“Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuw huis,” start Bart Kok, manager interactieve media van ArchiVision, zijn betoog. “dan ga je naar een makelaar, jullie bediscussiëren het budget en vervolgens krijg je een flinke stapel papierwerk met je mee. Hartstikke onhandig en veel werk. Met de Oculus Rift, daarentegen, kun je vrij rondlopen in je virtuele huis, alvast je meubels plaatsen en heb je een veel beter inzicht op je eigen huizenwens.”

Bart Kok beschrijft een product van ArchiVision waarmee consumenten hun eigen (toekomstige) huis kunnen configureren. Gewoon op een iPad of op een huiscomputer. Dat programma is te linken aan een Oculus Rift, waardoor mensen in hun creatie kunnen rondlopen. Deze vorm van virtual reality heeft enorm veel voordelen. Roelof Terpstra, oprichter en directeur van ArchiVision, legt uit: “De klant maakt bewuste keuzes over zijn huis, waardoor het gelijk een stuk persoonlijker wordt. Daarnaast versoepelt het de communicatie tussen verschillende partijen, omdat beiden nagenoeg evenveel inzicht hebben op het product. Dat bespaart vervolgens ook weer tijd en geld.”

Deze huizensimulator is echter niet het enige product van ArchiVison waar de Oculus Rift op innovatieve wijze wordt gebruikt. Zo kwam het bedrijf onlangs in het nieuws door de samenwerking met SciSports, waarmee ze een trainingssimulator maken voor profvoetballers. Maar ArchiVision maakte ook al een museumsimulator, een landschapinrichting-tool, virtuele maquettes, achtbanen en sinds kort zijn ze ook bezig met een echte avonturengame. In de basis blijft Archivision een bedrijf dat virtuele impressies maakt van allerlei objecten, projecten en omgevingen en ze schromen niet om daarin continue te innoveren.

Goudmijn voor elk domein

Tijdens ons bezoek aan het kantoor van ArchiVision, gelegen in het pittoreske Wierden, krijgen we een aantal demonstraties. Zo ook van het programma dat bedoeld is om profvoetballers te trainen. De versie die we zien is nog volop in ontwikkeling en heeft dan ook logischerwijze nog niet hetzelfde strakke uiterlijk als de andere projecten. Wel is het al mogelijk met reeds beschikbare spelersdata wedstrijdsimulaties te visualiseren. Daardoor is de potentie zichtbaar en zien we waarom onder andere PSV al interesse heeft getoond. Bart Kok licht het project toe: ”Een trainer kan tegen een speler zeggen wat hij fout deed en waar hij anders had moeten lopen, maar dat is lastig in te beelden. De Oculus Rift verandert dat. Een speler kan een moment herbeleven en vanuit zijn eigen positie op het veld bekijken wat er fout ging. Het uitleggen van strategie en tactieken wordt simpelweg een stuk inzichtelijker gemaakt.”

Elk project van ArchiVision deelt hetzelfde doel: het direct ervaren van een ruimte zorgt voor een logischer, toegankelijker en beter inzicht. Daarvan kan iedereen profiteren en zo worden er in welke sector dan ook veel betere beslissingen gemaakt. Althans, volgens Bart Kok: “Kijk bijvoorbeeld eens naar landinrichting-tool. Het klinkt simpel, maar door de Oculus Rift zie je echt waar bijvoorbeeld windturbines komen te staan. Veel mensen hebben geen ervaring met de impact die dergelijke constructies voor het landschap hebben, maar moeten toch mee beslissen over de plaatsing ervan. Ook kan het programma gebruikt worden om de locatie van de windturbines te toetsen bij het publiek. Die zijn vaak fel tegen zo'n groot ding in hun uitzicht, maar zien door de Oculus Rift dat het eigenlijk best wel meevalt.”

Dat elke sector kan profiteren van de kracht van de Oculus Rift zie je aan de gevarieerde klanten van ArchiVision. Een ander project is bijvoorbeeld het virtuele museum, waarin je een aantal kunstwerken uit het Rijksmuseum virtueel kunt bekijken. “Over dit programma hebben we overigens wel een hoop discussie gehad. Er zijn namelijk kunstliefhebbers die dit natuurlijk helemaal niks vinden. Echt naar Parijs of Amsterdam gaan, dat blijft volgens hen het ultieme,” vertelt Roelof Terpstra. “Dat is natuurlijk ook zo. Alhoewel wij wel bijzondere functies kunnen toepassen, zodat je bijvoorbeeld in het schilderij kunt stappen.”

Uit de hand gelopen hobby

ArchiVision startte als een uit de hand gelopen hobby en dat is het nu eigenlijk nog steeds. “Het bedrijf is eigenlijk begonnen toen ik nog bouwkunde studeerde en bezig was met het visualiseren van mijn eigen ontwerpen. Een gastdocent kwam toen op een gegeven moment naar me toen en vroeg of ik dat ook voor hem wilde doen. Van het één kwam toen het ander,” vertelt Roelof Terpstra enthousiast. “Vanaf het begin zijn we altijd op zoek naar technische innovaties. Daarvoor houden we de gamewereld altijd nauwlettend in de gaten. Het is in dit vak namelijk belangrijk dat je de trends bijhoudt en vooruit denkt.”

“Wij werken hier met freaks,” lacht Roelof Terpstra. “als je hier een leuk idee hebt, dan wordt dat gelijk uitgevoerd. Zo maakten we bijvoorbeeld een aantal virtuele achtbanen en die zijn inmiddels al 84.000 keer gedownload.” Het enthousiasme van ArchiVision voor de Oculus Rift gaat ver. Niet alleen komen tijdens ons gesprek tientallen ideeën voorbij waarin de potentie van virtual reality naar voren komt, ook is het bedrijf op het moment bezig met het creëren van een game. ‘Een uit de hand gelopen hobby’ noemen ze het, maar de Skyrim-achtige wereld die we te zien krijgen is indrukwekkend. Ook al was er op dit moment nog weinig te spelen.

“Met sensoren, positional tracking, een beter scherm en een hogere resolutie begeef je je dadelijk echt in andere werelden. Daar gaat het ongetwijfeld naar toe,” filosofeert Bart Kok over de eindeloze mogelijkheden van de Oculus Rift. ArchiVision is zeker van het succes van de Oculus Rift. Zelfs als het wow-effect verdwijnt blijft conceptueel gezien een apparaat over waar allerlei markten van kunnen profiteren. Het is verleidelijk om aan virtual reality te denken als iets van de toekomst, maar ArchiVision bewijst dat het nú al werkt.

Lees meer over ArchiVision en bekijk al hun producten hier. Download de achtbanen van ArchiVision hier.