Achtergrond

De Necromancer brengt een beetje Diablo 2 naar Diablo 3

Oude tijden – en ondoden – herrijzen

Geschreven door Erik Nusselder op
Diablo 3 is een fantastische game. Na zoveel jaar zou je denken dat dat niet meer gezegd hoeft te worden. Maar toch, het derde deel is altijd een beetje in de schaduw blijven staan van het legendarische Diablo 2. Met de terugkomst van de Necromancer geeft Blizzard een knipoog naar zijn eigen nalatenschap.

Die hang naar Diablo 2 komt voor een groot deel door de haperende lancering van het derde deel. Met een overbodige en vervelende auction house, een gebrekkige verdeling van loot en serverproblemen was het terecht dat spelers terugverlangden naar het vorige deel. Maar door de jaren heen is de game veel beter geworden: de auction house is verdwenen, de loot wordt guller weggegeven en Reaper of Souls was een uitstekende uitbreiding met veel nieuwe features. Er kwam zelfs een console-versie die heerlijk speelt.

Heimwee naar Diablo 2

Het enige waarvoor je nog met heimwee aan deel twee zou kunnen denken, is de stijl. De gotische duisternissen maakten plaats voor iets meer kleur, al werd die verandering tijdens de onthulling nogal overdreven door fans. De Necromancer brengt wat van dat grauwe karakter terug naar Diablo 3. Het was een van de populairste classes uit het vorige deel en Blizzard kreeg veel verzoeken om hem ook nu weer speelbaar te maken. Dat pakt goed uit, al is de zwarte magiër natuurlijk niet precies hetzelfde gebleven.

In Diablo 2 was de Necromancer de held voor iedereen die niet zelf direct het gevecht aan wilde gaan. Je liep omsingeld door je eigen leger ondoden door de kerkers en hield vooral in de gaten of al je minions het goed uithielden. Die passieve rol werd in deel drie overgenomen door de Witch Doctor met zijn zwerm aan hulpjes. Om de Necromancer terug te kunnen brengen, moest Blizzard dus op zoek naar een nieuw jasje voor hem.

Diablo

Resource management

Dat is gelukt, want de class is niet meer passief te noemen. Sterker nog, het is nu misschien wel de drukste class van de game. Het onderhouden van je leger heeft veel meer weg van een rts, doordat je constant je resources moet managen en je troepen orders geeft. De class draait om Essence, zeg maar je mana waarmee je nieuwe hulpjes kunt summonen. Die resource vult zich niet vanzelf aan, maar moet je verdienen met andere skills. Je valt je vijand bijvoorbeeld aan met Bone Spikes, waar je Essence mee verdient om tijdelijke Skeletal Mages te summonen, om dan weer te Bone Spiken zodat je nieuwe Mages kunt maken als ze verdwenen zijn.... et cetera, et cetera.

Een andere resource die je in de gaten moet houden, zijn de lijken van je verslagen vijanden. Die kun je voor allerlei dingen inzetten, bijvoorbeeld het genereren van Essence of extra damage tegen je vijanden. Of natuurlijk voor de allerbeste skill uit Diablo 2 die nu ook weer terugkeert: Corpse Explosion. Daarmee laat je de lijken van je vijanden ontploffen, om hopelijk weer nieuwe lichamen te creëren die je vervolgens weer kunt laten ontploffen.

En dan is er nog een derde, iets gevaarlijkere resource die je kunt inzetten: je health. In de hogere levels speel je vaardigheden vrij waarbij je je gezondheid kunt inzetten voor een handig extraatje. Het is riskant, maar als je ziet dat je in de hoek wordt gedrukt is het wel een uitkomst dat je weg kunt teleporteren in ruil voor vijf procent van je health. Beter dat dan doodgaan.

Een hoop te doen

Dat is al een hele hoop om in de gaten te moeten houden, maar de Necromancer kan meer. Je kunt je legertje skeletten en je golem dit keer namelijk aansturen, en met de verschillende runes in de betreffende skills kun je die orders variëren. Zo kun je je skeletten vragen om met zijn allen één doelwit aan te vallen, of je golem veranderen in een stapeltje lichamen, die je vervolgens weer kunt laten ontploffen.

De Necromancer is dit keer dus niet bepaald passief, maar voelt meer als een commandant die constant zijn troepen aanstuurt, of een dirigent die de chaos om zich heen laat neerdalen. Het is een interessante class die zich op die manier onderscheidt van wat we al hadden. Dat is fijn, want het gevaar bestond dat dit alleen een stukje fan service zou worden, maar het geeft je daadwerkelijk een nieuwe manier van spelen. Ook in de end game staat de Necromancer zijn mannetje, met genoeg mogelijkheden om een speelbare build te maken die ook op het hoogste niveau mee kan.

Wie hoopte op dezelfde manier als in deel twee met de Necromancer te kunnen spelen, moet dus even aan iets nieuws wennen. Hij kan in Diablo 2 niet uit de dood laten herrijzen, Diablo 3 heeft hem veranderd en uitgebreid. Maar zijn meest iconische vaardigheden staan nog fier overeind, dus wie niet kan wachten om een stapel lichamen te laten ontploffen, kan zijn lol niet op in deze uitbreiding.

Deze uitbreiding is getest op een PlayStation 4 Pro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe aanwijzingen voor Doomfist in Overwatch The Longest 5 Minutes krijgt Switch-versie, game uitgesteld
12

Reacties op: De Necromancer brengt een beetje Diablo 2 naar Diablo 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Wormpaul

    • 5 juli 2017 10:18
    D3 heb ik op de PC bij release heel fanatiek gespeeld en de DLC ook voltooid, daarna wat laten liggen maar dit lijkt me mooi moment om weer in te stappen.
    Nu overweeg ik dit alleen op de PS4 (pro) te doen, is het qua besturing goed te doen deze class als je zoveel skills moet activeren en ook de poppetjes moet commanderen wat ze moeten doen?

    Klinkt namelijk complex op een PS4 controller…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • michaelblonk

    • 5 juli 2017 11:08
    @wormpaul Geloof me, op de console speelt ie zelfs nog lekkerder. Controls heeft Blizzard geniaal opgelost met de optimale benutting van de 2 analoge sticks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 5 juli 2017 11:50
    @michaelblonk Ik speel m sinds vorige week ook op de ps4, en dat speelt inderdaad erg lekker. En groot pluspunt, je kant met max 4 spelers op 1 console spelen tegelijk, en ook offline. Dat kan de pc versie niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • michaelblonk

    • 5 juli 2017 19:44
    @darkmanwls Klopt helemaal! Dat is ook een geniaal punt van dit spel. Zit vaak met m'n 2 oudste zoons en m'n vriendin Diablo te spelen. Heerlijke couch co-op :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 5 juli 2017 11:45
    @wormpaul Het enige wat ik irritant vond op de console was de inventory-management.
    Het is alweer een tijdje terug dat ik hem op de console gespeeld heb, dus ik weet niet of dat verbeterd is. Ik speel het nu voornamelijk op de PC.
    Verder werkt het op de console eigenlijk wonderbaarlijk goed.

    @Erik: Het idee van resource-management met resource-generators en -spenders wordt bij iedereen class gebruikt en is niet uniek voor de Necromancer.
    Ik heb de necromancer nog niet uitvoerig gespeeld, maar volgens mij werkt dat niet heel veel anders als bij andere classes toch? Of heb ik het mis?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 5 juli 2017 12:19
    @haastnooit Hij bedoeld dat het vooral anders is in vergelijking met de necromancer in deel 2, waar je je resource (mana) voornamelijk weer terug kreeg door mana potions te gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 5 juli 2017 12:42
    @haastnooit wat darkman inderdaad zegt, doordat je nu constant met die resources en commando's bezig bent, is het een heel andere class om te spelen dan het in D2 was. Veel minder passief, juist heel druk eigenlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 5 juli 2017 12:50
    @eriknus Ah ok, mensen blijven het toch vergelijken met Diablo 2 blijkbaar.
    Logisch natuurlijk dat was ook een topgame.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 5 juli 2017 12:40
    @wormpaul ik vind de besturing op consoles uitstekend!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 5 juli 2017 13:00
    @wormpaul Absoluut te doen maar ik speel zeker absoluut liever op de PC. Alleen de demo tijdje gespeeld maar je krijgt er toch een goed gevoel voor.

    Je kunt toch gewoon betere selecteren en sneller spelen. En al helemaal omdat ik hardcore speel. De enige echte manier op de game te ervaren uiteraard. :)
    Dat is mij toch net te irritant op console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • woutzorz

    • 5 juli 2017 14:07
    @wormpaul deze Class nog niet gespeeld, maar persoonlijk vind ik de ps4 veel beter spelen dan de pc. Je klikt je ongeluk op pc en console loop je gewoon rond. Inventory is even wennen alleen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer

    • 6 juli 2017 15:34
    @woutzorz

    (GEEN hack/cheat)

    a) ga naar opties
    b) ga naar keybinds
    c) ga naar je skills
    d) map ze op numpad 1, 2, 3, 4
    e) map force move op je wheelup/wheeldown
    f) in game => ze numlock aan => druk de corresponderende numpad toets in SAMEN met numlock (dus nogmaals) en voila.. je hebt een autocastende spell..

    - waarom force move op wheelup/down ? een muisklik heft de autocast op. Forcemove op wheelup/down niet.

    Ooit weleens afgevraagd waarom al die hoge rift mensen zo snel kunnen casten? zo dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.