Je kunt wel zeggen dat Driveclub de meest besproken PlayStation-exclusive van dit jaar is. Sterker nog, dat was het vorig jaar eigenlijk ook al, toen op het laatste moment bekend werd dat de game de launch van de PlayStation 4 niet zou halen. Na pakweg tien maanden extra ontwikkeltijd werd het spel afgelopen oktober alsnog uitgebracht. In onze review beschreef Arthur hoe de game veel potentie bevatte, grafisch best in orde was en fijn reed, maar de AI zich buitensporig agressief kon gedragen, het spel je naar kon straffen voor stuurfoutjes en (erger nog) de online-ondersteuning behoorlijk karig en onbetrouwbaar was. Het was zelfs zo erg, dat vrijwel direct na de release de servers verstopt raakten en weinig spelers nog fatsoenlijk online aan de slag konden.

Die kritiek heeft ontwikkelaar Evolution Studios zich aangetrokken en al voordat de game in de schappen lag, werkte het team keihard aan een constante stroom van updates. Niet alleen om problemen en irritaties te voorkomen, maar ook om een aantal zaken toe te voegen die men eigenlijk al van meet af aan in het spel wilde hebben. Bovendien worden spelers nu gecompenseerd door de eerste betaalde DLC-pakketten gratis voor iedereen beschikbaar te maken.

Driveclub

Na zonneschijn komt regen

De meest opvallende toevoeging is zonder meer de toevoeging van dynamische weereffecten, die de net zo veranderlijke dag- en nachtcyclus van de game mooi complimenteren. Eerder was de game beperkt tot het in bepaalde mate weergeven van bewolking – de update die afgelopen maandag beschikbaar kwam, voegt daar neerslag in alle soorten en maten aan toe: je kunt nu scheuren in de regen, natte sneeuw en zelfs tijdens onweer. Dat ziet er niet alleen ongelofelijk mooi uit, maar het is ook van grote invloed op het rijgedrag van alle auto's. Die glibberen en glijden door plassen, maar vinden ook geleidelijk aan meer tractie als de neerslag ophoudt en de weg opdroogt.

Die pracht en spectaculaire situaties zijn nu tevens vast te leggen op de virtuele gevoelige plaat, dankzij de fotografiestand die Evolution Studios enkele weken terug toevoegde. Op elk moment tijdens het rijden kun je de game onderbreken om foto's te nemen, met mogelijkheden die de opties van een echte spiegelreflexcamera benaderen: je kunt net zo spelen met sluitertijd, diafragma en focus en diverse andere parameters. De resultaten kun je zien als afbeeldingen bij dit artikel.

Verder zijn met deze updates vijf nieuwe circuits toegevoegd. Elk van de vijf landen (Canada, Chili, India, Noorwegen en Schotland) heeft er een baan bijgekregen – waarvan de laatste twee zonder meer de spectaculairste nieuwe routes hebben. Ook is elk nieuw circuit omgekeerd te rijden. Daarnaast zijn er zeven nieuwe auto's bijgekomen om uit te kiezen, waaronder de nieuwe BMW M4 en de KTM X-Bow R. Later deze maand komt er nog een zevental scheurmonsters bij, waarbij de McLaren F1 LM en de Chevrolet Corvette Stingray voor de grootste glimlach op de gezichten van fans zullen zorgen. Al deze content is tevens verwerkt in nieuwe Tour-pakketten die de singleplayercampagne effectief uitbreiden.

Niet wachten maar gassen

Die nieuwe mogelijkheden, banen en auto's zijn natuurlijk hartstikke leuk, maar waar het om draait is dat cruciale elementen van de game nu ook een stuk beter werken. In de eerste plaats de online speelstand: in de periode na de release moest je flink lang moest wachten (en vaak zelfs hopen) om in een race tegen anderen terecht te komen, nu gaat dat sneller en makkelijker. We maken nog steeds wel eens mee dat de game er niet in slaagt ons in een race te krijgen, maar over het algemeen gaat het beter en soepeler. Bovendien is de collision detection verbeterd, waardoor je minder snel anderen in een spin tikt – en datzelfde jou ook minder overkomt. Ook de Challenges (het uitdagen van andere spelers om jouw tijd of score tijdens een bepaalde rit te verbeteren) en Face-offs (waarbij de game jou uitdaagt een bocht strakker, sneller of stijlvoller te nemen dan een ander) werken nu meer naar behoren.

Driveclub

Wie minder op heeft met het onlinegebeuren, zal waarschijnlijk blij worden van het nieuws dat de buitensporige agressiviteit van computergestuurde spelers is ingedamd. Die zijn (gelukkig) nog steeds geen watjes, maar ze zijn minder geneigd je op moeilijk verklaarbare wijze met een noodvaart te passeren. Ook straffen voor het (vaak onbedoeld) afsnijden van de weg zijn nauwkeuriger geworden: ga je van je gas af, dan herkent de game dat en ga je vrijuit. Het scheelt bovendien dat het rijgedrag van de auto's ietwat toegankelijker is geworden – driften is iets gemakkelijker geworden, maar verwacht niet opeens zonder problemen een supercar op tempo te kunnen beheersen. Raak je van de baan, dan is er dankzij de updates nu wel de mogelijkheid met een druk op de knop je auto te resetten. Tot slot valt voor nu op dat de menu's gelikter zijn en meer informatie tonen over content en jouw prestaties.

Toch kunnen de mensen van Evolution Studios nog niet onbezorgd achterover leunen. We missen bijvoorbeeld nog steeds de mogelijkheid om in afgesloten sessies met louter genodigden te kunnen racen. En foto's maken is leuk, maar we zouden net zo graag genieten van bewegend beeld in de vorm van volwaardige replays. Bovenal zullen een hoop mensen die Driveclub (nog) niet gekocht hebben ongeduldig worden: velen daarvan wachten al sinds de lancering op de 'gratis' versie voor PlayStation Plus-leden, waar vooralsnog geen nieuwe datum is aangekondigd. Ons zou het niet verbazen als die pas komt wanneer Driveclub écht af is. Misschien na nog één grote update, vlak voor de jaarwisseling?