17. Cuphead
Ontwikkelaar: Studio MDHR | Releasedatum: 2016
Platform(s): pc, XOne
Wat krijg je als je jaren ‘30-animaties combineert met ouderwets lastige run ‘n gun-gameplay? Het antwoord is Cuphead, een platformer met koddige personages, hyperactieve gameplay en ontzettend lastige bazen. Hoofdpersoon Cuphead verliest een weddenschap met de duivel en moet Satan terugbetalen. Hiervoor moet het mannetje tientallen eindbaasgevechten trotseren die allesbehalve eenvoudig zijn.
Cuphead heeft geen ‘gewone’ levels, maar alleen eindbaasgevechten. Wel kan Cuphead de kaart verkennen en geheime gebieden ontdekken. Het spel moet het overigens niet alleen van z’n schattige uiterlijk hebben: het heeft verrassend hardcore gameplay. Iedere baas is uniek en maakt je het leven op zijn eigen manier zuur. Gelukkig kun je de hulp inroepen van een coöp-partner, die Mugman mag besturen. Ook het oneindig aantal levens is geen overbodige luxe.
16. ADR1FT
Ontwikkelaar: Three One Zero | Releasedatum: Q1 2016
Platform(s): pc, PS4, XOne
Het lijkt een vreselijke nachtmerrie: wakker worden in een verwoest ruimtestation zonder enig idee hoe dat is gebeurd. In ADR1FT wordt dit werkelijkheid: het is de situatie waarin astronaut Alex Oshima zich bevindt. Terwijl hij een manier zoekt om weer thuis te komen, ontdekt hij aan de hand van audio-opnamen wat er precies is voorgevallen op het ruimteschip.
Wie de film Gravity heeft gezien, kan de setting van ADR1FT ongetwijfeld waarderen. Je beweegt je voort in een zwaartekrachtloze omgeving. Hoewel je vrij bent om rond te zweven, moet je je zuurstofvoorraad in de gaten houden en zo nodig aanvullen met zuurstoftanks. Overleven is dus de eerste prioriteit, naar thuis zien te komen een tweede. Dat doe je door puzzels op te lossen verspreid in vijf verschillende omgevingen. Survivalgames die puzzels implementeren zien we niet vaak, des te meer zijn we geïnteresseerd in ADR1FT.
15. Persona 5
Ontwikkelaar: Atlus | Releasedatum: 2016
Platform(s): PS3, PS4
De middelbare school is voor veel tieners een sociaal mijnenveld. Persona voegt hier nog eens kerkers, overvallen en gevechten aan toe. Het is niet meer dan normaal in Persona 5, waar een vijftal buitenbeentjes een club opricht om overvallen te plegen. De ‘Phantom Thieves of Hearts’ verkennen zowel met de hand gemaakte als willekeurig gegenereerde dungeons. Hier vechten de buitenbeentjes met afsplitsingen van hun geest, ‘Persona’s’, tegen demonen, schaduwen en andere Persona’s.
Net als eerdere delen in de rpg-reeks heeft Persona 5 twee kanten: het is deels naar school gaan en socializen met klasgenoten, en deels kerkers verkennen met natuurlijk de nodige turn-based gevechten. Het ziet er naar uit dat Persona 5 de serie klaar maakt voor een overstap naar nieuwe hardware en de vorige delen in de serie alleen maar gaat overtreffen.
14. Quantum Break
Ontwikkelaar: Remedy Entertainment | Releasedatum: 2016
Platform(s): XOne
De tijd is compleet overhoop gehaald, en we hebben het hier niet over dat gedoe met de zomer- en wintertijd. In Quantum Break is er door een mislukt tijdreisexperiment een scheur in de tijd ontstaan, heeft hoofdpersoon Jack Joyce superkrachten gekregen en wordt hij achterna gezeten door een sinister bedrijf. In deze third person adventure van de makers van Alan Wake en Max Payne kan Jack Joyce zijn tijdkrachten aanwenden om tegenstanders te ontwijken of te verslaan en om platformpuzzels op te lossen.
Quantum Break heeft een opmerkelijke insteek: de game vertelt het verhaal van hoofdpersoon Jack Joyce, terwijl een bijbehorende tv-serie juist de kant van antagonist Paul Serene laat zien. De keuzes die je in de game maakt hebben invloed op het verloop van de tv-serie. Doordat Serene in de toekomst kan kijken, belooft de game een multimedia-experiment te worden om in de gaten te houden.
13. Mafia 3
Ontwikkelaar: Hangar 13 | Releasedatum: 2016
Platform(s): pc, Mac, PS4, XOne
Dat de maffia niet per se uit criminelen met Italiaanse roots hoeft te bestaan, bewijst Mafia 3. Vietnam-veteraan Lincoln Clay voegt zich bij de zwarte maffia van New Orleans. Na een moordpoging van de Italiaanse maffia besluit Clay zijn eigen criminele organisatie te beginnen. Oude bekenden als Mafia 2-hoofdpersoon Vito Scarletta laten hun gezicht ook in dit vervolg zien.
Het toneel van de maffiapraktijken is dit keer het New Orleans uit 1968, een sfeervolle locatie waar de jazzmuziek je op elke hoek van de straat tegemoet komt. Je wordt aangemoedigd om de wereld op je eigen tempo te verkennen en missies op verschillende manieren te benaderen. Zo kun je vijandig territorium ongezien infiltreren, of juist tot de tanden toe bewapend binnenstormen. Heb je een locatie eenmaal overgenomen, dan kun je een van je collega-maffiosi dit nieuwe territorium laten overzien. Dit zorgt ervoor dat je je daadwerkelijk een maffiakopstuk voelt in de third person shooter.
12. Final Fantasy 15
Ontwikkelaar: Square Enix Business Division | Releasedatum: 2016
Platforms: PS4, XOne
Een open wereld met een diepgaand gevechtssysteem, een vleugje freerunnen en allerlei elementen zoals een dag-nacht-cyclus die zowel vijanden als vrienden beïnvloeden: Final Fantasy 15 is wellicht een van de meest ambitieuze Final Fantasy-games tot nu toe. Het spel neemt afstand van een aantal vaste Final Fantasy-elementen. Hoewel het hierdoor meer een actie-rpg dan een jrpg is, heeft dit een verfrissend effect.
Afgaande op de verschenen gameplay zit het wel snor met Final Fantasy 15, ondanks de door tegenvallers geplaagde ontwikkeling die al sinds 2006 gaande is. Dat betekent wel dat er meer dan genoeg tijd is geweest om het spel tot in detail te polijsten tot het perfect is. Hoewel we nog lang niet alles van de openwereldgame hebben gezien, geven de verschenen gameplaybeelden alvast genoeg reden om de nieuwste telg in de Final Fantasy-reeks in de gaten te houden.
11. Rime
Ontwikkelaar: Tequila Works | Releasedatum: ?
Platforms: PS4
Hoewel Rime moeilijk te plaatsen is, lijkt het nog het meest op The Legend of Zelda: Wind Waker met Myst-elementen. Ook Journey en games van Team Ico worden worden met Rime vergeleken. Het spel draait om puzzels oplossen in een open wereld. Dit is de enige manier voor de hoofdpersoon, een kleine jongen, om te ontsnappen van een eiland en een vloek.
Oorspronkelijk zou Rime een Xbox Live Arcade-game worden, tot Microsoft zich terugtrok omdat het spel multiplayerlementen miste. Sony zag zijn kans schoon en bood de Spaanse ontwikkelaar Tequila Works een budget om zijn creatieve visie te verwezenlijken. Deze visie is een open wereld met een cel-shaded art style en een verhaal dat verteld wordt door het uiterlijk van de omgeving en geluiden die te horen zijn. Deze PS4-exclusive heeft het in ieder geval in zich om zijn inspiratiebronnen te gebruiken als springplank om een unieke ervaring te bieden.
Kom morgen terug op Gamer.nl voor de nummers 10 tot en met 1 uit de Top 100 van 2016!
De Top 100 van 2016 is samengesteld en geschreven door de complete Gamer.nl-redactie. De bijbehorende video is geschreven door Erik Nusselder, ingesproken door Eric van Horssen en gemonteerd door het Reshift videoteam. De teksten zijn geschreven door Thijs Barnhard, Gijs Scheltens, David Kers en Arthur van Vliet.
Reacties op: De Top 100 van 2016 - Aflevering 4: 25 t/m 11
AtariMario
Mrhotshot85
MichelMusters
coola
Ben het hier 100% mee eens
Niet alle type games bevallen mij en ook niet alle gfx stijlen bevallen mij. Maar lelijk zijn ze geen van allen. En het is idd erg divers en dat is voor alle gamers een goed iets
RavenMMG
rohirrimdwarf
ivo001
Kijk wel uit naar The Witness, en die komt blijkbaar binnen een maand uit!
ShadowX
Hitman
Scalebound
Wild
Quantum Break
Mafia 3
Rime
Detroit: Become Human (haal deze zodra die voor een leuk prijsje te krijgen is of 2e hands, de games van Quantic Dream heb ik tot op heden goed van genoten).
Red Dead Demon
Kan in ieder geval niet wachten tot morgen!!
Baukereg
ADR1FT
Rime
The Witness
Cuphead ziet er prachtig uit, maar ik heb zo mijn twijfels over de gameplay. Wild lijkt me ook wel vet, maar de kans dat ik dit jaar een ps4 koop ik 3,45%.
Mr. Harrow
haastnooit
Doom om de nostalgie en het ziet er weer oudertwets wreed uit. Cuphead ziet er gewoon maf uit. En Quantum Break vanwege het concept.
obi-twan kenobi
Grohe
Laurensje