De Willekeurige Steam-game: Fight or Die | Gamer.nl

De Willekeurige Steam-game: Fight or Die | Gamer.nl

Elke week komen er zo ontzettend veel nieuwe games bij. De stortvloed is bijna niet te overzien. Op Steam duizelt het van de titels waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord. In De Willekeurige Steam-game pikken wij er eentje uit, een keuze gebaseerd op niets meer dan de titel, willekeur en/of een voorgevoel. En dan is de vraag: is het wat? Deze week beginnen we met Fight or Die.

Het is met deze nieuwe rubriek niet onze bedoeling om ontwikkelaars belachelijk te maken. Er wordt ongetwijfeld lang en hard gewerkt aan projecten, soms door teams niet groter dan één persoon. Bloed, zweet en tranen worden er in een nieuwe game gegoten, ook al is het eindproduct soms twijfelachtig.

We laten liever zien dat een platform als Steam er goed aan zou doen om wat aan kwaliteitscontrole te doen. Met Greenlight hebben ze daar een poging toe gedaan, met een systeem dat games alleen doorlaat naar de digitale winkel als er genoeg op wordt gestemd. Maar ook dat blijkt geen betrouwbaar middel, gezien de grote stroom troep die elke dag zijn weg naar de hoofdpagina vindt. Het is dan ook louter toeval dat onze eerste willekeurig gekozen game daar het perfecte voorbeeld van is.

Media has no description

Troubles

Fight or Die is, voor zover wij kunnen zien, een project van een Ru ische ontwikkelaar die op wonderbaarlijke wijze langs de Greenlight-barrière is gekomen. De verbazing begint al bij de winkelpagina, waarop de game in gebrekkig Engels wordt geadverteerd. “Imagine that you have love and she's got in troubles. What can you do for her? How much will you give to save her? That's the history of guy called John.”

John loopt zijn huis uit als hij wordt geconfronteerd met het nare feit dat zijn vriendin is ontvoerd. “Bad guys stole your girlfriend,” aldus ene Carl. Ze is voor het laatst gezien in een casino, dus dat is ons doel. We verplaatsen ons moeizaam door de RPG Maker-schreeuwende omgeving. Aan alles zie je dat deze wereld in elkaar is geknipt en geplakt. Zelfs het achtergrondgeluid verraadt hoe onervaren de maker waarschijnlijk is. Het mp3'tje van fluitende vogels kapt telkens na vijf seconden af en begint dan weer opnieuw.

Media has no description

Fight or Die or Quit

De gevechten in de game zijn bijna onmogelijk. Alleen als je op precies de juiste plek staat, kun je een vijand raken. En aangezien je vijanden dat kennelijk ook weten, lopen zij steeds precies een millimeter omhoog en zijn ze ineens onaantastbaar. Ondertu en knallen ze jou wel sneller dan het licht naar het hiernamaals. Progre ie is dus vooral een kwestie van telkens opnieuw proberen en op de schietknop rammen.

Met wat meer geld koop je wel nieuwe wapens. Een rocket launcher kan je leven een stuk makkelijker maken, aangezien die wat vaker raak schiet. Geld verzamelen om dit wapen en zijn ammunitie aan te schaffen is echter een bijna onmogelijke opgave. Je kunt wat huizen binnenwandelen en daar op zoek gaan naar munten, maar meestal ben je meer kogels kwijt aan de vijandelijke bewoners van het pand dan je met het verdiende geld kunt kopen.

Het verhaal gaat ondertu en niet veel verder dan je zoektocht naar een vermist meisje. Van het casino word je doorverwezen naar het penthouse van de bad guys, enzovoort enzovoort. Althans, voor zover wij kunnen zien, want ook wij weten niet hoe je voorbij een tweetal handlangers met machinegeweren moet komen.

Media has no description

Goed geprobeerd

Het pijnlijke is dat je heel goed kunt zien hoeveel werk hier in is gaan zitten. Elk scherm zit vol met details, zoals grasvelden met bomen, bo en en stenen. Dat klinkt mi chien niet heel indrukwekkend, maar het toont in ieder geval aan dat de game niet in een middagje in elkaar is geflanst. Iemand heeft hier hard zijn best op gedaan. Er zijn veel extra gebouwen waar je naar binnen kunt lopen, winkels waar je nieuwe wapens koopt en auto's die helaas allemaal op slot zitten.

We willen dan ook niet de poging van de ontwikkelaar beschimpen, alle begin is moeilijk en om te leren hoe programmeren werkt en hoe een game in elkaar zit is het heel nuttig om dit soort projecten te maken. We vragen ons vooral af waarom dit op Steam te koop is, voor twee euro. Je gaat ook niet iemands eerste gitaarles op cd zetten en in de winkel leggen. Als iemand zijn pogingen met de wereld wil delen, zijn daar genoeg kanalen voor te vinden op internet. Maar door dit soort games wordt Steam vervuild en zie je door de bomen het bos niet meer.

Dat wil niet zeggen dat alle onbekende games op Steam er niet thuishoren, maar de kleinere pareltjes hebben zo wel meer moeite om een publiek te vinden. Laten we hopen dat onze volgende willekeurige keuze ons meer geluk oplevert, want dit was wel echt verschrikkelijk.

Fight or Die is [beschikbaar op Steam](http://store.steampowered.com/app/574810/), voor wie het zelf wil uitproberen.%NEWLINE%
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou