De Rainbow Six Siege trailer-breakdown - Hoe tactisch is de uitdagende shooter nog? | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.


De Voorbereiding

De trailer volgt een potje van vijf terroristen tegen vijf counterterroristen. Zoals vanouds in Rainbow Six is het doel een gijzelaar levend te bevrijden. Wil je niet binnen drie seconden het loodje leggen, dan zal je team zich moeten voorbereiden. De counter-terroristen krijgen een minuut de tijd om een slimme bevrijdingsactie te plannen. Je begint vanuit helikopteraanzicht, vanuit waar je de terroristen kunt bespioneren.

Omdat de ramen zijn gesloten door de verdedigers, activeert een van de spelers een spionagecamera om het huis van binnen te verkennen (we zien ook dat er vaste cla es zijn, dus wellicht betreft het hier een perk van een spec-ops-speler). Eén minuut is zo voorbij, dus in een rotvaart moet de gijzelaar gelokaliseerd worden en moet er een plan worden geformuleerd. Zoals je op de kaart kunt zien, zijn de defensieve punten die de spionagecamera opmerkte  gemarkeerd; rood voor versteviging, geel voor geblokkeerde ramen en deuren.

Terwijl de counterterroristen een invalshoek kiezen, zetten de terroristen zo snel mogelijk defensieve werken op. We zien twee constructieopties: houten blokkades én metalen rasters. Met blokkades worden deurposten en ramen gevuld waardoor die niet geruisloos te openen zijn. Je kan ze perforeren met kogels of opblazen, maar dan geef je wel je positie weg. Met metalen rasters kun je muren verstevigen, zoals in dit geval de gijzelkamer. We spotten ook prikkeldraad, dat waarschijnlijk gebruikt kan worden om doorgangen minder toegankelijk te maken.

De Aanval

De counterterroristen kiezen voor het dak. Een van de spelers vertrekt naar een huis aan de andere kant van de straat om een sluipschutterspositie in te nemen, terwijl de andere vier al abseilend de gijzelkamer omringen. Twee van die spelers gebruiken een machinegeweer, een andere loopt rond in riot gear en de laatste van het viertal gebruikt een shotgun. Laatstgenoemde plakt een zogeheten ‘det cord’-explosief op de geblokkeerde ramen.

Het team breekt door de ramen heen en schiet de eerste gijzelnemer neer. Het is 5-4. De actie was echter zo luidruchtig dat de terroristen precies weten waar het team is. Ze doorzeven de muren met kogels. Ubisoft heeft al laten weten dat de vernietigbare omgeving een belangrijke pijler wordt van Siege. Een van onze helden is geraakt, maar niet in zijn hoofd. Hij kan in een paar seconden worden opgelapt en vervolgens verder spelen.

Het Schaakspel

De counterterroristen lopen door het huis, omdat de sluipschutter buiten aangeeft dat ze vijanden rondom het huis ziet lopen. De muren veranderen in een gatenkaas door de tegenaanval en er wordt daarom dankbaar gebruik gemaakt van een riot shield. Kort is te zien dat het schild ook gebruikt kan worden om een blokkade af te breken. De helden beschermen de gijzelaar in alle paniek onvoldoende en raken haar kwijt. Een van de terroristen (de engineer?) zet een kogelwerend pantser neer, maar omdat de ramen worden opengeschoten krijgt de sniper de ruimte om hem neer te halen.

Dan is het 4-3, maar de terroristen hebben door dat er een eenzame sniper rondhangt en sturen een mannetje op haar af. De andere twee verschuilen zich in een kamer achter de mobiele bepantsering. We zien hoe een van de counterterroristen zijnmobiele spionagecamera weer tevoorschijn haalt. De drone rijdt met gemak onder de deur door, waar je het in de vorige Ghost Recons nog met de minder high-tech Snake-cam moest doen. Onze helden willen een aanval vanuit twee kanten doen: ééntje komt via het plafond, de rest valt aan van voren.

De Conclusie

Aan de overkant van het huis wordt ondertu en de sluipschutter neer gemaaid door een slimme terrorist. In een flits zien we de andere kant van het level: een leegstaand pand met flink wat schuilplaatsen om in de smiezen te houden als verdediger. Met nog één minuut op de klok moet er actie worden ondernomen. Het det cord-explosief blaast een gat door de vloer. De terroristen schrikken zich dood, en gaan dat vervolgens ook door de stortvloed aan kogels vanuit zowel de boven- als voorkant van de kamer. Een heerlijke tactiek die we wel vaker in games zouden willen terugzien.

De trailer heeft natuurlijk een lekker dramatisch einde nodig, dus de zeer gevreesde vijandelijke speler Havok keert terug van het sluipschuttershuis en schiet als een Rambo door ons team heen. Met nog drie seconden op de klok eindigt de trailer in een panische stand-off.

De zes á zeven minuten aan gameplay die we net aanschouwden zijn zeer zeker geregi eerd. Dit was geen spontaan potje Rainbow Six, maar een opgevoerd toneelstukje dat zich nauw vastklampt aan een script. Maar het is wel een toneelstukje dat exact die sfeer behelst die zowel de boeken als games van Rainbow Six al jaren kenmerken. Tactiek kent de trailer immers in overvloed. Het is te hopen dat Ubisoft het lang vergeten tactical shooter-genre zo in één klap weer relevant maakt. Afgaande op de beelden, sluiten wij dat zeker niet uit.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou