Het lijkt alweer veel langer geleden dan het is, maar 1994 was het jaar waarin de eerste 3D Star Wars shooter werd uitgegeven door LucasArts. Deze shooter, genaamd Dark Forces, was na Doom één van de games die het 3D shooter genre naar een hoger niveau bracht. Hier bleef het niet bij, nog vele opvolgers gingen Dark Forces na. Een korte blik op de Star Wars shooters die LucasArts ons in de loop der jaren heeft gebracht.

Door Frans Coehoorn

Dark Forces (1994)

Het begon allemaal in 1994. LucasArts, toen vooral nog bekend van fantastische adventures zoals 'Day of The Tentacle', 'Sam & Max' en 'Monkey Island', besloot een nieuwe kant op te gaan en kwam met een eigen shooter, Dark Forces genaamd. Iets wat je van Lucas Arts niet direct zou verwachten, aangezien games als Doom en Wolfenstein al de nodige discussies omtrent geweld opleverden. Het zou het imago van Lucas Arts immers alleen maar aantasten. Dark Forces pakte echter anders uit. In tegenstelling tot andere shooters werd Dark Forces een bloedloze game met een belangrijke troef: het toevoegen van een storyline.

In Dark Forces maakten we kennis met Kyle Katarn, een huurling getraind door The Empire. Nadat Kyle ontdekt had dat zijn familie niet werd vermoord door Rebellen, maar zijn eigen werkgever notabene, besluit hij te vluchten en zich aan te sluiten bij de Rebellen. De game werd erg goed ontvangen en heeft vele awards in ontvangst mogen nemen. Toch waren er wel enige kanttekeningen. Het ontbreken van een lightsaber bleek een groot gemis, al konden we wel genieten van vele nieuwe wapens die we gaandeweg nog vaker tegenkwamen in andere Star Wars games.

Jedi Knight: Dark Forces II (1997)

Met het succes van Dark Forces kon het natuurlijk niet uitblijven dat er een opvolger zou komen. Die kwam er dan ook drie jaar later in de vorm van Jedi Knight: Dark Forces 2. De subtitel “Jedi Knight” wist te verwoorden wat zoveel fans in het eerste deel hadden gemist: de lightsaber. Omdat de lightsaber enkel een wapen is van de Jedi Knight was het voor LucasArts nodig om de hoofdpersoon Kyle op te leiden tot een meester in de Force. Ditmaal werd het verhaal namelijk verteld in full motion video, iets dat sinds Rebel Assault niet meer was gebeurd. Het waren weliswaar echte B-acteurs die de levels aan elkaar lijmden, maar omdat het Star Wars was, bleek elke fan al blij genoeg dat er weer nieuw filmmateriaal was.

Gameplay-wise was er naast de toevoeging van de lightsaber ook de feature van force-powers. Daardoor kon je als speler tijdens een gevecht iemand verblinden, enorme sprongen maken of jezelf tijdelijk onzichtbaar maken. Helaas was nog lang niet alles tot in de puntjes uitgewerkt. De lightsaber gevechten waren bijvoorbeeld verre van perfect. Zo was er geen optie om naast het afweren van blastershots ook met de lightsaber verdedigend te werk te gaan, iets wat juist de films zo spectaculair maakte. Met deze punten in gedachten was het dan ook een kwestie van tijd eer LucasArts met een nieuwe game op de proppen kwam.

Mysteries of the Sith (1998)

Tot die tijd was het de beurt aan de officiële add-on Mysteries of the Sith, om het succes en de levensduur van Jedi Knight te verlengen. Hoewel er geen grote veranderingen te vinden waren, heeft de add-on toch een positieve indruk achter gelaten. Naast nieuwe force powers bestond de pack uit een spannend, nieuw verhaal met indrukwekkende locaties.