The Darkness 2 (2012) – PlayStation 3

The Darkness II heeft op sommige vlakken geleerd van het eerste deel. De multiplayermodus van de voorganger, waarin je mocht stoeien met duivelse krachten en Darklings, was vrij dramatisch. Deel twee kent alleen een coöp, verdeeld in de modi Hitlist en Campaign. De spelers waren in ons geval echter niet verdeeld. Hit List wordt door niemand gespeeld, Campaign, lijkt het, iets vaker.

Maar let wel: iets. Enkel sporadisch kwamen we een medestander tegen met wie we al knallend aan de slag konden. Een vol team met drie teamgenoten heb ik in mijn twee dagen aan lobby-research niet mee mogen maken. Eigenlijk speelde ik vooral met Gullivert70, die ik meerdere malen tegenkwam. Hoi Gullivert!

Wachttijd: “The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he doesnt exist”, sprak men ooit. In het geval van de multiplayer van The Darkness II is hij daar in geslaagd.


 

Bulletstorm (2011) – PlayStation 3 en Xbox 360

PeopleCanFly, de ontwikkelaar achter het originele Painkiller en Gears of War: Judgment, heeft met Bulletstorm een onderschatte game afgeleverd. Althans, een onderschatte singleplayer. De multiplayer, die bestaat uit een de Horde-achtige Anarchy-modus, liet nogal te wensen over omdat ‘ie zo generiek was.

Wellicht is dat de reden dat de modus vandaag de dag zo weinig gespeeld wordt. We kwamen tijdens onze zoektocht naar een potje op beide consoles welgeteld tien mensen tegen. Twee keer zaten we in een vol potje, maar naar die games moesten we respectievelijk vijf en tien minuten zoeken. Dat wil zeggen dat deze game online niet volledig dood is en het wel degelijk mogelijk is Bulletstorm de multiplayer fatsoenlijk te spelen, maar daar heb je wel heel veel geduld voor nodig. En de wil om Bulletstorm daadwerkelijk online te spelen.

Wachttijd: Minimaal vijf minuten en op hoop van zegen.

Halo Reach (2010) – Xbox 360

In mijn ogen de beste telg die de Halo-serie rijk is. Zelden hebben we op de console een game gezien die op zo veel vlakken zo uitgebreid is en zo goed in elkaar steekt. Dat blijkt ook wel uit het aantal spelers: wachten op een potje is vrijwel uit den boze. Wil je knallen, dan kun je meestal gelijk bij mede- of tegenstanders terecht. Ongeacht de modus en op ieder tijdstip van de dag. Bungie’s afscheidscadeautje aan Microsoft blijkt nog steeds relevant. Geheel terecht, overigens.

Wachttijd:
Geen.

Brink (2011) – Xbox 360

Ik had zo mijn vooroordelen toen ik Brink na een zeer gemeende pauze van twee jaar opstartte. De game viel bij zijn release behoorlijk tegen. Het is onwaarschijnlijk dat er een grote community rondom het gemankeerde fundament kon ontstaan. Mijn eerste potje bracht me aan het twijfelen, want de game zat bomvol. Het duurde even voordat ik doorhad dat ik met en tegen bots speelde. De drie potjes die daarop volgde voegde zich niemand bij mij.

Later op de avond speelde ik één keer met drie triviale gamers tegen een team van bots. De volgende dag vond ik na volhoudend speurwerk een potje dat voor het eerst menselijke tegenstanders bevatte. Brink heeft de tand des tijds niet doorstaan, dat is wel duidelijk. En aan de mensen die ik tijdens het spelen tegenkwam: er zijn meer games dan Brink. Probeer eens iets anders. Mahjong desnoods.

Wachttijd:
Op een volle server kun je uren of dagen wachten. Dat kan. Spoiler alert: de server raakt nooit vol.

Inversion (2013) – Xbox 360

Ik kon me serieus niet herinneren dat ik deze game heb gespeeld. Misschien is daarmee alles al gezegd. Alsnog heb ik de zes multiplayermodi van Inversion twee dagen aangedaan. Ik ben niemand van vlees en bloed tegen het lijf gelopen. Integendeel: deze Gears of Wars-kloon heeft online niets te bieden, kijkend naar de lege weekly leaderboards. De oplettende Gamer.nl-lezer wist dat natuurlijk al. Ik citeer uit mijn recensie: “Helaas valt niet alles na te apen: zo vol als de servers van Gears of War zijn, zo leeg zijn ze in Inversion.” Touche!

Wachttijd: Inversion heeft geen wachttijd, want het heeft geen spelers.

UFC Undisputed 3 (2012) – Xbox 360

De enige niet-shooter in dit lijstje. De gamecollectie van ondergetekende bestaat nu eenmaal louter uit vechtende, schietende of voetballende mannen. Het is niet zonder reden dat ik Undisputed 3 erbij nam. Heeft dat faillissement van THQ nu eigenlijk effect gehad op het voortbestaan van de servers? Het antwoord laat zich raden.

In tegenstelling tot veel EA-games, maakt UFC Undisputed 3 geen gebruik van dedicated servers die intern werden gehost. De game is vandaag de dag gewoon online speelbaar - en tegen voldoende anderen, ook. De zoektocht naar een opponent kan even duren, maar er is nog steeds een grote UFC-fanbase die zowel de sport als de game een warm hart toedraagt. De online gemeenschap bestaat overwegend uit Amerikanen, dus is lag een gigantisch probleem en is de community vooral ‘s nachts en vroeg in de ochtend online.

Wachttijd: Hoogstens vijf minuten. Als je om drie uur ’s nachts opstaat korter.

Painkiller (2013) – PC

Painkiller: Hell & Damnation mag dan een remake van een klassiek spelconcept zijn, de gameplay staat nog steeds als een huis. Hell & Damnation sleepte eerder dit jaar geheel terecht een 7 binnen. Talloze vijanden aan gort schieten verveelt niet, zou je zeggen. De multiplayer van Painkiller is daar op z’n zachtst gezegd geen toonbeeld van. Talloze servers met tig maps en dito modi, maar de hoeveelheid spelers? 0. Null. Zero. We hebben zelfs urenlang gewacht in één server. Tevergeefs. Maar ook dit wisten we min of meer. Ik citeer wederom uit de recensie: “Er is helaas één probleem: geen hond die het speelt. De servers van Painkiller waren halverwege oktober tot halverwege november vrijwel altijd leeg. Sporadisch zijn er mensen online om tegen te spelen.” Aan die situatie is helemaal niets veranderd, terwijl deze interpretatie van het originele Painkiller dat absoluut verdiend had.

Wachttijd: Je kunt beter wachten op de remake van de remake.

Conclusie

Los van Painkiller en Inversion geldt voor vrijwel ieder spel in dit lijstje van door mij gerecenseerde games dat ‘ie vandaag de dag online met of tegen anderen speelbaar is. De vraag is echter of je dat wilt. In veel gevallen heb je extreem veel geduld voor nodig en zijn volle servers een zeldzaamheid. Enkel de oudere titels van series met een grote achterban, een Halo Reach of Call of Duty 4, worden nog volop gespeeld. Dat maakt multiplayermodi in veel games eerder overbodig dan een gewaardeerde toevoeging. Zeker op de lange termijn.