De vergeten Metal Gear-games | Gamer.nl

De vergeten Metal Gear-games | Gamer.nl

De Metal Gear-saga beslaat meerdere games die in meer dan vijfentwintig jaar tijd zijn verschenen. Een deel daarvan wordt beschouwt als ‘canon’ en behoort daarmee tot de kernverhaallijn, maar er zijn in de loop der jaren ook aardig wat spellen met de Metal Gear-naam verschenen die nog het beste omschreven kunnen worden als onofficiële vervolgen, spin-offs en eigenzinnige uitstapjes.

Op de hoogte zijn van de gebeurteni en in deze spellen is dus geen vereiste voor het volgen van het verhaal in het aankomende The Phantom Pain. Het complete verhaal van de Metal Gear-reeks wordt wel beschreven in een tweedelige artikelreeks op Gamer.nl, die je hier en hier kunt lezen. Voor de compleetheid nemen we echter wel de belangrijkste games die door Kojima en co zelf aan de kant zijn geschoven nog even door. 

Snake’s Revenge

In het westen staat Snake’s Revenge bekend als de tweede Metal Gear-game, maar in feite heeft dit spel maar weinig met de rest van de saga van doen. Dat is vooral te danken aan het feit dat Metal Gear’s vaste producent Hideo Kojima niets met de ontwikkeling te maken had. Het echte vervolg - Metal Gear 2: Solid Snake – verscheen een jaar later alleen in Japan en enkel op de MSX.

Hoewel Kojima helemaal niets met de ontwikkeling van de in de VS gemaakte game te maken had, was hij er in latere interviews best over te spreken. Omdat Snake’s Revenge niet tot de officiële canon hoort, is het gevecht tegen een cybernetische versie van Big Bo aan het einde van dit spel dus ook niet echt gebeurd. In Metal Gear 2: Solid Snake komt Snake zijn biologische vader ook nog een keer tegen, waarna hij hem voor de voorlopig laatste keer weet te verslaan.

Metal Gear Ghost Babel

Door de technische beperkingen van de GameBoy Color is Ghost Babel een Metal Gear in ouderwetse stijl. Het perspectief van bovenaf, gecombineerd koddige sprites, doet denken aan de Metal Gear-games die destijds op de MSX verschenen. Het grote verschil is dat deze titel na Metal Gear Solid uitkwam, waardoor er ook aardig wat elementen van het eerste 3D-deel werden geïntegreerd. Snake kan tijdens zijn mi ie in het fictieve Afrikaanse land Gindra tegen muren aanleunen en kloppen om de aandacht van bewakers te trekken.

Daarmee is Ghost Babel een geslaagde mix van oude en nieuwe gameplay. Het verhaal zelf heeft vooral veel gemeen met de andere tweedimensionale Metal Gear-games en is bovendien opgedeeld in handige levels, wat het spel weer geschikter maakt voor een handheld. Daarmee is Ghost Babel mi chien niet de meeste spectaculaire Metal Gear, maar dat maakt het nog niet minder zonde dat hij een beetje in vergetelheid is geraakt.

Metal Gear Acid en Metal Gear Acid 2

Speciaal voor de PlayStation Portable produceerde Hideo Kojima twee bijzonder aparte Metal Gear spin-offs die het grote publiek helaas nooit helemaal wisten te bekoren. In tegenstelling tot de standaard sluipgameplay waar de serie bekend staat, draait het in de Acid-serie om strategische kaartgevechten. Spelers kiezen voor iedere mi ie een a ortiment van kaarten die ze meenemen op het slagveld. Deze bepalen vervolgens welke acties uitgevoerd kunnen worden om de vijanden te slim af te zijn.

Beide Acid-games draaien grotendeels om nieuwe personages en conflicten, maar er zijn genoeg wapens en specifieke items uit eerdere delen om deze spin-off serie toch een eigen plek te geven binnen de vele verhaallijnen. Metal Gear Acid is daarmee één van de meer unieke Metal Gear-projecten die de serie onder leiding van Kojima heeft gehad.

Metal Gear Touch

Een paar maanden na de release van Metal Gear Solid 4 verscheen er op een teaserwebsite van Konami een gifgroen uitroepteken. Dit kon volgens vele maar één ding betekenen: Het vierde deel zou overgebracht worden naar de Xbox 360 die eenzelfde kleur groen hanteerde voor de hui tijl. De teaser bleek echter te slaan op een game gemaakt voor iOS, waarin de speler als Old Snake zoveel mogelijk in beeld springende vijanden moest omleggen.

Metal Gear Touch voelde daardoor toch vooral als een gemakkelijk inkoppertje. De gameplay had weinig met de tactische sluipactie van de hoofdserie te maken en Touch begon door zijn eentonige opzet al heel snel te vervelen. Daarmee is het een gemakzuchtige iOS-game die de titel Metal Gear eigenlijk niet waardig is.

Metal Gear Solid: Social Ops

Social Ops is nooit buiten Japan verschenen en dat is ergens best jammer, want in deze voor iOS en Android gemaakte titel worden mi ies uit Snake Eater, Guns of the Patriots en Peace Walker gecombineerd met Metal Gear Acid-achtige gameplay. Net zoals in die andere strategie spin-off is hier het doel om met de nodige tactisch inzicht gevechten te winnen en zoveel mogelijk speelkaarten te verzamelen van verschillende items en personages uit de Metal Gear-saga.

In tegenstelling tot veel andere games die niet tot Metal Gear’s officiële canon behoren, is Social Ops niet langer te spelen. In 2013 besloot Konami de stekker uit de game te trekken, waardoor het spel niet langer te downloaden is en de servers offline zijn gehaald.  Daarmee is deze Metal Gear helemaal verloren gegaan.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou