat was voorheen Bungie’s ergste nachtmerrie, maar inmiddels begrijpt de ontwikkelaar dat het helemaal niet draait om het continu vasthouden van de community. Bungie ziet het inmiddels in: de cyclus van komen en gaan hoort erbij.

Het is niet erg als we ‘gaan’, het gaat erom dat we uiteindelijk weer ‘komen’. De sleutel van het succes zit verborgen in de manier waarop we Destiny wegleggen. Dat doen we nu met liefde en plezier, zonder frustraties over arbitraire regels die ons tegen wil en dank vasthielden. We gaan straks zeker weg. Maar we komen ook zeker weer terug – met liefde. Dankzij een gratis update in april die op papier weinig voorstelde. 

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou