De 'ongemakkelijke' coöpmodus van F.E.A.R 3 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Met het uit de doeken doen van de coöpmodus heeft ontwikkelaar Day 1 Studios eindelijk onze aandacht. De modus, die zowel online als op de bank speelbaar is met één andere speler, geeft namelijk een behoorlijke twist aan het begrip ´samenspel’. In de modus neemt één speler de rol van Point Man, het hoofdpersonage uit de serie, op zich, terwijl de ander speelt als Fettel, de slechterik met bovennatuurlijke krachten. Het is nu voor het eerst in de F.E.A.R-serie dus mogelijk de verhaallijn gezamenlijk te doorlopen. De uiteindelijke vraag is echter of je dit wel wilt. In coöp kunnen spelers er namelijk voor kiezen om samen te werken, maar ze zijn ook vrij om elkaar het leven zuur te maken.

Ongemakkelijk

Day 1 Studios spreekt over een ‘ongemakkelijk bondgenootschap’. Maar wat betekent dat eigenlijk voor de gameplay? “Onze coöpmodus laat spelers verscheidene vuurgevechten op heel verschillende manieren besluiten”, stelt Parker Hamilton. “Point Man is het typische first person shooter-achtige personage dat al rennend vijanden over de kling jaagt en de tijd stil kan zetten. Fettel heeft daarentegen bovennatuurlijke krachten en kan bijvoorbeeld de lichamen van zijn tegenstanders overnemen. De twee personages veranderen tezamen de gameplay op een intere ante manier.”

Hamilton stelt dat ze de speler zo weinig mogelijk grenzen willen opleggen: “spelers mogen elkaar helpen, maar kunnen elkaar ook tegenwerken. Als ze besluiten dat laatste te doen, gaat het er dus om wie uiteindelijk de meeste punten behaalt.” Heinz Schuller geeft aan dat de coöp ook een twist in het verhaal met zich meebrengt: “Point Man en Fettel zijn broers en zijn gedreven door hetzelfde verlangen om Alma (het enge The Grudge-achtige meisje uit eerdere delen) te bereiken en de geboorte van haar kind mee te maken. Dat creëert een intere ante spanning.”

Fettel

Verreweg het meest intere ant aan de nieuwe modus is de toevoeging van Fettel, die met zijn bovennatuurlijke krachten een flinke impact zal hebben op de traditionele gameplay van F.E.A.R. 3. Daardoor is het nog maar de vraag of spelers niet snel uitgekeken zijn op het spelen als de toch ietwat traditionelere Point Man. Volgens Hamilton kwam die vraag ook bovendrijven tijdens de ontwikkeling van het spel, maar volgens hem gaan mensen het ook leuk vinden om met Point Man te spelen: “Point Man is een traditioneel personage, maar daarom ook intere ant voor een grote groep spelers. Voor velen is een personage als Point Man herkenbaar, dus ik denk als meer mensen de game spelen, er vanzelf ook meer mensen zullen zijn die als Point Man willen spelen. Bovendien kan hij de tijd stilzetten, wat een zeer krachtige eigenschap is.”

De krachten van Fettel lopen enorm uiteen. Hij kan objecten en mensen wegblazen, zich snel verplaatsen over het level en mi chien wel de belangrijkste eigenschap: controle nemen over zijn vijanden. Voor de gameplay betekent dat dat Fettel het Point Man dus heel lastig kan maken, aangezien hij de doelwitten van Point Man op gemakkelijke wijze kan ‘stelen’. Hamilton stelt echter dat ook het tegenovergestelde het geval is: “Fettel kan in coöp een tegenstander achter zijn beschutting vandaan trekken. Soms zal hij datzelfde lichaam over willen nemen. In dat geval kan Point Man hem dwarszitten door het lichaam dat hij uit cover heeft getrokken dood te schieten.”

Hoewel het mi chien het leuker lijkt elkaar het leven zuur te maken, loop je in dat geval wel een hoop toffe elementen mis die eigen zijn aan samenspel. Zo zijn er enkele speciale aanvallen die alleen beschikbaar zijn wanneer je besluit samen te spelen. Wanneer Point Man bijvoorbeeld de tijd stil zet, kan Fettel door middel van goede timing een ‘psychic melee blast’ inzetten. Met deze extreem krachtige explosie kan een aantal vijanden in één klap worden weggevaagd. “We hebben ervoor gezorgd dat het samenspelen net zo leuk is als het elkaar tegenwerken om de hoogste score te behalen”, aldus Schuller.

Angst

Het is duidelijk dat de coöpmodus qua gameplay behoorlijk verschilt van eerdere delen in de serie. Het is nog maar de vraag of fans van de oorspronkelijke F.E.A.R-games wel op al deze vernieuwing zitten te wachten. Wil Day 1 Studios met de coöpmodus in F.E.A.R 3 een nieuw publiek aanboren? “Absoluut”, stelt Hamilton. “We blijven bezig met het verbreden van ons publiek. Gamen wordt een steeds socialere bezigheid en wij beseffen ons dat als geen ander. Daarom hopen wij dat we de licentie relevant kunnen houden. We bieden een fri e kijk op F.E.A.R waarvan we denken dat zowel oude als nieuwe spelers die zullen waarderen.”

Wat de F.E.A.R-licentie zo populair maakte was de rijke combinatie van actievolle gameplay met benauwende horrorpa ages. In hoeverre is F.E.A.R 3 nog eng in de coöpmodus? “Vrijwel alle paranormale angstmomenten uit de singleplayer zitten ook in de coöpmodus”, maakt Schuller duidelijk. Toch is volgens hem de uiteindelijke beleving in de  coöp niet hetzelfde als die van de singleplayer: “het samenspelen met een andere persoon voelt toch anders dan het doorlopen van het spel in je eentje. Dat is ook waarom we spelers nu de mogelijkheid bieden om aan beide ervaringen deel te nemen. Overigens stel ik daarmee niet dat de coöpmodus niet eng wordt. Sowieso moet je niet onderschatten hoe eng Fettel is. Hij is een angstaanjagende gast die paranormaal verderf op de wereld loslaat. Dat alleen al creëert een groter F.E.A.R-gevoel dan je zou verwachten.”


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou