Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Retro

Hoe we klassieke games van de ondergang kunnen redden

De uitdagingen van games archiveren

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

Veel klassieke games dreigen verloren te gaan, ingehaald door moderne technologie en in de steek gelaten door de meeste gamers. Experts willen games net als boeken en films archiveren, maar dat is erg moeilijk en bijna niemand doet het.

"Games groeien uit tot een enorm cultureel fenomeen", zei de Amerikaanse onderzoeker Eric Kaltman deze week. Hij gaf een lezing in het Instituut voor Beeld en Geluid, het Nederlandse media-archief dat vorige week voor het eerst ook een kleine collectie games opnam in zijn archief.

Kaltman is een van de weinige academici die zich bezighoudt met het archiveren van games. Met een klein team van de Universiteit van Californië en de universiteit Stanford zoekt hij uit hoe games het best kunnen worden gearchiveerd, en probeert hij ervoor te zorgen dat dit culturele erfgoed niet verloren gaat.

Dat klinkt makkelijker dan het is. Boeken kun je honderden jaren bewaren zonder dat ze onleesbaar worden, en ze kunnen bovendien worden ingescand om ze min of meer tot in de oneindigheid leesbaar te houden. Hetzelfde geldt voor filmarchieven, die tegenwoordig steeds vaker digitaal zijn.

Beeld en geluid

Maar games zijn in de afgelopen decennia verschenen in tal van verschillende formaten, die vaak alleen werken op heel specifieke hardware. Misschien heb je op zolder nog een NES, de klassieke spelcompuer van Nintendo, of een PlayStation uit 1994. Maar wie heeft nog een Amstrad GX400, Bandai Super Vision 8000 of Magnavox Odyssey?

Zelfs als al die consoles nu nog bewaard blijven, zullen ze naar verloop van tijd kapot gaan. De gebruikte cartridges, diskettes en cd's hebben bovendien last van 'bit rot', ofwel dataverlies door aantasting van de gebruikte opslagmaterialen.

Om games toch nog te bewaren maken fans emulators, die op platforms als Windows of Android draaien en de werking van ouderwetse consoles na-apen. Games worden omgezet tot zogenoemde 'ROMs', bestanden die in zo'n emulator kunnen worden geladen om de games te spelen.

"We kunnen nu dus Nintendo-games zonder al te veel problemen op mijn laptop draaien", zegt Kaltman. "Is het probleem daarmee opgelost? Ja en nee."

Emulators brengen beperkingen met zich mee: de originele ervaring, bijvoorbeeld met een specifieke controller, valt weg. En omdat emulators een vertaalslag moeten maken van de computertaal die een console gebruikte naar de talen die op moderne computers worden gebruikt, treedt er vaak een sterke vertraging op.

Odyssey

Daardoor kunnen alleen relatief oude consoles goed worden geëmuleerd op moderne hardware. Momenteel worden steeds betere emulators voor de Playstation 2 en GameCube (uit 2000 en 2001) beschikbaar, maar nieuwere consoles emuleren is vaak nog te moeilijk.

Sommige games draaien bovendien helemaal niet goed op emulators. Als voorbeeld noemt Kaltman een Speedy Gonzales-game voor de SNES. In de game moet de speler op een bepaald moment op een knop drukken. Om te bepalen wanneer dat moet, gebruikt de game het timingsverschil tussen twee verschillende chips in de console. De meeste emulators houden daar geen rekening mee, waardoor de game niet goed speelbaar is.

Er is één emulator waarop de game wel draait. Maar dan nog is een multicore-processor van minstens 3 GHz vereist. Je hebt in dat geval dus een supermoderne computer nodig om een simpele 2D-game uit 1995 te spelen.

Modernere games archiveren is soms nog veel moeilijker: steeds meer games werken alleen met een internetverbinding. Als de centrale servers van de game in de toekomst wegvallen, werkt de hele game niet meer.

Ook digitale kopieerbescherming kan roet in het eten gooien. Steeds meer games moeten worden gekraakt voordat ze in een emulator werken. Dat is echter illegaal en de beveiliging wordt bovendien steeds beter. Een groep gamepiraten waarschuwde onlangs dat er over twee jaar geen illegale games meer zullen zijn door de betere beveiliging. Dat heeft ook gevolgen voor de archivering.

PlayStation

Kaltman vergelijkt het invoeren van kopieerbeveiliging met de vernietiging van stomme films door filmstudio's, aan het begin van de twintigste eeuw. "In feite doe je dat ook als je digitale beveiliging installeert, je belemmert het behoud van games."

Sommige games die massaal online worden gespeeld, zoals World of Warcraft, zijn bovendien alleen goed te ervaren als er duizenden mensen tegelijk spelen. Als dat in de toekomst niet meer het geval is, gaat verloren hoe de game écht was.

Daarom zijn er ook wetenschappers die als een antropoloog naar games kijken, en etnografieën schrijven over populaire online games. Onderzoeker Henry Lowood van Stanford bestudeerde in 2008 de sluiting van de geflopte game The Sims Online.

Antropoloog Tom Boelstorff van de univerisiteit Princeton publiceerde in datzelfde jaar een boek waarin hij het leven binnen de online game Second Life omschreef. Enkele jaren later schreef hij in boekvorm een handleiding over het documenteren van virtuele werelden.

Second Life

In Nederland mengt het Instituut voor Beeld en Geluid zich nu in de archivering van Nederlandse games. Het instituut wil niet alleen een media-archief, maar een multimedia-archief worden, vertelt directeur Jan Müller.

Vorige week werd een collectie games van de Nederlandse ontwikkelaar Radarsoft opgenomen in het archief. Nu wordt in een testperiode uitgezocht wat het instituut nog meer kan doen, en hoe de games weer aan het publiek beschikbaar kunnen worden gesteld.

Onderzoeker Jesse de Vos bekijkt of gamecultuur bijvoorbeeld ook in de vorm van video's en interviews kan worden vastgelegd. "Je kan de game wel bewaren, maar hoe bewaar je ook de gameplay?", vraagt hij zich af.

Het archief wil onder meer samenwerken met individuele verzamelaars en organisaties als het Spelcomputermuseum Bonami in Zwolle. Beeld en Geluid wil snel actie ondernemen, voordat het te laat is. Müller: "Het moet nu gaan gebeuren, want we gaan dingen nu ook kwijtraken."

Door Jeroen Kraan

Verschenen op NU.nl

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Cobalt Systeemeisen bekendgemaakt voor pc-versie Need for Speed
11

Reacties op: Hoe we klassieke games van de ondergang kunnen redden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ali3n8tor

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Ikzelf heb 2 everdrives, 1 voor de megadrive en 1 voor de snes, waardoor ik voor de komende 100 jaar weer goed zit qua retro gaming. (ik gebruik ze ook voornamelijk voor mijn (demoscene) werk op de megadrive en snes , maar het kunnen draaien van alle beschikbare roms is een uiterst verdienstelijk pluspunt.)

    Voor wie ze niet kent: de Everdrive(s) zijn niets meer als cartidges voor een mega oud console systeem van nes tot pc-engine en alles ertussen, waar je een SD kaart intrapt, en gaan met die banaan.

    Ja, originele cartridges e.d spaar ik ook maar sommige (lees: de beste titels) zijn gewoon onbetaalbaar door hoarders en ebayers geworden.

    Maar om terug te komen op het originele topic, de digitale toekomst van gaming is er 1 die mij heel erg tegen staat, geen fysieke copy kan gaan betekenen dat je op een gegeven moment nooit meer je gekochte game kan spelen omdat een publisher niet meer bestaat, servers uit de lucht gehaald worden, of een bedrijf ineens besluit, fuck it. (Recent: P.T. / Konami).

    Daarbij, als verzamelaar, wil ik hoesjes, boekjes, dozen :)

    wat is in godsnaam de lol ervan als je over 20 jaar aan iemand je game collectie wilt laten zien en alleen nog maar kan zeggen: ja, staat op die harde schijf daar. ;/ Het heeft geen waarde meer dan… voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @ali3n8tor, dat snap ik helemaal. Zelf ben ik niet zo'n verzamelaar, maar je hebt een punt. Ik vind het ook minder spannend om een spel vanaf de harde schijf op te starten ipv een hoefde met boekje en the whole nine yards. Of ze moeten per game ook een boekje beschikbaar hebben die je bij de game kan aanschaffen. Zelf wil ik dan wel altijd een kopie hebben staan op mijn eigen hdd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @ali3n8tor . Dat ligt er maar aan van welke kant je het bekijkt. Natuurlijk heeft de omverpakking grote waarde voor de verzamelaar. Ik heb zelf ook 2 planken met kartonnen dozen staan, met complete inhoud. Als je het echter vanuit de waarde van het artistieke (om het zo maar even te noemen) bekijkt, gaat net zo goed het om de inhoud. Niemand leest shakespeare uit de originele boeken, maar de intrinsieke waarde blijft behouden, ook als het op een e-reader leest. Het gaat dan hier ook niet om het verzamelen, maar om het bewaren van het intellectuele gedeelte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • andele

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Games over 2 jaar niet meer illegaal te spelen. Pfff, dat zijn geen echte krakers dan. Wat een vertrouwen. Zoals bioshock zei, ze kunnen zeggen dat ze het hack proof maken, maar dat betekent niet dat we het niet gaan hacken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • worms_master

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Alles vergaat.

    Fijn weekend!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @worms_master Behalve onkruid ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NLKoennn

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Toch wel leuk en interessant om te lezen, +1!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Replay-DB

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Ik vind het zeker een goede zaak dat ze proberen dit te bewaren voor de toekomst, maar zoals ali3n8tor ook al aangaf, heb ik meer voorkeur voor de fisieke uitvoeringen van de games. Het is de hele sfeer eromheen.

    Iemand die muziek luistert van platen af is bewuster bezig met het luisteren naar die muziek. Vaak moet je al veel meer moeite doen om aan de gewenste plaat te komen, ipv simpelweg muziek nummertje te downloaden. Vervolgens is het afspelen van je muziek ook meer werk dan uit je ellenlange lijst mp3tjes maar willekeurig wat af te spelen. Dat dan de muziek soms niet perfect klinkt is dan zelfs nog de kers op de taart.

    Met games heb ik dat net zo, soms moet ik een cardridge eerst schoonmaken of reinigen, m'n controler weer open maken en van binnen onderdelen vernieuwen (n64 controler) om dan vervolgens een niet perfect afgewerkte donkey king game te gaan spelen.

    Het is zeer goed dat ze oude games willen bewaren voor de toekomst want linksom of rechtsom, een hoop is echt kunst maar de ervaring bewaren zal denk ik nagenoeg onmogelijk blijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • worms_master

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Replay-DB

    Ben het helemaal met je eens.
    Ik mis de Replay winkels :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheRussian

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    **die vaak alleen werken op heel specifieke hardware**

    Zo'n beetje alles games zijn in ROM vorm op internet verkrijgbaar en kunnen zonder problemen op een emulator afgespeeld worden. Wij hebben hier dus met een digibete persoon te maken.

    Overigens doen verzamelaars goed hun best om grote complete collecties te hebben en dus spellen te bewaren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inflatable

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Iets voor verzamelaars.. Ik heb een aantal jaar geleden nog mijn oude C64 met alle toebehoren aan een verzamelaar voor een leuk bedrag verkocht (was een jong jochie wat ik niet verwacht had).. Ik heb zelf mooie herinneringen aan al die oude videogames, maar als ik ze nu zou spelen heb ik echt zoiets van, dit ziet er niet uit, wat heb ik hier ooit aan gevonden?!? Dus verkopen maar aan de liefhebber..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.