De tien beste Sonic-games | Gamer.nl

De tien beste Sonic-games | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

10) Sonic the Hedgehog 4: Episode I (PSN/WiiWare/XboxLive)
Deed niet veel meer dan dat het moest doen: de oude glorie van Sonic in een HD-jasje steken en sneller gaan dan het licht. Een beetje aan de korte kant en we wachten inmiddels alweer even op Episode II, maar we waren allang blij dat er weer eens een Sonic was om van te genieten.

09) Sonic Colours (Wii)
Godzijdank dat Sonic Colors nog op de Wii verscheen, anders had het er echt alle schijn van gehad dat er de laatste jaren helemaal niets fatsoenlijks met deze franchise gebeurd is. De mix tu en een 2D- en 3D-perspectief bleek prima te werken, net als de mogelijkheid om power-ups te gebruiken. De fantastische presentatie en heerlijke muziek maakte het totaal een zorgeloos pakketje om van te genieten.

 

08) Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood (DS)
Om te laten zien dat Sonic meer kan dan alleen maar rennen, werd de hulp van RPG-ontwikkelaar BioWare ingeschakeld. Zij brachten met The Dark Brotherhood een game die niet zozeer hele andere dingen deed ten opzichte van andere RPG’s, maar dat mag de pret niet drukken. Wat overblijft is een bijzondere en fri e kijk op Sonic in een sterke RPG.

07) Sonic CD (MEGA-CD)
Ja, lach maar om die belachelijke CD-add on. Maar vergeet niet dat Sonic CD hierop verschenen is. Om te beginnen had deze game in zijn kern al het goede van een typische Sonic-game. Maar bijzonder wordt het pas als je door poortjes rent om in een andere tijdsperiode van een level uit te komen. Een ingenieus idee dat werkt, in een voor de rest ook meer dan uitstekende game.

06) Mario & Sonic op de Olympische Spelen (Wii)
Staat niet op deze zesde plek omdat de game zo goed is, maar omdat ‘ie zo relevant is. Sonic was dood, SEGA had het moeilijk. Het kostte een samenwerking met aartsrivaal Mario om het moederbedrijf weer wat financiële ademruimte te geven en Sonic weer eens succes te laten hebben.

05) Sonic the Hedgehog 3 (Mega Drive)
Eigenlijk is dit de tweede helft van Sonic the Hedgehog 2. Maar die game werd zo groot, dat ‘ie in twee aparte delen gesplitst moest worden. Zie hier het resultaat. Met Echidna en Knuckles erbij is deze vierde Sonic op de Mega Drive bijna even goed als Sonic the Hedgehog 2. Maar ja, die game was er net even iets eerder met de spotlight vandoor.

04) Sonic & Knuckles (Mega Drive)
Vroeger had je nog geen DLC, dus bedacht SEGA een lock-on-systeem. Sonic & Knuckles is apart te spelen, maar wie het grote lock-on-bakbeest in z’n Mega Drive prikte kon ook Sonic the Hedgehog 2 en 3 nog eens aanslingeren. In dat geval werd het bovendien mogelijk om ook met Knuckles door alle levels te rammen. Drie games in één dus en dan ook nog eens drie van de beste platformgames ooit gemaakt.

03) Sonic Adventure (Dreamcast)
Sonic in de derde dimensie? Het kan! Sonic Adventure bracht een nieuwe kijk op snelheid en gooide ons dood met grootse en indrukwekkende set pieces. Deze best verkochte Dreamcast-game staat velen van ons nog bij als de dag van gister. Dit was een van de weinige Sonic-games waarin de vernieuwingsdrang van SEGA fenomenaal uitpakte.

02) Sonic the Hedgehog (Mega Drive)
We kunnen er natuurlijk niet omheen, de game waar het allemaal mee begon: Sonic the Hedgehog. Dit is de reden dat duizenden speelplaatsen wereldwijd het terrein werden van ordinaire ra enrellen: egel vs. mens. Sonic was sneller en mooier dan alles wat concurrent Nintendo te bieden had. Bovendien had Sonic een stoerdere attitude dan ‘die dikke springveer met die snor’. Of het ook beter was? Die discu ie laten we na twintig jaar liever even rusten…

01) Sonic the Hedgehog 2 (Mega Drive)
Sonic the Hegdehog bezorgde de blauwe egel dan mi chien zijn faam, het was dit tweede deel dat het concept op alle fronten verbeterde. Bijvoorbeeld door levels die veel gevarieerder, uitgebreider en groter waren. Door een multiplayermodus te implementeren met Tails erbij, door speciale 3D-achtige levels te verstoppen, et cetera. Wie in deze Sonic-week op Gamer.nl nog steeds niet begrijpt wat er zo speciaal is aan Sonic en zijn games, hoeft enkel en alleen dit deel te spelen. Geloof ons maar, je gaat genieten.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou