Als je nog nooit van Twine hebt gehoord, lees dan eerst deel 1 en deel 2 van deze artikelenreeks. Daarin leg ik uit wat Twine precies is en wat je ermee kunt bereiken.

Depression Quest

Op een langzame en gevoelige wijze presenteert deze Twine een dag uit het leven van een naamloze twintiger die lijd aan een depressie. Elke keuze die je maakt en elke zin die je leest vertelt een krachtige boodschap; dat het hoofdpersonage zich van binnen vernietigt, omdat hij zich geforceerd probeert te conformeren aan de maatschappij. Deze Twine geeft aan dat depressie een groot gevaar is en ook een aandoening die niet altijd makkelijk is op te merken.

Depression Quest is daarmee geen prettige ervaring, laten we dat voorop stellen. De Twine probeert zijn lezers te laten ervaren hoe het is om depressief te zijn en daar slaagt het zeker in. Ten gevolge verdiende Depression Quest een aantal prestigieuze prijzen en werd het de eerste Twine op Steam Greenlight. Inmiddels heeft het daar al voldoende stemmen vergaard en is het nu dus klaar om te schitteren op Steam. 

Hunt for the Gay Planet
Twine is een ideaal middel voor persoonlijke expressie. Dat bewijst Anna Anthropy met al haar Twines over queers, homo’s en lesbiennes. De leukste daarvan is Hunt for the Gay Planet, waarin je een vrouw speelt die op zoek gaat naar een andere planeet waar ze geaccepteerd wordt als lesbienne. Dat klinkt in eerste instantie als knullig politiek vertier, maar de boodschap wordt op een sympathieke en droogkomische manier gepresenteerd. Het verhaal is vlot geschreven en de ene keuze is nog absurder dan de ander.
 

Player 2

Twine wordt vaak gebruikt als podium voor allerlei pretentieuze hersenspinsels. Dat levert niet altijd even geslaagde resultaten op, maar hier en daar duikt er nog wel eens een experiment op dat wel overtuigt. Zo ook Player 2, een coöp-Twine waarin je samenspeelt met een denkbeeldig persoon die constant vragen aan jou stelt. Het liefst is die denkbeeldige persoon iemand uit je eigen verleden, waar je nog enige wrok voor voelt. Omdat diegene je ooit teleurstelde of beledigde bijvoorbeeld. De bedoeling van Player 2 is dat je terugdenkt aan die situatie en leert om te gaan met de negatieve gevoelens.

Zo moet je bijvoorbeeld omschrijven wat er gebeurd is, waarom je daar bepaalde negatieve gevoelens aan over hebt gehouden en wat je zou doen als je het moment opnieuw kon beleven. Natuurlijk, om iets te nuttigs te halen uit deze Twine moet een dergelijk innerlijk conflict überhaupt wel aanwezig zijn. Maar als dat het geval is, is Player 2 een leuk en creatief psychologisch experiment.

Beginning

Het is een veelvoorkomende vraag in de wereld van Twine: ‘Zijn dit wel games?’. Een legitieme tegenvraag daarop is: ‘Wat maakt het uit?’. Een Twine hoeft niet binnen de conventies van een game te vallen om te overtuigen, te emotioneren of te vermaken. Een ander legitiem antwoord is: ‘Speel eens Beginning’. In de basis is Beginning net als elke Twine een kies-je-eigen-avontuur-verhaal, maar allerlei trucjes geven het gevoel dat je echt actief een avontuur beleeft. Zo bevat de game een interactieve kaart die focust op het punt waar je je op dat moment in de wereld bevindt en hebben je keuzes invloed op het leuk geschreven mysterie.

Highnoon
Highnoon is een remake van de gelijknamige game uit 1970. Toentertijd werd de game ontwikkeld in BASIC, toevalligerwijs net als Twine een editor die vooral makkelijk in gebruik moest zijn. Het spel is een tactische puzzelgame die zich afspeelt in 1889, in het Wilde Westen van Amerika. Jij speelt een cowboy en neemt het op tegen Black Bart in een strategisch schietduel. Telkens zijn er een aantal mogelijke acties waaruit je kunt kiezen om je tegenstander dichter te naderen en uiteindelijk neer te kunnen knallen. Zo kun je bijvoorbeeld vooruit lopen, dekking zoeken en schieten. Toegegeven, voor een actiegame voelen de gevolgen nogal willekeurig aan en je komt waarschijnlijk alleen tot winst na een hoop trial & error. Desondanks is Highnoon een mooie voorbode voor betere en slimmere tekstuele puzzelgames in Twine.
 

Climbing 208 feet up to the ruin wall

Net als Anna Anthropy is Porpentine een gamedesigner die graag haar feministische kant uit. Alhoewel we daar zeker niet op tegen zijn, trokken de Twines van Porpentine ons vooral aan om hun creativiteit. Veel van haar Twines gebruiken namelijk conceptuele trucjes die de ervaring van het verhaal net iets anders maken. Zo ook in Climbing 208 feet up to the ruin wall, een game die – verrassend – gaat over het beklimmen van een ruïne van 208 voet.
 

Vacuum

Soms is het heerlijk om niet de speler te zijn, maar slechts een kijker. Gewoon simpel een verhaaltje lezen, zonder spel en invloed. Omdat Twine gratis en makkelijk te gebruiken is zijn er een heleboel Twines die een klein en persoonlijk verhaal vertellen. Vaak maakt zo’n Twine vooral indruk omdat het een oprechte presentatie is van persoonlijke gevoelens. Zo ook Vacuum, dat vertelt over de relatie tussen een moeder en haar schizofrene zoon. In deze Twine functioneert een linkje slechts zoals het omslaan van een bladzijde. Al verwijzen sommige linkjes ook naar zijteksten die een bepaalde emotie net even wat extra benadrukken. Vacuum is hiermee een pure leeservaring, die zowel kort is, als ontroerend.

Neem vooral een kijkje op Twinehub om allerlei andere interessante Twines te ontdekken.