Uiteraard hebben we binnen de Gamer.nl-redactie rondgevraagd welke banen absoluut niet in het lijstje mochten ontbreken. En natuurlijk hebben we elke Mario Kart opgestart om de meest memorabele banen nog eens te bezoeken. Opvallend genoeg heeft geen enkel origineel circuit uit Super Mario Kart op de SNES de top tien gehaald, evenals de meest recente game, Mario Kart 7 op de 3DS – en we doen niet aan 'excuuscircuits' om elke Mario Kart in de top tien terug te laten komen. Ook de vrij onbekende arcadeversies hebben we voor de gelegenheid links laten liggen.

10. Cheese Land (Mario Kart: Super Circuit)
De meeste circuits in Mario Kart-games bevinden zich op een herkenbare locatie. De baan waarmee we starten, afkomstig uit het GBA-deel, trekt zich daar helemaal niets van aan. Cheese Land is namelijk in geen enkele andere Nintendo-game terug te vinden – al komen de Little Mousers die het gele landschap bevolken oorspronkelijk uit Super Mario World 2: Yoshi's Island. De planeet aan de hemel zou de maan kunnen zijn, maar net zo goed de aarde. De maan bestaat immers uit kaas, toch? De lay-out wordt gekenmerkt door enkele vlotte S-bochten en een sprongencombinatie met een juweel van een shortcut (die alleen driftend te nemen is). En dat alles onder begeleiding van een heerlijk pompend technodeuntje. Met recht het enige originele circuit van de twee Mode 7-Mario Karts (op de SNES en de GBA) dat deze lijst gehaald heeft. Van ons mag 'ie wel eens terugkeren!

9. D.K.'s Jungle Parkway (Mario Kart 64)
De stap van SNES naar Nintendo 64 betekende voor Mario Kart een radicaal verschil in trackdesign, vooral wat variatie betreft. Donkey Kongs' eerste thuiscircuit heeft dan ook alles wat je van een topcircuit mag verwachten: lange rechte stukken, een doordraaier omhoog, een reuzensprong (waarmee snaakse spelers mooi kunnen afsnijden), kronkelige modderpaden, hoogteverschillen buiten én binnen, een touwbrug en natuurlijk een raderboot. Geen wonder dat de baan terugkeerde in Mario Kart Wii. Rest alleen de vraag: wie gooien nou steeds die kokosnoten wanneer je op het gras belandt?

8. Wario Collosseum (Mario Kart: Double Dash!!)
Op de GameCube maakten we kennis met diverse circuits die meer weghebben van achtbanen dan racebanen. Sterker, Wario Colosseum is meer een ijzeren mastodont van een rollercoaster dan een parkoers voor cartooneske races. Na een kleine klim en een flinke sprong daal je via een kurkentrekker, gekantelde haarspeldbochten en een trechtervorm af tot de bodem. De hele rit duurt al gauw anderhalve minuut – langer dan een gemiddeld ritje in een Nederlandse rollercoaster – en is bovendien een stuk spannender met zeven scheurmonsters om je heen!

7. Delfino Square (Mario Kart DS)
Bij elke nieuwe Mario Kart is merkbaar dat inspiratie gehaald is uit recent verschenen Nintendo-games. Hoewel Double Dash!! al een hoop invloeden van Super Mario Sunshine meekreeg, ontkwam ook Mario Kart DS niet aan een circuit in de sfeer van het meeste zonnige Mario-spel. Delfino Squaro combineert een brede promenade en nauwe straatjes met een ophaalbrug en een park tot één van de meer technische Mario Kart-banen. Uitdagend genoeg voor eindeloos Time Trial-vertier en reden genoeg om het spel terug te laten komen in de Wii-versie.

6. Toad's Turnpike (Mario Kart 64)
Voor velen in herinnering ook wel bekend als “die k*tsnelweg met al dat tegemoetkomend verkeer”. Typisch genoeg heb je daar echter alleen last van in de Extra-(spiegel)stand, maar dat doet niets af aan de legendarische status van deze baan. Ook wanneer de auto's, bussen en trucks in dezelfde richting rijden, kan dit lange snelwegachtje voor een hoop hoofdpijn zorgen. Gelukkige zijn er altijd items te vinden op de vluchthavens. In Mario Kart 8 beleeft 'Toad's Tolweg' zijn verdiende terugkeer – ditmaal met verkeer uit beide richtingen!

5. Baby Park (Mario Kart: Double Dash!!)
Absolute chaos gegarandeerd. Er is simpelweg geen betere beschrijving voor dit ogenschijnlijk doodsaaie ovaalbaantje. Je voltooit niets meer dan twee bochten en een lang recht stuk alvorens de finishlijn nadert. Geen bijster spannende omloop, maar dankzij de combinatie van items en een stevige omheining waar werkelijk niets doorheen komt, ontaard elke race in een flipperkast. Al na enkele van de zeven ronden ligt de baan bezaaid met stuiterende schilden, bananen en paddenstoelen. Op deze baan heb je meer aan tactisch inzicht en puur geluk dan stuurmanskunst. Op de DS komt 'ie echter niet uit de verf, mede door een gebrek aan enorme Bowser-schilden en dito bananen.

4. Mount Wario (Mario Kart 8)
Waar sneeuwcircuit Vanilla Lake nog steeds zo mogelijk de irritantste baan in Super Mario Kart is, verdienen diens opvolgers veel meer lof. De laatste jaren is vooral de afdeling van een besneeuwde berg een populair terugkomend item in Mario Kart-games. Geen van allen kan echter op tegen de nieuwste strijd tegen sneeuw, ijs en de zwaartekracht in Mario Kart 8. Op Mount Wario spring je uit een helikopter, drift je van de gletscher een grot in, over een dam, door een bos (à la 1080 Snowboarding!), via een slalom richting een springschans en de finishlijn. Het concept van één lange baan van A naar B werd in Mario Kart 7 ingevoerd, maar werkt bij geen baan zo goed als deze piste.

3. Rainbow Road (Mario Kart 64)
Vele actie- en racegames hebben een absolute topuitdaging, met namen als The Gauntlet of The Ultimate Challenge. Mario Kart heeft Rainbow Road. Elke editie bevat minimaal één uitvoering van dit steevaste finalecircuit, maar de N64-versie is zonder meer de meest heugelijke, alleen al vanwege de fikse lengte van de baan – het kost zeker twee minuten om een rondje te voltooien. Onderweg tref je lange doordraaiers, happende Chain Chomps en sterrenbeelden. Mario Kart 8 brengt een eerbetoon aan deze uitvoering door 'm in een nieuw jasje te hijsen, maar beperkt het circuit daarmee wel tot één lange ronde in plaats van drie.

2. Koopa Cape (Mario Kart Wii)
De Wii-versie staat niet bekend om z'n inspirerende trackdesign, maar Koopa Cape is en blijft een juweeltje. Na een aardige klim langs een klif voert een stroompje je via een waterval in een onderzeese buis vol elektrocutiegevaar, waarin je je even een F-Zero-piloot waant. Het holle effect op de achtergrondmuziek en het kunnen aanschouwen van een wondere onderwaterwereld zijn simpelweg onvergetelijk. Mario Kart 7 wist dat gevoel zelf perfect te vertallen naar de 3DS, waarop het heerlijke gevoel van bliksemsnel buisracen door de derde dimensie nog eens versterkt werd.

1. Royal Raceway (Mario Kart 64)
Welke doldwaze ritten door jungles, over bergen en in woestijnen je ook voorgeschoteld worden, uiteindelijk is Mario Kart ook gewoon een heerlijke racegame in ietwat realistische omgevingen. Juist op de asfaltcircuits gaat het om pure snelheid en kunde om perfecte drifts uit te voeren. En waar kun je dat beter doen dat in de voortuin van Princess Peach? Royal Raceway kent bochtencombinaties die superieur zijn aan die van echtbestaande moderne Formule 1-circuits. Oh ja: en een enorme schans, die je na een reuzensprong stuiterend óf met een keiharde klap doet neerkomen. Deze baan bewijst nog altijd dat een Mario Kart-circuit geen tal van obstakels, gebbetjes en afsnijroutes nodig heeft om geweldig te zijn – al meent Mario Kart 8 daar verandering in te moeten brengen.