De Top 100 van 2017: nummers 25 t/m 11 | Gamer.nl

De Top 100 van 2017: nummers 25 t/m 11 | Gamer.nl

De laatste vijf dagen van het jaar kijken we zoals elk jaar vooruit: van welke games die in 2017 verschijnen verwachten we het meest? Onze verwachtingen worden elke dag in tekst en video uit de doeken gedaan. Op oudejaarsdag krijg je de tien meest veelbelovende games van 2017 te zien. Nadat we gisteren nummers 40 tot en met 26 hebben behandeld, krijg je vandaag nummers 25 tot en met 11 voorgeschoteld.

Lees hier nog eens de regels die we hanteren en waarom bepaalde games niet in de lijst staan.

25. Divinity: Original Sin 2

Ontwikkelaar: Larian Studios | Releasedatum: 2017

Platform(s): pc

De trots van België! Divinity: Original Sin is een van de meest geprezen games die mede mogelijk werd gemaakt door Kickstarter-funding. Met een relatief beperkt budget wist het Vlaamse Larian Studios een top-down, turn-based rpg te maken die niet zozeer de mooiste of de meest epische ooit was, maar vooral zeer uitdagend is en een opvallend grote lading grappige side-quests had. Bovendien stak het graag de draak met gameconventies. Neem alleen al de feature Pet Pal, waarmee de speler in staat was om flauwe opmerkingen van alle dieren in het spel te kunnen lezen.

Voor het vervolg stapte Larian weer naar Kickstarter en kreeg wederom in no-time het benodigde bedrag. Nieuwe mogelijkheden draaien voornamelijk om meer aanpa ingsmogelijkheden voor de personages, die ook van invloed zijn op de dialogen, quests en het vormen van relaties tu en de spelers. Een beetje à la Dragon Age: Origins’ origins-systeem, maar dan in het extreme doorgevoerd waarbij spelers in co-op zelfs tegengestelde doelstellingen kunnen hebben en elkaar in conversaties tegenwerken. Als Larian Studios Original Sin 2 wat verder weet te polijsten dan het eerste deel, dan kan maar weinig een hoge score in de weg staan.

Media has no description

24. Tacoma

Ontwikkelaar: Fullbright | Releasedatum: begin 2017

Platform(s): pc, Mac, Linux, Xbox One

Bij Gamer.nl houden we wel van een mysterieus verhalende game en daar valt Tacoma zeker onder. De eerste trailer vertelde ons vrij weinig, behalve dat het om een avontuur op een verlaten ruimtestation met hologrammen gaat. Maar aangezien het een game is van Gone Home-ontwikkelaar Fullbright moet het wel iets bijzonders worden. Inmiddels weten we iets meer over de ervaring. Tacoma lijkt een mix te worden van de gameplay van Gone Home, met de looks en vertelwijze van BioShock, een serie waar Fullbright-schrijver Steve Gaynor en een aantal van zijn teamleden lange tijd aan hebben gewerkt.

Je infiltreert het ruimtestation Tacoma, waar mogelijk een doorgedraaide kunstmatige intelligentie de boel op stelten heeft gezet. Aan jou de taak om uit te vinden wat er met de crew is gebeurd. Door de omgevingen af te speuren naar objecten en het afspelen van opnames van de voormalige bewoners, kun je je een weg banen door het station. Oorspronkelijk zou Tacoma in 2016 uitkomen, maar na playtests besloot Fullbright om delen van het spel opnieuw onder handen te nemen. Het resultaat is hopelijk weer zo boeiend als Gone Home.

Media has no description

23. What Remains of Edith Finch

Ontwikkelaar: Giant Sparrow | Releasedatum: 2017

Platform(s): PS4

“A lot of this isn’t going to make sense. And I’m sorry about that,” staat in het boek van hoofdpersonage Edith Finch geschreven. Een aardige beschrijving van wat What Remains moet gaan worden. Het is geen traditioneel spel, maar een collectie van korte, interactieve verhalen over een vervloekte familie. Edith Finch is het laatste nog levende familielid, de rest is in de afgelopen honderd jaar onder bizarre omstandigheden gestorven. Finch gaat op zoek naar de reden hiervoor, die lijkt verbonden te zijn aan het familiehuis.

What Remains of Edith Finch trekt onmiddellijk de aandacht met haar tragische sfeer en de mysterieuze projectiebeelden in het huis. Wat zorgelijk is dat we al een jaar geen woord meer over de game hebben gehoord van de Unfinished Swan-ontwikkelaar. Eind 2015 leek het al bijna klaar voor release, met volop aandacht van Sony en veel positieve previews. Sindsdien is het echter doodstil in de pers en op social media. Officieel staat het overal nog aangekondigd voor 2016, maar het laatste dat we van Giant Sparrow hebben gehoord was uit een interview in juni, waarin Creative Director Ian Dallas liet weten dat ze nog niet helemaal tevreden zijn. Vingers gekruist dat het toch nog goed komt.

Media has no description

22. Rime

Ontwikkelaar: Tequila Works | Releasedatum: 2017

Platform(s): PS4, TBA

Net als Below, waar we zo aan toekomen, was de prachtige open wereld-adventure Rime een van onze absolute Top 100-favorieten uit voorgaande jaren. Maar de game werd onverwachts keer op keer uitgesteld. Waar Below-ontwikkelaar Capybara beloofde om geen stap meer te zetten voor hun game af was, besloot Tequila Works ondertu en aan een volledige nieuwe game, The Sexy Brutale, te gaan sleutelen. Opvallend is dat de game wellicht niet langer een exclusief voor PlayStation 4 ontwikkeld wordt. Tequila Works heeft de rechten voor Rime teruggekocht van Sony en alle referenties naar het platform verwijderd.

Hoewel de ontwikkelaars beweren dat de relatie verder top is, is er toch een kans dat PlayStation nu haar potentiële antwoord op The Legend of Zelda: Breath of the Wild kwijtraakt. Tequila Works heeft in de afgelopen jaren weinig losgelaten over Rime. Ze geven voornamelijk aan dat het een zeer persoonlijk project is over de kindertijd, alsook dat schaduwen, licht en geluid een rol spelen, maar verder blijft het nog erg vaag tot de onthulling volgend jaar. Door die onzekerheid staan we ook iets strenger tegenover Rime dan voorheen.

Media has no description

21. Yooka-Laylee

Ontwikkelaar: Playtonic Games | Releasedatum: maart 2017

Platform(s): pc, Mac, Linux, PS4, Xbox One, Wii U

De titel doet denken aan een dancehit uit 1998, maar Yooka-Laylee is toch echt geïnspireerd op een Rare-game uit datzelfde jaar: Banjo-Kazooie. Terwijl het huidige Rare werkt aan Sea of Thieves, verzamelde een groep oud-teamleden zich onder de naam Playtonic Games met als doel om het kla ieke platformgenre weer tot leven te roepen. Gezien het recordbrekende succes van hun Kickstarter voor Yooka-Laylee, voelden aardig wat meer mensen wat voor dat idee. In maart 2017, minder dan twee jaar na de crowdfundingactie, zou de game moeten verschijnen.

Om Yooka-Laylee slechts 'geïnspireerd' door Banjo-Kazooie te noemen is eigenlijk nog te vriendelijk; het is gewoon een sequel met andere namen en een gedeeltelijk afwijkend uiterlijk om rechtenkwesties te vermijden. De lieve kameleon Yooka neemt de rol over van beer Banjo, terwijl het sarcastische vleermuisje Laylee de rol van vogel Kazooie pakt. De game moet zelfs een “N64-modus” krijgen waarin de grove blokkerige-look van de Nintendo console wordt geëmuleerd. Zelfs de voice-acting is volkomen retro: die zit er namelijk niet in. Dus iedereen die weer terug wil naar zijn of haar kindertijd van kleurrijke klim- en klauter-gameplay met minigames tu endoor, kan hopelijk het hart naar tevredenheid ophalen met Yooka-Laylee.

Media has no description

20. Vampyr

Ontwikkelaar: Dontnod Entertainment | Releasedatum: 2017

Platform(s): pc, PS4, Xbox One

Vampyr is wellicht een van de meest verra ende aankondigingen van het afgelopen jaar. Ontwikkelaar Dontnod ging bijna failliet door het falen van de cyberpunkgame Remember Me, maar wist zich compleet opnieuw uit te vinden met de emotionele episodic adventure Life Is Strange, een van de beste games van de afgelopen jaren. De game was een succes en de studio kondigde aan om af te stappen van blockbusters. Maar de eerstvolgende aankondiging was: blockbuster Vampyr. Euh ja, wij vatten ‘em ook niet.

Maar goed, Dontnod heeft een hoop goodwill bij ons op de redactie gekweekt met Life Is Strange, dus we gunnen de Franse ontwikkelaars zeker een kans. Er schuilt ook meer achter Vampyr dan de gebruikelijke actiegame, want je speelt de rol van een dokter die tevens vampier is. Dit geeft je niet alleen superkrachten, maar je kunt ook bloed keuren, teleporteren en mensen charmeren. Heel intere ant, maar belangrijker nog is dat iedereen die jij vermoordt een golf-effect kan hebben op het einde, waardoor Dontnod stiekem toch in Life Is Strange-territorium blijft hangen.

Media has no description

19. Prey

Ontwikkelaar: Arkane Studios | Releasedatum: 2017

Platform(s): pc, PS4, Xbox One

Hoe moeilijk kan het zijn om een shooter met geinige zwaartekrachteffecten te maken? Als we naar de bizarre geschiedenis van de Prey-franchise kijken, lijkt het de grootste uitdaging in de gehele game-industrie. De originele game was jaren in ontwikkeling met constant nieuwe versies, ontwikkelingsteams en reboots. Het uiteindelijke resultaat was best een tof spel, waarbij je vanaf de muren en het plafond aliens kon afknallen met Cherokee Tommy. Het concept stond als een huis, maar om onbegrijpelijke redenen maakte de sequel precies dezelfde ontwikkelingsproblemen mee.

Na vele onvervulde beloftes van Bethesda was daar eindelijk een trailer voor… een non-sequel sci-fi-versie van Groundhog Day? Okay, dat was onverwacht en intere ant. Arkane Studios wilde iets totaal nieuws maken van de serie en we hebben alle vertrouwen in de ontwikkelaar van Dishonored. Het lijkt op een horrorgame als Dead Space, maar het is iets meer een door BioShock-geïnspireerde sciencefiction shooter met een hoop keuzemomenten, bizarre wapens en vijanden. Zo kun je schieten met de Gloo-Cannon (een lijmpistool) en veranderen vijanden in huishoudelijke artikelen als stoelen. Bovendien kun je spelen als een kopje koffie, waarvoor we het in ieder geval de toppositie op het gebied van originaliteit geven.

Media has no description

18. Below

Ontwikkelaar: Cabybara Games | Releasedatum: 2017

Platform(s): pc, Xbox One

“Oh how the mighty have fallen.” Below stond in 2015 nog op de 5de plek van onze top 100. Ondanks de twee jaar extra uitstel van een game die an sich al jaren in ontwikkeling was, hebben we nog genoeg vertrouwen in indieontwikkelaar Capybara voor een 18de plek. De game is al vrijwel af, maar Capy gaf aan dat ze meer tijd wilden nemen om het project verder uit te diepen. Het bedrijfje heeft zichzelf daarom van de buitenwereld afgesloten tot ze een absolute releasedatum kunnen geven.

De top-down adventure rogue-like-like draait voornamelijk om zijn superhoge moeilijkheidsgraad. De prachtige, posterwaardige minimalistische omgevingen worden willekeurig gegenereerd en geven je het idee dat je maar een minutieus heldje bent in enorme, vijandelijke grotten. Dit effect wordt nog eens versterkt door de sporadische muziek van Indie Game: The Movie-componist Jim Guthrie. We kijken zonder twijfel uit naar Below… maar dan moet ‘ie wel eens uitkomen.

Media has no description

17. Wild

Ontwikkelaar: Wild Sheep Studio | Releasedatum: 2017

Platform(s): PS4

Wie Michel Ancel zegt, zegt Beyond Good and Evil 2. De trage ontwikkeling van die enorme game leverde echter behoorlijk wat frustratie op bij de Franse ontwikkelaar, dus hij besloot zijn aandacht op iets simpelers te richten: de terugkeer van zijn creatie, 2D-held Rayman. Na een uiterst succesvolle revival van de franchise had Ancel de indie-spirit te pakken en ging er vandoor bij Ubisoft om zijn eigen kleine studiootje te vormen. Verra end genoeg hadden de eerste beelden van zijn nieuwe project Wild best wat weg van een Beyond Good and Evil, maar dan in de prehistorische tijd.

Intu en is de game alweer wat gevorderd en is 'ie opvallend minder cartoony geworden. Wild speelt zich af in een procedureel gegenereerde wereld, à la Minecraft en No Man’s Sky. Met sjamanistische krachten neem je de controle over van dieren, zodat je kunt vliegen met een havik, spioneren met een konijn en rijden op een beer. De bedoeling is om jouw stam in leven te houden, maar verder is het geheel een groot mysterie. Ancel is een uitstekende designer, maar met procedureel gegenereerde spellen is het altijd oppa en met de verwachtingen die je bij het publiek wekt. Die denken wellicht een spannend verhaal bij Wild te krijgen, iets waar games met die techniek eigenlijk niet goed toe in staat lijken te zijn.

Media has no description

16. Sea of Thieves

Ontwikkelaar: Rare | Releasedatum: 2017

Platform(s): pc, Xbox One

Yarrgh! Rare was een absolute legende onder ontwikkelaars, maar er is intu en een complete generatie gamers opgegroeid die niets dan matige saaie concepten van de GoldenEye-ontwikkelaar heeft meegekregen. Begrijpelijk dat onze eerste reactie op de E3-trailer van Sea of Thieves destijds een stevige ‘meh’ was. Intu en hebben we er een tijdje op kunnen sudderen en weet je, eigenlijk hebben we wel weer eens zin in een piratengame. A a in’s Creed IV: Black Flag bewees dat er toffe gameplay zit in schuitje varen en biertjes drinken en Sea of Thieves kan dit toegankelijk maken voor meer spelers.

Rare heeft een flinke open wereld voor spelers gemaakt om in rond te dobberen, naar onderwaterschatten te duiken, eilanden te verkennen en op monsters als de Kraken te jagen. Hoogtepunt van de gameplay moeten de scheepsgevechten vormen, waarbij je tactisch moet varen om de vijand te raken terwijl je teammaten als idioten rondrennen om je boot te repareren. Rare mikt met Sea of Thieves op de DayZ- en Minecraft-gamers die zichzelf wel vermaken, wat wel het gevaar met zich meebrengt dat de content uiteindelijk te generiek en vrijblijvend wordt.

Media has no description

15. Scalebound

Ontwikkelaar: PlatinumGames | Releasedatum: 2017

Platform(s): pc, Xbox One

Het lijkt bij veel gamers nog steeds niet helemaal duidelijk wat we precies van Scalebound mogen verwachten. Het avontuur van PlatinumGames is er een die perfect in straatje van de geroemde ontwikkelaar ligt: een actiegame met gameplay hoog in het vaandel. De hoofdpersoon, Drew, komt in de vreemde en gevaarlijke wereld Draconis terecht. Hier wordt hij gebonden aan de nobele draak Thuban, de laatste in zijn soort. Met beide moet je leren als één te spelen om zo de gigantische vijanden in Draconis te verslaan. Dit gebeurt vaak in stijl – Platinum-stijl – met bewegingen die over-de-top zijn en een genot zijn om naar te kijken.

Scalebound biedt daarbij ook ruimte om de game met vier spelers op coöperatieve wijze te spelen. Hierbij is het intere ant dat elke speler het DNA van de draak kan veranderen. Deze bouwstenen bestaan uit drie onderdelen: morphing, parts en armor. De combinatie hiervan geeft spelers de mogelijkheid een volledig unieke draak te maken. Elke speelstijl heeft vanzelfsprekend voor- en nadelen. Dat de game het geesteskind is Hideki Kamiya, bekend van Devil May Cry, Okami en Bayonetta, lijkt ons reden genoeg om Scalebound nauwlettend in de gaten te houden.

Media has no description

14. NieR: Automata

Ontwikkelaar: PlatinumGames | Releasedatum: 2017

Platform(s): pc, PS4

De originele NieR was een spin-off van Drakengard, werd op verwarrende wijze uitgebracht onder twee verschillende namen en begrijpelijk door slechts een selecte groep mensen gespeeld. Toch wist de Japanse titel een harde kern van fans op te bouwen, waarvan velen het zien als een absolute kla ieker. De hack and slash-game werd grotendeels geïnspireerd door God of War, met zijn gigantische eindbazen en bloederige gevechten. Grafisch behoorlijk teleurstellend, maar wie het aandurfde om de volledige game te doorploegen stond een grote twist op het einde te wachten. Hierno moest je de game nog eens meerdere keren uitspelen om volledig te begrijpen wat er aan de hand was.

Square-Enix brengt niet zomaar een sequel uit voor een spel dat barweinig verkocht. NieR Automata is daarom een sequel met een volledig nieuw verhaal, een game waar hevig aan de basis gesleuteld wordt en die toch trouw blijft aan zijn voorganger, gemaakt door een andere ontwikkelaar (Bayonetta’s PlatinumGames), maar met veel originele teamleden op hun plek. We hopen dat dit een enigszins toegankelijkere titel gaat opleveren die nieuwe spelers kan trekken, diie hopelijk vervolgens beloond worden door schrijver Taro Yoko met net zo’n een mooie twist als voorheen.

Media has no description

13. Days Gone

Ontwikkelaar: SIE Bend Studio | Releasedatum: 2017

Platform(s): PS4

Wil je met een zombiegame indruk maken, dan moet je van hele goede huizen komen. En dat kunnen we van Days Gone wel zeggen na die retespannende E3-trailer, waarin ma a’s zombies achter motormuis Deacon St. John aan zaten. Het is mooi om weer eens een titel te zien waarin de ma ale aantallen zombies echt als een overweldigende muur voelen, in plaats van een pretpark waar je met je clownsneus en grasmaaier ongestoord doorheen toetert. Nu maar hopen dat er meer creativiteit in deze game zit dan inspiratiebron World War Z.

Days Gone is voor Bend Studio de eerste console titel na meer dan een decennium vol PSP- en Vita-projecten. Ze lijken gelukkig niet al te roestig, want de techniek die deze aantallen op je scherm mogelijk maakt is indrukwekkend. Het is een open world-game met een dag- en nacht-cyclus, waar de zombies ook op zullen reageren. Je kunt vrij met je motor rondkarren en desgewenst ook stealthy spelen. Verder zijn we erg benieuwd of de horde willekeurig gegenereerd wordt, of dat je tegen een fysiek aanwezig horde vecht die je een voor een kan uitdunnen, wat nogal een groot verschil kan maken voor de gameplay.

Media has no description

12. Gravity Rush 2

Ontwikkelaar: SIE Japan Studio, Project Siren | Releasedatum: 20 januari 2017

Platform(s): PS4

Laten we eerlijk zijn: voor het verhaal van Gravity Rush hebben we nauwelijks aandacht. Het is vooral een game die qua gameplay een goede indruk achterlaat. De originele Vita-game heeft pas een remaster gekregen voor PlayStation 4, maar Gravity Rush 2 is van de grond af opgebouwd voor de console. Verwacht dus een grotere spelwereld en dat de game flink gebruik gaat maken van lo e, breekbare objecten en particle-effects die met je mee zweven door de lucht.

Aan de formule zelf wordt weinig gesleuteld en zijn voornamelijk mogelijkheden toegevoegd. Met de nieuwe Lunar-stijl spring je bijvoorbeeld als een raket van de grond, terwijl je met de zware Jupiter-stijl als een baksteen uit de lucht kunt komen vallen, groepen vijanden verpletterend onder je hoge hakken. Gravity Rush blijft echter een vrij niche titel, waarbij het zeer Japanse verhaal aan de hand van simpele, Moebius-comics geïnspireerde strips wordt verteld.

Media has no description

11. Detroit: Become Human

Ontwikkelaar: Quantic Dream | Releasedatum: 2017

Platform(s): PS4

Vier jaar geleden dook een mysterieus CGI-filmpje op van Quantic Dream, waarin de androïde Kara vocht voor haar bestaansrecht en vrijheid. Het veroorzaakte een kleine sensatie op het internet en iedereen vroeg zich af waar dit een teaser van was. ‘Euh, nergens van. Het is slechts een techdemo om emoties te testen,’ antwoordde maker David Cage verontschuldigend. Door de overweldigende reactie krabde hij zich nog eens achter z’n oren en besloot de wereld verder uit te diepen. Het resultaat zagen we afgelopen jaar met twee prachtige trailers voor Detroit: Become Human.

In de aankomende adventure zul je, net als in Heavy Rain en Fahrenheit, weer in de huid moeten kruipen van verschillende hoofdpersonages om het filmische verhaal tot een goed einde te brengen. Bij Quantic Dream zijn ze gek op technische snufjes, waardoor Detroit grafisch van het scherm knalt. De voorgaande games van de Franse ontwikkelaar waren verre van perfect, vooral door het overmatige gebruik van quick-time events en het gebrek aan een solide, diepgaand verhaal. We hopen echter dat hij zijn lesje heeft geleerd, want Detroit is niet alleen een van de weinige echte verhalende games, maar ook de enige grote neo-noir-titel in 2017.

Media has no description

Kom morgen terug op Gamer.nl voor de nummers 10 tot en met 1 uit de Top 100 van 2017!

De Top 100 van 2017 is samengesteld en geschreven door de complete Gamer.nl-redactie. De bijbehorende video’s zijn geschreven door Erik Nu elder, ingesproken door Tjeerd Lindeboom en gemonteerd door het Reshift videoteam. De teksten zijn geschreven door David Kers, Gillian de Nooijer, Guan van Zoggel en Michel Musters.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou