De stroeve ontwikkeling van Aliens: Colonial Marines | Gamer.nl

De stroeve ontwikkeling van Aliens: Colonial Marines | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Ontwikkelaar Gearbox Software (Borderlands, Brothers in Arms) staat overwegend garant voor kwaliteit. Des te opvallender is het dat Aliens: Colonial Marines van alle kanten wordt bekogeld met lage cijfers en boze fans. En dan te bedenken dat het spel de meest ruige vijanden uit het hele universum huisvestigt: de Xenomorphs. Daarnaast heeft Gearbox zo’n zes jaar gehad om de game te maken. Hoe verknal je het dan toch?

Twee studio’s, één game

Nou, de game niet zelf ontwikkelen is een ‘goed’ begin. Vorig jaar doken er geruchten op dat Gearbox de singleplayer van Aliens: Colonial Marines door TimeGate Studios heeft laten maken. TimeGate is vooral bekend van het erg matige Section 8 en vervolg Section 8: Prejudice. Sega drukte dit gerucht deze week echter de kop in: TimeGate zou wel mee hebben geholpen, maar de singleplayer zou bij lange na niet in zijn geheel door de studio zijn ontwikkeld. Maar waar rook is, is vuur…

Een anonieme post op Reddit van iemand die bij Gearbox claimt te werken, lijkt de mi ende puzzelstukjes op hun plek te leggen. Volgens hem heeft TimeGate namelijk wel degelijk de singleplayer van Colonial Marines ontwikkeld. Aangezien Gearbox al sinds 2006 aan de titel werkte, lag de basis al klaar, maar schijnbaar heeft TimeGate dit allemaal weggegooid en is het helemaal opnieuw begonnen. Toen Gearbox in september vorig jaar – na de release van Borderlands 2 – keek naar het eindresultaat, was het alles behalve tevreden.

Gearbox besloot de game vervolgens weer zelf te ontwikkelen en gooide het meeste van wat TimeGate had gemaakt in de prullenbak. De werknemers van Gearbox waren natuurlijk boos dat al hun harde werk van vier jaar was weggegooid. Daardoor wilden de meeste werknemers van de studio niet eens meewerken aan de game. Weinig werknemers en weinig tijd om een complete game te maken is natuurlijk het recept voor een ramp. En dat de game snel uit moest komen, was onvermijdelijk: Sega zou op het punt staan Gearbox aan te klagen vanwege de extreem lange ontwikkeltijd van de titel. Het was dus ook voor Gearbox zelf geen verra ing dat de game helemaal afgekraakt zou worden in de pers.

Nog meer problemen

Door het vermeende gewi el tu en ontwikkelaars, is het niet vreemd dat de demo  en de uiteindelijke game zo veel van elkaar verschillen. De website VideoGamer heeft hiervan gemaakt en die maakt het ineens wel heel schrijnend. Maar het rampverhaal is nog niet ten einde. Kotaku-redacteur Jason Schreier heeft namelijk van een anonieme bron gehoord dat de Wii U-versie van Aliens: Colonial Marines voor onbepaalde tijd is uitgesteld en dus mi chien helemaal niet meer uitkomt. Dat is frappant, vooral omdat Gearbox vorig jaar meldde dat de Wii U-versie de beste versie van de game zou worden. Maar wat is die uitspraak nog waard als de game op zich al lang en breed neergesabeld is? Sega heeft inmiddels laten weten dat de game niet geannuleerd is, maar toch blijft het angstvallig stil rondom de Wii U-versie.

Wij hebben zelf moeite om ons definitieve oordeel te vellen, omdat de persversie behoorlijk tegenwerkt. Excuses dus voor de late review, al kun je de verontschuldigingen wellicht beter van Gearbox verlangen. Zij hebben namelijk door de jaren heen een heel ander beeld geschetst dan wat gamers nu in handen krijgen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou