Mensen met een Xbox One in huis hoor je er nooit over klagen: backward compatibility, oftewel de mogelijkheid om oudere games op de meest recente console te spelen. PlayStation 4-gamers kennen deze luxe niet; het is niet mogelijk een PS3- of PS2-schijfje op de PS4 af te spelen, aangezien de console die disks niet ondersteunt. Daardoor is er, ondanks alle moeite van Microsoft, ruimte ontstaan op de markt voor een speciaal type spellen: remasters. Aanvankelijk ging het om opgepoetste spellen die een generatie eerder uitkwamen, maar dat liep al snel uit de hand.
Wat ooit begon met titels als Grand Theft Auto 5, Tomb Raider: Definitive Edition en The Last of Us Remastered, is uitgemond in complete remakes in de vorm van Crash Bandicoot: N-Sane Trilogy, de Yakuza Kiwami-serie en Ratchet & Clank. Waarom? Omdat gamers de remasters massaal in huis haalden. De strategie bleek een succes en daardoor kon er ook meer geïnvesteerd worden. En als het niet om remakes ging, dan konden gamers qua remasters vaak rekenen op allerlei extra downloadable content die meteen werd meegeleverd, los van de betere grafische prestaties.
PS5 kan mogelijk spellen mooier maken
Het lijkt er op dat het einde van de remaster zoals we hem nu kennen, nabij is. Als we de nieuwe geruchten mogen geloven, dan kan de PlayStation 5 namelijk oudere PS4-spellen zelf remasteren. Dat zou gebeuren via emulatie. Tijdens het inmiddels bekende interview met Wired heeft PlayStation-architect Mark Cenry de PS4-game Marvel’s Spider-Man gespeeld op een dev-kit van de PlayStation 5. Niet alleen zouden de laadtijden korter zijn geweest, ook zouden de resolutie, framerate en processorsnelheid er flink op vooruit zijn gegaan.
Op moment van schrijven is er nog niet veel bekend over de PS5, diens technische details en de mogelijkheden. Toch lijkt het er op dat de console straks in staat is oudere games te verbeteren zoals de PlayStation 4 Pro dat kan doen met oudere PS4-spellen. Daardoor zou het dus zomaar kunnen dat de simpele remaster in de toekomst kan verdwijnen. Want waarom zou iemand nog de volle mep willen betalen voor een beter ogende game, terwijl het schijfje van het spel dat die persoon al heeft liggen, precies hetzelfde kan wanneer je hem in de PS5 stopt?
Ondertussen probeert Microsoft gamers zover te krijgen over te stappen op een digitale toekomst. Nu is het al mogelijk Xbox- en Xbox 360-spellen te spelen op je Xbox One, die er veel beter uitzien dan destijds en ook veel soepeler draaien. Het Amerikaanse bedrijf zou dus gek zijn om de lijn van backward compatibility niet door te trekken naar de opvolger van de Xbox One, die mogelijk dus in staat is Xbox One-spellen af te spelen. Die games gaan er dan ongetwijfeld ook beter uitzien dan nu het geval is. De traditionele remaster lijkt dus heel weinig ruimte te krijgen in de toekomst.
Minder remasters, meer remakes
Het betekent natuurlijk niet dat er helemaal geen remasters meer verschijnen. Ontwikkelaars kunnen er nog altijd voor kiezen een game opnieuw uit te brengen, maar dit keer in de vorm van een completer pakket (zoals een Game of the Year-editie of Director’s Cut). Simpele remasters die alleen de graphics oppoetsen en waar ontwikkelaars verder weinig moeite in stoppen zullen mogelijk veel minder voorkomen. Dat zorgt voor ruimte voor meer remakes van spellen die al jaren geleden zijn uitgebracht. Games als Resident Evil 2 Remake laten zien dat er nog steeds een markt voor is.
Mocht deze ontwikkeling zich doorzetten - afhankelijk van of de geruchten rondom de PlayStation 5 kloppen - dan heeft dat voor- en nadelen. Uitgevers zijn straks minder geneigd games van een generatie geleden opnieuw uit te brengen, waardoor sommige series die destijds minder goed presteerden geen tweede kans krijgen. Uiteindelijk wint de gamer, omdat het aanbieden van backward compatibility, zeker met de toevoeging van remastering door middel van emulatie, een waardevolle toevoeging en veel klantvriendelijker is. Zo hoef je minder vaak twee keer in de buidel te tasten voor dezelfde game.
Reacties op: De PlayStation 5 krijgt mogelijk veel minder remasters
Markus88
mij hoor je er vaak zat over klagen. genoeg games die ik heb op mijn x360 heb die ik graag op mijn x1x wil afspelen wat helaas niet kan want de games zijn nog (steeds) niet backwards compatible haha
Inkmastery
Devenace
(nu met kinderstemmetje roepend) PLAYSTATION!!!
-it-
Goed nieuws voor alle gamers dit, microsoft doet dit al jaren, maar andere consoles kunnen natuurlijk niet achter blijven
casualkiller
Maar goed nieuws, "Zijn Microsoftje doet het al jaren." Ik vind het klasse getrol, goed doordacht en totaal niet opzichtig. 5 xboxen voor jou
fonsrutte
Derper
Lord_Bono
fonsrutte
CroniC
Willen en kunnen zit een groot verschil in.
En wat ze straks aanbieden is dan weer wat anders dan wat MS nu met de Xbox doet.
darkmanwls
Bovendien neemt het nog steeds de reden voor een remake niet weg. Een term die ook hier weer door elkaar gebruikt wordt met remaster.
De ps5 wordt vast goed, maar hij kan geen wonderen verrichten.
P. S. Ik snap wel hoe backwards compatibility de hoeveelheid remasters terug zal dringen hoor. Maar dat is niet alles wat in dit artikel beweert wordt.
racerozzy
Verplaats je in de ogen van een ander. Ik baal ook dat het zolang heeft moeten duren maar er zit iets moois in het vooruitzicht!
watashi wa maurice desu.
Maar eigenlijk betaal je bij een goede remaster ook niet enkel voor de game maar ook voor de tijd dat mensen daarna bezig zijn geweest om textures en allerlei dingen wat te moderniseren. Die tijd moet dan ook terug verdient worden en logischerwijs wil een bedrijf ook winst draaien want je onderhoud je personeel niet door je produkten gratis weg te geven of maar 1x te verkopen terwijl he er wel nogmaals tijd in stopt.
Maar voor mensen die graag de oude game opnieuw spelen zonder kosten is dit geweldig. En ik ben ook wel een voorstander voor backwards aangezien veel games niet geremasterd worden. Dus voor die games zeg ik nu al dat het heel mooi is.
Maar als ik mag zeggen dat een remaster ook kan zorgen dat het niet enkel speelbaar is maar ook beter uitziet wil ik in het geval van een game waar mijn hart ligt ook wel graag nog een keer betalen.
Als voorbeeld heb ik final fantasy X op PS2 volledig doorgespeeld.
Als die backwards was op ps3/4 was dat leuk geweest. Maar nu achteraf vind ik het fijner dat ik die game nogmaals kon kopen met een sterke grafische update waardoor de monsters en personages ook echt veel beter eruitzien en aardig bij de tijd zijn( zeker kwa Ps3 kracht). En daar is een nieuwe soundtrack voor opgenomen( wat ook betekend opnieuw herschreven muziek stukken die door instrumenten bespeeld word. en designers bezig geweest om de uistraling te moderniseren. En voor mij vind ik het dan meer waard om die game nogmaals te kopen in die mooiere update dan dat ik naar pixel rafelrandjes moet kijken op 1080 wat er dan gewoon niet mooier uitziet.
Dat weet ik omdat baten kaitos op GameCube altijd gelijk was kwa gfx aan final fantasy X naar als je die nu speelt op een led scherm is dat geen verbetering.
Daar kan upscaling wel wat aan doen natuurlijk maar het wint nooit van gepasioneerde remasters door mensen die een game echt tot deze tijd proberen te rekken.
Dus voor mij is backwards wel leuk, zeker als dat ook echt mooier is, maar games die ik echt goed vind betaal ik liever nog een keer voor in de betere kwaliteit gfx, muziek en misschien nog wat extras toegevoegd(final fantasy X remaster was ook de meest volledige versie die niet overal ter wereld origineel te spelen was, dus de remaster heeft voor enkelen ook echt extra). En geen upscaling kan doen wat bij een goede remaster gemaakt word.,
fonsrutte
smoothy101
Een remake daar in tegen is ee game compleet opnieuw gemaakt. Nieuwe assets, nieuwe/geupdate engine etc….
Ik denk dat een goed voorbeeld Skyrim Special Edition is die op consoles een remaster is die je appart moet kopen terwijl op PC dit in Vanilla Skyrim bereikt kan worden met mods. En dat de PS5 de mogelijkheid bied om op een gegeven moment je game te patchen naar de "Special Edition".
watashi wa maurice desu.
Dat zou natuurlijk voorheen ook gelukt zijn als de game afgespeeld kan worden.
Als PS2 games op ps4 konden hadden ze die ook kunnen patchen, het ging alleen mis bij geen backwards compatibel.
En ga er maar vanuit dat er geen patches komen zonder dat daar voor betaald moet worden. Dus dit bericht voor kosten besparing gaat enkel over de mogelijkheid van afspelen.
bugaboo