De toekomst van Lara Croft | Gamer.nl

De toekomst van Lara Croft | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Lara Croft heeft al jaren een identiteitscrisis. Haar carrière begon zo mooi: de eerste delen in de Tomb Raider-reeks waren vernieuwend, avontuurlijk en maakten van de mooie mevrouw Croft een ware wereldster. Toen de klad in de gameserie kwam, grepen twijfelachtige personen bij uitgever Eidos de macht en werd de serie van de ene gedaantewi eling naar de andere geslingerd. Het heeft het vertrouwen van de serie aardig geschaad. Zo was het dramatische The Angel of Darkne een schoolvoorbeeld van wat er gebeurt als je te klakkeloos spelconcepten omver werpt.

Op de huidige generatie consoles heeft Lara iets van haar voormalige charme teruggekregen. Tomb Raider: Legend en Underworld leggen de nadruk weer wat meer op avontuur en het betere klauterwerk, en Lara Croft and the Guardian of Light op Xbox Live Arcade en PSN gooit de serie met succes op zijn kop door een isometrisch camerastandpunt te introduceren. Mede dankzij de nieuwe ontwikkelaar Crystal Dynamics, toch niet de minste, zijn we langzamerhand weer een beetje verliefd aan het worden op Lara.

Een nieuwe start

Net wanneer je denkt dat het de goede kant op gaat met de franchise, circuleren de geruchten dat de franchise weer omgegooid wordt. In de nieuwe Game Informer wordt gemeld dat het tijdschrift volgende maand een exclusieve nieuwe titel aan gaat kondigen. Het gaat hier volgens diverse bronnen om de nieuwe Tomb Raider-game, waar vorig jaar al diverse geruchten over rondgingen op internet. Er is zelfs al artwork uitgelekt, dat in dit artikel te bewonderen valt.

Vorig jaar publiceerde de site Fourplayercoop een soort conceptdocument dat veel weg had van een PR fact sheet dat game publishers vaak gebruiken. Waarom wij denken dat dit betrouwbare informatie is? Het document werd al snel verwijderd door druk van Crystal Dynamics’ advocaten, iets wat over het algemeen niet voor niets gebeurt.

Gelukkig heeft Shacknews het conceptdocument nog online staan en vonden we verspreid over het internet de gelekte stukken artwork. Bij deze de vertaalde informatie:

“Concept voor de nieuwe Tomb Raider-game op PS3, Xbox 360 en PC

Wanneer een plotselinge storm haar onderzoekschip vernietigt, strandt een jonge en onervaren Lara Croft op een mysterieus en afgelegen eiland, ver van de Japanse kust. Ondanks diverse tekenen die op verscheidene eilandbewoners duiden, lijkt het eiland verlaten en bekruipt Lara een ongemakkelijk gevoel wanneer er vreemde geluiden uit de schaduw komen. Ze heeft alleen haar doorzettingsvermogen, innerlijke kracht en vindingrijkheid om de uitdagingen van een harde en onvergeeflijke reis die haar door de immense wildernis en de diepe, claustrofobische tombes van het eiland stuurt te overkomen. Terwijl ze strijdt in brute gevechten en verraderlijke gebieden verkent, wordt Lara tot het uiterste getest en moet ze zich aanpa en aan haar situatie om te overleven en te ontsnappen van dodelijke jagers die haar in de gaten houden.

- Jaag of wordt opgejaagd: ontwijk en spoor de mysterieuze vijanden die op je jagen op om ze te doden.
- Overleef: val aan en verdedig jezelf terwijl je de bikkelharde één-tegen-één gevechten overleeft.
- Strategische wapens: kom in het voordeel te staan in gevechten door een reeks wapens te gebruiken zoals geweren en het ultieme wapen van de jager, een boog.
- Creatief overleven: reageer en pas je aan het eiland aan door materiaal dat je vind te gebruiken, zoals pickels, touw en machetes die gebruikt kunnen worden om nieuwe reis- en vechtopties te creëren.
- Bewegingsvrijheid: klim op een verticale muur, ren en spring over een gigantische kloof en stuur midden in de lucht bij om een misplaatste sprong goed te landen. Er zijn meerdere manieren om te reizen, overleven en de ruwe omgeving van het eiland te verkennen.
- Eén immense wereld: de verschillende regio van het eiland functioneren als een open speelplaats waar wezens, weer en natuurlijke omstandigheden te vinden zijn.
- Ontstaansverhaal: deze nieuwe Tomb Raider vindt de franchise opnieuw uit door het ontstaan van Lara Croft als een meedogenloze avonturier te vertellen, terwijl het verhaal achter het mysterieuze verleden van het eiland zich ontvouwt.”

Het concept lijkt een combinatie te beschrijven tu en het filmische spektakel van Uncharted en het mysterieuze plot van de televisieserie Lost. Dit biedt de makers ongetwijfeld alle ruimte om talloze nieuwe ideeën in de serie te verwerken die het geheel weer vernieuwend aan moeten laten voelen. Wel is het opmerkelijk dat – als de geruchten waar zijn – Eidos de reeks weer op de schop wil nemen nu de Tomb Raider-reeks eindelijk wat krediet bij gamers heeft verkregen. Dat neemt niet weg dat een open wereld waarin overleven en onbekende landschappen verkennen lekker ambitieus is en perfect bij Lara Croft lijkt te pa en. Op 6 december weten we meer en zullen we zien of de geruchten waar zijn.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou