De Necromancer brengt een beetje Diablo 2 naar Diablo 3 | Gamer.nl

De Necromancer brengt een beetje Diablo 2 naar Diablo 3 | Gamer.nl

Diablo 3 is een fantastische game. Na zoveel jaar zou je denken dat dat niet meer gezegd hoeft te worden. Maar toch, het derde deel is altijd een beetje in de schaduw blijven staan van het legendarische Diablo 2. Met de terugkomst van de Necromancer geeft Blizzard een knipoog naar zijn eigen nalatenschap.

Die hang naar Diablo 2 komt voor een groot deel door de haperende lancering van het derde deel. Met een overbodige en vervelende auction house, een gebrekkige verdeling van loot en serverproblemen was het terecht dat spelers terugverlangden naar het vorige deel. Maar door de jaren heen is de game veel beter geworden: de auction house is verdwenen, de loot wordt guller weggegeven en Reaper of Souls was een uitstekende uitbreiding met veel nieuwe features. Er kwam zelfs een console-versie die heerlijk speelt.

Media has no description

Heimwee naar Diablo 2

Het enige waarvoor je nog met heimwee aan deel twee zou kunnen denken, is de stijl. De gotische duisterni en maakten plaats voor iets meer kleur, al werd die verandering tijdens de onthulling nogal overdreven door fans. De Necromancer brengt wat van dat grauwe karakter terug naar Diablo 3. Het was een van de populairste cla es uit het vorige deel en Blizzard kreeg veel verzoeken om hem ook nu weer speelbaar te maken. Dat pakt goed uit, al is de zwarte magiër natuurlijk niet precies hetzelfde gebleven.

In Diablo 2 was de Necromancer de held voor iedereen die niet zelf direct het gevecht aan wilde gaan. Je liep omsingeld door je eigen leger ondoden door de kerkers en hield vooral in de gaten of al je minions het goed uithielden. Die pa ieve rol werd in deel drie overgenomen door de Witch Doctor met zijn zwerm aan hulpjes. Om de Necromancer terug te kunnen brengen, moest Blizzard dus op zoek naar een nieuw jasje voor hem.

Diablo

Resource management

Dat is gelukt, want de cla is niet meer pa ief te noemen. Sterker nog, het is nu mi chien wel de drukste cla van de game. Het onderhouden van je leger heeft veel meer weg van een rts, doordat je constant je resources moet managen en je troepen orders geeft. De cla draait om E ence, zeg maar je mana waarmee je nieuwe hulpjes kunt summonen. Die resource vult zich niet vanzelf aan, maar moet je verdienen met andere skills. Je valt je vijand bijvoorbeeld aan met Bone Spikes, waar je E ence mee verdient om tijdelijke Skeletal Mages te summonen, om dan weer te Bone Spiken zodat je nieuwe Mages kunt maken als ze verdwenen zijn.... et cetera, et cetera.

Een andere resource die je in de gaten moet houden, zijn de lijken van je verslagen vijanden. Die kun je voor allerlei dingen inzetten, bijvoorbeeld het genereren van E ence of extra damage tegen je vijanden. Of natuurlijk voor de allerbeste skill uit Diablo 2 die nu ook weer terugkeert: Corpse Explosion. Daarmee laat je de lijken van je vijanden ontploffen, om hopelijk weer nieuwe lichamen te creëren die je vervolgens weer kunt laten ontploffen.

En dan is er nog een derde, iets gevaarlijkere resource die je kunt inzetten: je health. In de hogere levels speel je vaardigheden vrij waarbij je je gezondheid kunt inzetten voor een handig extraatje. Het is riskant, maar als je ziet dat je in de hoek wordt gedrukt is het wel een uitkomst dat je weg kunt teleporteren in ruil voor vijf procent van je health. Beter dat dan doodgaan.

Een hoop te doen

Dat is al een hele hoop om in de gaten te moeten houden, maar de Necromancer kan meer. Je kunt je legertje skeletten en je golem dit keer namelijk aansturen, en met de verschillende runes in de betreffende skills kun je die orders variëren. Zo kun je je skeletten vragen om met zijn allen één doelwit aan te vallen, of je golem veranderen in een stapeltje lichamen, die je vervolgens weer kunt laten ontploffen.

De Necromancer is dit keer dus niet bepaald pa ief, maar voelt meer als een commandant die constant zijn troepen aanstuurt, of een dirigent die de chaos om zich heen laat neerdalen. Het is een intere ante cla die zich op die manier onderscheidt van wat we al hadden. Dat is fijn, want het gevaar bestond dat dit alleen een stukje fan service zou worden, maar het geeft je daadwerkelijk een nieuwe manier van spelen. Ook in de end game staat de Necromancer zijn mannetje, met genoeg mogelijkheden om een speelbare build te maken die ook op het hoogste niveau mee kan.

Wie hoopte op dezelfde manier als in deel twee met de Necromancer te kunnen spelen, moet dus even aan iets nieuws wennen. Hij kan in Diablo 2 niet uit de dood laten herrijzen, Diablo 3 heeft hem veranderd en uitgebreid. Maar zijn meest iconische vaardigheden staan nog fier overeind, dus wie niet kan wachten om een stapel lichamen te laten ontploffen, kan zijn lol niet op in deze uitbreiding.

Deze uitbreiding is getest op een PlayStation 4 Pro.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou