De Top 100 van 2016 - Aflevering 5: 10 t/m 1 | Gamer.nl

De Top 100 van 2016 - Aflevering 5: 10 t/m 1 | Gamer.nl

De laatste vijf dagen van het jaar kijken we zoals elk jaar vooruit: van welke games die in 2016 verschijnen verwachten we het meest? Onze verwachtingen worden elke dag in tekst en video uit de doeken gedaan. Nadat we gisteren nummers 26 tot en met 11 hebben behandeld, is het vandaag op oudejaarsdag eindelijk tijd om de nummers 10 tot en met 1 aan te kondigen. Wat zijn de tien meest veelbelovende games van komend jaar?

Lees hier nog eens de regels die we hanteren en waarom bepaalde games niet in de lijst staan.

De ‘Top 100 van 2016’ reserveer je natuurlijk bij bol.com!

10. XCOM 2
Ontwikkelaar: Firaxis Games | Releasedatum: 5 februari 2016
Platform(s): pc

De tactische turn-based gameplay van XCOM is tijdloos, zo bleek wel uit het grote succes van XCOM: Enemy Unknown. In 2012 bestormde de reboot van de X-COM-reeks de top van menig eindejaarslijstje en in 2013 volgde de succesvolle uitbreiding Enemy Within, waarna een vervolg niet kon uitblijven. Dat vervolg speelt zich twintig jaar na Enemy Unknown af, nadat de mensheid de oorlog met de aliens heeft verloren. Dat betekent dat de Aarde niet meer een herkenbaar decor is, maar een wereld gecontroleerd door de buitenaardse bezetter. Aan jou de taak om die wereld te heroveren.

Enemy Unknown kreeg kritiek op het repetitieve levelontwerp; XCOM 2 moet dat probleem aanpakken via procedureel gegenereerde maps. Die maps zijn niet volledig willekeurig, maar gebouwd rondom enkele ankerpunten om het design in goede banen te leiden. Die onvoorspelbaarheid van levels moet de game zo herspeelbaar maken als een gemiddelde Civilization – die andere grote serie van Firaxis.

Dat is slechts het topje van de ijsberg van het aantal tweaks dat de ontwikkelaar aanbrengt in de XCOM-formule. Een nieuwe mobiele base als HQ, sterkere aliens, minder sterke menselijke legers, een stealthy begin van mi ies totdat het eerste schot is gelost, en een berg nieuwe tactische opties zorgen ervoor dat XCOM 2 allesbehalve een herhalingsoefening wordt.

Xcom 2

9. Mirror's Edge Catalyst
Ontwikkelaar: EA DICE | Releasedatum: 26 mei 2016
Platform(s): pc, PS4, XOne

Fans hebben er lang op moeten wachten, maar culthit Mirror’s Edge krijgt een vervolg. Het origineel verraste vriend en vijand in 2008, door kernelementen van first-person shooters te combineren met grotendeels geweldloze gameplay. Freerunner Faith keert in 2016 terug in wat officieel een reboot van de franchise is, die vertelt over hoe de protagonist uitgroeide tot de activiste die we kennen uit het eerste deel.

Terug is de first-person parkours-gameplay. Met twee knoppen stuur je Faith over en onder obstakels, hoog op het dak van de skyline van de fictieve City of Gla . Klinisch witte wolkenkrabbers waarop met felle kleuren mogelijke renroutes staan aangegeven vormen wederom het decor, al is dat decor in Catalyst een grote open spelwereld. In die wereld neem je mi ies aan om punten te scoren dan wel het verhaal zich verder te laten ontvouwen.

Mirror’s Edge Catalyst draait om tempo en ritme. Wederom dien je gevechten met je belager vooral te ontwijken, wat de game onderscheidt van het gros van actiegerichte blockbusters. Mirror’s Edge creëerde zijn eigen subgenre en met Catalyst kunnen liefhebbers eindelijk weer aan de bak.

Mirrors Edge Catalyst

8. Dark Souls 3
Ontwikkelaar: FromSoftware | Releasedatum: april 2016
Platform(s): pc, PS4, XOne

Dark Souls is uitgegroeid van nicheproduct tot wereldhit. Demon’s Souls en de eerste Dark Souls werden berucht om hun hoge moeilijkheidsgraad en subtiele verhaalvertelling, Dark Souls 2 borduurde voort op die formule en, na een magistrale zijstap genaamd Bloodborne, lijkt een derde deel vooral meer van hetzelfde te gaan bieden. In het geval van Dark Souls is dat niet erg.

Zo ga je weer op pad met schild in de hand. Waar Bloodborne de verdedigingsmechaniek verbande omdat het een pa ieve speelstijl in de hand zou werken, neem je in Dark Souls 3 gewoon weer een stuk beschermend metaal in de hand mee op pad. Wel pakt het aanval ysteem wat elementen mee van Bloodborne. Zo gaat ontwijkend wegrollen sneller, is er wat meer variatie in unieke aanvallen een aanvals-stances, en is het makkelijker om boog en zwaard te combineren voor het snel opvolgen van aanvallen.

Desondanks lijkt Dark Souls 3 een lichte stap terug te worden na Bloodborne. Of dat positief of negatief uitpakt is nog even afwachten, maar met FromSoftware en Hidetaka Miyazaki aan het roer kan dit derde deel niet ontbreken in de hoogste regionen van de Gamer.nl Top 100 van 2016.

Dark Souls 3

7. Firewatch
Ontwikkelaar: Campo Santo | Releasedatum: 9 februari 2016
Platform(s): PS4, pc

Firewatch kan zomaar de Dear Esther/Gone Home van 2016 worden én gamers aanspreken die die twee titels niet interactief genoeg vonden. In de first-person exploratiegame kruip je in de rol van de gedesillusioneerde Henry, die in 1989 een baantje als brandwachter in Shoshone National Forest heeft aangenomen om van zijn hartzeer (en de alcohol) te ontsnappen. Je verblijfplaats hoog in een van de uitkijktorens wordt overhoop gehaald en je gaat op zoek naar wat er in vredesnaam aan de hand is.

Dat doe je niet alleen. Per walkietalkie heb je contact met collega Delilah, via gesprekken waarin je zelf bepaalt of en hoe je reageert. Jouw gedrag ten opzichte van Delilah bepaalt naarmate de game vordert de relatie die je met je collega opbouwt. Dag en nacht ploeg je door het natuurpark om rotzooi op te ruimen (of niet), vuurwerk afstekende jeugd aan te spreken op hun gedrag (of niet) en erachter te komen wie het op jouw bezittingen heeft gemunt.

Firewatch wordt gemaakt door ontwikkelaars die werkten aan Telltale’s The Walking Dead, The Mark of the Ninja, Thirty Flights of Loving en Gone Home. De game heeft een schilderachtige visuele stijl, de gesprekken tu en Henry en Delilah zijn veel natuurlijker dan we van games gewend zijn, en het historische bewustzijn (Firewatch speelt zich af tijdens de nasleep van de grootste bosbranden ooit in Yellowstone) is voer voor een intere ante setting.

Media has no description

6. Uncharted 4: A Thief's End
Ontwikkelaar: Naughty Dog | Releasedatum: 27 april 2016
Platform(s): PS4

Naughty Dog maakte zich in 2013 onsterfelijk met The Last of Us, één van de beste games ooit gemaakt. Nu keert de ontwikkelaar terug naar zijn succe erie, om de charmante avonturier Nathan Drake nog eenmaal op te laten draven voor een spetterend afscheid. Iedere PlayStation 4-bezitter zit te wachten op deze game; mi chien nog wel meer na de release van de Nathan Drake Collection, de inburgeringscursus met opgepoetste versies van de eerste drie delen in de serie.

A Thief’s End lijkt op basis van getoonde gameplaybeelden vooral erg Uncharted te worden. Dat wil zeggen: een mix van third-person acrobatiek, schieten en strak geregi eerde actie, gegoten in de mooiste graphics die we ooit hebben gezien in een consolegame, en aangevuld met een avontuurlijke twist op online multiplayer. Nathan Drake zelf vervult natuurlijk de hoofdrol, maar ook zien we vaste sidekicks Sully en Elena terugkeren. Tevens is een (grote) rol weggelegd voor Nathans broer Sam, die van een stem wordt voorzien door Troy Baker.

Met Nolan North en Troy Baker heeft de game twee sterren die een blockbuster-avontuur als Uncharted verdient. De serie groeide vooral dankzij het tweede en derde deel uit tot een van de grootste console-exclusieve gamefranchise van de vorige generatie. Uncharted 4: A Thief’s End is daarom ongetwijfeld de belangrijkste release voor de PlayStation 4 van het jaar.

Uncharted 4

5. Deus Ex: Mankind Divided
Ontwikkelaar: Eidos Montreal | Releasedatum: 23 augustus 2016
Platform(s): pc, PS4, XOne

Deus Ex: Human Revolution was het schoolvoorbeeld van een goede reboot. Ontwikkelaar Eidos Montreal gaf een fri e draai aan de legendarische reeks zonder de kern te vergeten: pure, ongebreidelde spelersvrijheid, gekoppeld aan een fantastische setting en verhaal. Mankind Divided zet die aanpak voort en moet gaandeweg ook de schaarse kritiekpuntjes van zijn voorganger weten te verhelpen.

Wederom speel je met cyborg Adam Jensen, die, twee jaar na de gebeurteni en van Human Revolution, de strijd aangaat met terroristen die vechten voor gelijkheid tu en de ‘naturals’ (de pure menschen) en hun met machinale technologie aangepaste soortgenoten, en met de duistere krachten der Illuminati. Het verhaal speelt zich af in 2029, in Praag.

Jensen gaat op pad met de nodige nieuwe ‘augmentations’, lichamelijke toevoegingen waarmee hij bijvoorbeeld sterker wordt in gevechten met vijanden, of juist stiller en onzichtbaar om zo ongezien langs zijn tegenstanders te komen. Resultaat is een tactische mix van actie en stealth, first- en third-person gameplay, en oneindige keuzevrijheid bij het benaderen van elke uitdaging die de game je voorschotelt.

Deus Ex Mankind Divided

4. The Last Guardian
Ontwikkelaar: genDESIGN | Releasedatum: 2016
Platform(s): PS4

Weinig games hebben zo veel goodwill als The Last Guardian, dat al bijna tien jaar in ontwikkeling is. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de game afkomstig is van Fumito Ueda en een aantal collega’s die met hem werkten aan PlayStation 2-kla iekers ICO en Shadow of the Colo us. Ueda’s creaties zijn onvergelijkbaar met andere games, maar spreken ondanks die unieke aanpak en dankzij hun magische spelwerelden wereldwijd een groot publiek aan.

The Last Guardian, ooit aangekondigd als Project Trico voor de PlayStation 3, smeedt een band tu en twee ogenschijnlijk ongeschikte partners: een machteloos klein jochie en een groot beest genaamd Trico. De twee hebben elkaar nodig om te manoeuvreren door een uit elkaar vallend kasteel, op weg naar een uitgang wellicht. De speler bestuurt het jongetje, terwijl de kruising tu en een vogel, hond en rat reageert op commando’s die je het geeft. Samen overbrug je diepe vallen, los je puzzels op en maak je korte metten van kasteelwachters.

In de zesenhalf jaar sinds zijn aankondiging hebben we verder nog weinig gezien. Op E3 2015 maakte de game plots zijn rentree; de game mikt op een release in 2016. Hoewel The Last Guardian weinig progre ie leek te hebben geboekt op visueel vlak, weet het met elk teken van leven gamers enthousiast te krijgen. Niet gek ook; The Last Guardian zou zomaar de Neverending Story van deze generatie kunnen worden.

Last Guardian

3. No Man’s Sky
Ontwikkelaar: Hello Games | Releasedatum: juni 2016
Platform(s): pc, PS4

Aan één ding zullen zelfs de grootste sceptici niet twijfelen: de ambitie van No Man’s Sky. Een ontwikkelstudio met minder dan tien man, die een game maakt groter dan elke andere game ooit gemaakt; dat op zich is al bewonderenswaardig.

In No Man’s Sky begin je als ruimteavonturier op een planeet ergens aan de rand van een immens sterrenstelsel. Je doel is om het centrum van dat stelsel te bereiken, op welke manier je maar wilt. Je hopt naadloos van planeet naar planeet en upgradet je ruimteschip door te exploreren, handelen of het gevecht aan te gaan. Elke planeet, elke diersoort en elk stukje vegetatie dat jij ontdekt mag jij een naam geven, zodat wanneer andere spelers dezelfde plek bezoeken zij zien dat jij hen voor bent gegaan. Vooral die exploratie van de triljoenen door de game gegenereerde hemellichamen is de grote aantrekkingskracht van No Man’s Sky.

Twijfels zijn er overigens genoeg. Biedt de game voldoende gameplay? Wordt dat exploreren niet een beetje saai op den duur? En is dat vechten en handelen niet heel erg basic? De critici zouden zomaar gelijk kunnen krijgen, maar als alle puzzelstukjes van dit bijzonder project op hun plaats vallen is dit met recht een van de meest indrukwekkende en bijzondere games ooit gemaakt.

No Mans Sky

2. The Legend of Zelda Wii U
Ontwikkelaar: Nintendo EPD | Releasedatum: 2016
Platform(s): Wii U

The Legend of Zelda is niet de game die de Wii U gaat redden, maar wel degene die de console onsterfelijk kan maken. De door slechte verkopen geteisterde hardware heeft genoeg kracht in huis om van de nieuwe Zelda mi chien wel de ultieme Zelda te maken. De grootste (open) spelwereld ooit in de serie, tekenfilmachtige graphics die het midden houden tu en The Wind Waker en Twilight Prince /Skyward Sword, en de vrijheid die spelers krijgen om hun nonlineaire avontuur zelf vorm te geven zijn stuk voor stuk extremen van elke DNA-streng die de reeks eigen is.

De schaarse gameplaybeelden tonen een grenzeloos Hyrule dat strekt tot zover het oog kan zien. Te voet of per Epona reis je van A naar B, kam je dungeons uit en vecht je met vijanden van alle soorten en maten. Deze opzet lijkt dichter bij die van de eerste Zelda-game op de NES te liggen, die volledig draaide om vrije exploratie en een simpel plot om spelers op pad te helpen.

The Wind Waker en Twilight Prince vonden hun weg naar de Wii U in de vorm van HD-remakes, maar The Legend of Zelda Wii U wordt de eerste échte Zelda volledig ontwikkeld in high definition. De game lijkt Nintendo’s antwoord te worden op de openwereldstandaard die games als The Witcher 3, Metal Gear Solid V: The Phantom Pain en Fallout 4 in 2015 hebben gezet. En met de magie van ’s werelds bekendste game-ontwikkelaar zou The Legend of Zelda Wii U zijn concurrenten wel eens allemaal weg kunnen blazen.

Zelda Breath of the Wild

1. Horizon: Zero Dawn
Ontwikkelaar: Guerrilla Games | Releasedatum: 2016
Platform(s): PS4

Horizon: Zero Dawn is de anti-Killzone. De Nederlandse ontwikkelaar Guerrilla Games staat bekend om grauwe shooters waarin je een uitgestippelde route van A naar B naar Cutscene volgt. Om de Amsterdamse tekentafel moet men hebben besloten: nee, we doen exact het tegenovergestelde van wat we altijd hebben gedaan. Het resultaat is een open wereld kleurrijker dan die van The Witcher 3, het concept van de postapocalyptische wereld heruitgevonden.

Horizon: Zero Dawn speelt zich zo’n tweeduizend (!) jaar na een noodlottige gebeurtenis af en onderscheidt zich zo van zijn talrijke soortgenoten. De wolkenkrabbers van weleer staan er nog, maar zijn voor de personages in Horizon als wat de Maya-tempels nu voor ons zijn: heilige, mysterieuze plekken. In die verwilderde wereld is de mens niet meer dominant, maar kent het zijn plek tu en flora, fauna en machina.

Met hoofdpersonage Aloy – ze maakt deel uit van de primitieve Nora-stam – ga je op zoek naar bruikbare grondstoffen, gewapend met bijvoorbeeld een kruisboog en ropecaster, om vijanden te verstrikken en vallen te leggen. In totaal draag je maximaal vier wapens mee, met per wapen drie soorten ammo die je weer craft met het materiaal dat je vindt. Horizon: Zero Dawn is een RPG-light, gevuld met actie. De game is al sinds 2010 in ontwikkeling, werd tijdens E3 2015 onthuld en was daar dé verra ing van de show.

De korte blikken die we tot nu toe op de game hebben kunnen werpen waren krachtig: de prachtige spelwereld, de intere ante setting, de bizarre mix tu en dino’s en en machines en tot slot de vloeiende animatie van Aloy die ons het scherm in sleurt: samen zorgt het er voor dat Horizon torenhoog op onze verlanglijst staat. Zó hoog, dat we ons geen andere nummer 1 van 2016 kunnen voorstellen.

Media has no description

Dit was de Top 100 van 2016. De afgelopen vijf dagen zijn honderd prachtige games de revu gepa eerd. We hopen dat jullie net zo hebben genoten van het consumeren van deze Top 100 als dat wij er van hebben genoten om hem te maken. Alvast een fijne jaarwi eling en tot 2016. Het gaat een prachtig gamejaar worden!

De Top 100 van 2016 is samengesteld en geschreven door de complete Gamer.nl-redactie. De bijbehorende video is geschreven door Erik Nu elder, ingesproken door Eric van Hor en en gemonteerd door het Reshift videoteam. De teksten zijn geschreven door Thijs Barnhard, Gijs Scheltens, David Kers en Arthur van Vliet.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou