5. Alan Wake (2010)

Deze actiegame van Remedy is een vrij unieke, spannende titel. Het gaat niet voor de goedkope horror door met liters bloed te spuiten of overmatige jumpscares te implementeren, maar levert een sfeervolle ervaring die regelrecht uit de pen van Stephen King had kunnen komen. Schrijver Alan Wake zoekt overdag naar zijn verdwenen vrouw in een onbehulpzaam dorpje. En 's nachts wil iedere schaduw hem omzeep helpen. Heerlijk. Minder fijn is het einde dat frustrerend veel nieuwe plotlijnen opent.

Nadat je een duistere typhoon verslaat en de eindbazin opblaast met lichtschakelaar 'The Clicker', krijg je onder andere de volgende zaken voorgeschoteld: de mysterieuze duiker introduceert je aan een geflipte versie van Alan Wake genaamd Mr. Scratch (wie?), je nyctophobische vriendin spoelt ’s nachts halfnaakt en alleen aan in een vijandige wereld (auw?), het catatonische barmeisje is ineens de Lady of Light (huh?), de FBI-agent zit achter haar opgesloten in een duister café (hè?) en de afsluitende zin: ‘It's not a lake, it's an ocean.' (wat?). Antwoorden volgden amper in de downloadbare content en uitbreiding American Nightmare. Aangezien Remedy z'n handen vol heeft aan Quantum Break, zal het nog wel even duren voordat we die krijgen.


4. Command & Conquer: Tiberium Twilight (2010)

Command & Conquer 3: Tiberium Wars was een prima poging van EA om het originele C&C-verhaal van de Tiberium-oorlog door te zetten. De meeste plotlijnen werden doorgezet, de campy cinematics waren tof en Westwood’s originele visie voor Kane en de Scrin werd goed uitgewerkt. Na 15 (!) jaar zou de science-fictionserie eindelijk ten einde komen in de vierde C&C, Tiberium Twilight. Tijdens de ontwikkeling ging echter van alles mis en het resultaat is bekend. De media viel over elkaar om hun haat jegens het vernieuwde spelconcept te uiten en de teleurstelling van fans over het verhaal was groot.

Weg was de terugkeer van de Scrin-hoofdmacht waar naar gehint werd, de mysterieuze kunstmatige intelligentie CABAL/LEGION en een werkelijke verdieping in Kane's verleden en doel. Wat we wel kregen was een kunstmatige uitrekking van de vorige finale, met een onlogisch subplot over oogimplantaten die portalen konden activeren. De speler kon enkel kiezen tussen twee even depressieve eindes. Bij GDI gaat je vrouw dood, bij NOD ga je zelf dood. Bij beide stapt Kane ongeschonden door een portaaltje. Zelfs acteur Joe Kucan kon, na vijftien jaar Kane te hebben gespeeld, zijn teleurstelling over de anticlimax niet verbergen tegenover fans.


3. Monkey Island 2 - Le Chuck's Revenge (1991)

In deze beroemde adventuregame zocht wannabe-piraat Guybrush Threepwood naar de legendarische schat Big Whoop. Na vele hilarische omzwervingen kwam hij eindelijk bij een ondergrondse schatkist op Dinky Island aan. Vervolgens kregen de schrijvers (Ron Gilbert, Tim Schafer, Dave Grossman) zin om te kloten met het publiek. Guybrush valt in een ondergronds complex en wordt opgewacht door LeChuck. Na een gevecht met voodoo-poppen, onthult LeChuck dat hij Guybrush's oudere broer Chuckie is. Een binnenlopende schoonmaker schopt ze naar buiten, waar LeChuck en Guybrush als kinderen worden opgewacht door hun ouders in een pretpark.

Dat sloeg dus he-le-maal nergens op. Het schrijversteam voegde in rap tempo twist na twist toe, zonder ooit een verklaring te geven. Gilbert en Grossman vertrokken bij ontwikkelaar LucasArts en het team achter opvolger The Curse of Monkey Island zat met de gebakken peren. Op voortreffelijke wijze wisten ze er toch een draai aan te geven, zelfs met een aardige verklaring voor de mysterieuze schat Big Whoop (http://www.miwiki.net/Big_Whoop). Ron Gilbert bromt echter jaren later nog steeds dat The Curse of Monkey Island de verkeerde draai aan het verhaal gaf en Monkey Island 3 het liefst zelf helemaal over zou doen.


2. Mass Effect 3 (2012)

Uiteraard kunnen we Mass Effect 3 niet vergeten. Het laatste deel in de serie is een prachtig sciencefictiongame die de vele subplots en (overlevende) personages met elkaar weet te verbinden. Wie liet er nu geen traan bij de opofferingen van Mordin Solus en Thane Krios of het vredesverdrag tussen de Quarian en Geth waarvoor je drie spellen lang de juiste keuzes moest maken? En toen besloot men bij BioWare al die gemaakte keuzes en gevoel van vrijheid te dumpen in de finale. Er waren slechts drie opties die niemand wilde en compleet onlogisch waren.

Spelers konden kiezen tussen de Reapers overnemen, alle kunstmatige intelligentie vernietigen of kunstmatig en organisch leven samenvoegen. Ook al hadden spelers bewezen met de Quarian en Geth dat deze twee type levensvormen wél konden samenwerken, je had niets te zeggen. Bovendien waren de gevolgen van de drie opties vrijwel hetzelfde en even deprimerend. De eindfilmpjes verschilden enkel van kleur. BioWare en EA zijn uiteindelijk gezwicht voor de druk van de spelers en brachten extra content uit om spelers een gevoel van afronding te geven.



1. Half-Life 2: Episode 2 (2007)

Welk einde kan in vredesnaam nog controversiëler zijn dan dat van Mass Effect 3? Wat dacht je van Half-Life: Episode 2! Dat einde was zo deprimerend, dat de meeste gamers de gebeurtenis na jaren eindelijk verdrongen hebben uit hun geheugen en geen idee meer hebben waarom ze zo lopen te springen om Episode 3. Episode 3 inderdaad, niet Half-Life 3 wat we tegenwoordig roepen met ons mistige geheugen. Ontwikkelaar Valve heeft het codewoord Episode 3 expres al jaren niet meer laten vallen uit vrees voor terechte rellen en ons afgeleid met de Portal-games.

Bij deze alvast excuses aan de mensen die we er nu weer aan herinneren. Episode 2 eindigt met het sluiten van een portaal van de Combine, de aliens die verder nog vrolijk de hele wereld in handen hebben. Gordon Freeman, D0g, Alyx en Eli Vance besluiten een hint te volgen naar Aperture Science-schip Borealis, maar worden overvallen door de Combine. Eli Vance wordt recht voor de ogen van zijn dochter vermoord. En dan gaat het beeld op zwart met een huilende Alyx op de achtergrond... Cliffhangers kunnen we mee leven, Valve. Maar zo'n pikzwart einde leveren en vervolgens nooit meer met het beloofde vervolg (http://www.youtube.com/watch?v=dLkeyAa8O4g)komen is een rotstreek.

 

Tot zover de meest controversiële game-eindes volgens. Heb jij nog goede suggesties? Als je niet per ongeluk door andere lezers gespoiled wilt worden over bepaalde games, maar wel een suggestie indienen; scroll dan zonder te kijken naar het reageervak. Succes.