Verdienen of niet, feit blijft dat Avalanche Studios de game zonder enige vorm van online vermaak uitbracht. Was het een straf? Absoluut niet, want de game heeft voldoende inhoud om je ook zonder menselijke spelers uren en uren bezig te houden. Maar, zoals altijd, begint het vanzelf bij iemand te knagen. Dat gevoel dat je het luchtruim van Panau liever deelt met je vrienden of dat je niet langer alleen wil basejumpen van de honderden gebouwen die het spel rijk is. En wat heb je eraan om in een pantserwagen rond te rijden waar je met zes man in kunt als er niemand is die je vergezelt? Just Cause 2 is gewoon enorm geschikt voor online chaos, zoveel is wel duidelijk.

Het knagende gevoel werd uiteindelijk zo erg dat een groepje programmeurs besloot om toch maar een Just Cause 2 multiplayer-gedeelte te maken in de vorm van een mod. “Through various means of reverse engineering and programming we've turned Just Cause 2 into a multiplayer game”, luidt hun ‘simpele’ uitleg over hoe het uiteindelijk gelukt is. En ‘gelukt’ is nogal een understatement, gezien de schaal waarop deze versie zich verhoudt tot de standaard game. Honderden spelers kunnen tegelijkertijd los gaan in Panau wanneer de mod straks voor iedereen te spelen is. En dat zijn aantallen waar je zeker mee kunt thuiskomen.

Bèta-weekend

Zoals gezegd is de mod nog altijd in ontwikkeling, maar konden oplettende gamers al wel aan de slag tijdens enkele bètaweekeinden die de makers organiseerden. En wat we daar aantroffen was genoeg om onze honger naar digitaal geweld voor de komende weken te stillen. Want met honderden spelers allen op hetzelfde moment in het spel (de mod kende een piek van 1300 gamers in één server) ontstaat er eigenlijk maar een ding: chaos.

Die chaos tref je vooral in en rond de vele vliegvelden die Panau rijk is, want daar zijn natuurlijk ook de leukste voertuigen te vinden. Neem bijvoorbeeld Panau International Airport. Wat zich daar voor je ogen afspeelt is niet anders te omschrijven dan pandemonium. Straaljagers vallen met bosjes uit de lucht, helikopters scheren rakelings over je hoofd en ontploffingen lijken een vast onderdeel van de omgeving te zijn. Wil je lachen dan schiet je zodra het even kan je grijphaak vast aan een voorbij vliegende jet om vervolgens met een dubbele salto naar een nietsvermoedende legerjeep te springen.

Ben je echt op zoek naar gezelligheid? Dan is een bezoekje aan de Mile High Club zeker een aanrader. Daar stikt het namelijk van de spelers en kun je zeker iemand vinden om mee te basejumpen. Tenminste, als je niet voortijdig aan je einde komt door een onverlaat die zijn spionagevliegtuig met volle snelheid op het overvolle dek ramt. De makers berekenden dat er gemiddeld 2.2 spelers per seconde stierven aan een van de vele gevaren die Panau rijk is, wat ons betreft is dat dus niet echt een verrassing.

 

Verrassing!

Verrassingen, zoals een vliegtuig dat werkelijk vanuit het niets ineens voor je voeten op de grond valt of een rustig ritje op een berg dat binnen no-time verandert in ‘een race’ naar de top met twee tuktuks, geven deze mod zijn charme. Met zoveel spelers is er geen touw aan vast te knopen wat er gaat gebeuren. Dit gecombineerd met de gigantische spelwereld en een veelvoud aan wapens en voertuigen zorgt voor een surplus aan dingen om te ontdekken.

Maar, en we zeggen dit met de wetenschap dat de mod nog niet af is, hoe lang blijft doelloos rondhangen in Panau leuk? De mod mist iedere vorm van een opdracht of een gezamenlijk doel en het enige wat de spelers drijft is de honger naar explosies en absurdisme. Maar wat misschien werkt in een stad zoals bijvoorbeeld Liberty City vonden we allerminst werken in Panau. Het gebied is gewoonweg te groot om overal wat interessants te vinden en daarnaast is er niets extra’s te doen anders dan rondhangen in je vliegtuig of freestylen met je motor. Geen taximissies, geen politie die je kunt afschudden. Niets van dat.

Nogmaals, de mod is nog lang niet af, dus wie weet wat er nog in het vat zit. Maar zoals de mod er nu voor staat is het niets meer dan een aardige gimmick die laat zien waar Just Cause 2 tot in staat kan zijn. Want potentie voor online plezier is er zeker. Denk bijvoorbeeld aan online races, stuntwedstrijden of vette derby’s op de kilometerslange snelwegen van Panau. Daarnaast biedt de game meer dan genoeg inhoud voor krankzinnige Deathmatches, Team Deatmatches en Capture The Hill-varianten (legerbasissen genoeg om in te nemen, denken we zo). Of wat te denken van een soort vossenjacht waarbij een speler de vos is en door andere spelers achterna wordt gezeten?

Assassination-, Cops & Robbers- en Duelling-missies: als we er over nadenken dan zijn de mogelijkheden bijna onbegrensd in een spelwereld als die van Just Cause 2. Waarom dan alleen maar doelloos rondhangen en een beetje elkaars voertuig opblazen? Hopelijk worden onze gebeden verhoord en krijgen we straks een mod waarin wat meer uitdaging schuilt, want dat verdient deze game zeker. Voor nu raden we je aan om zeker een keer mee te doen met zo’n bètaweekend, al is het alleen maar om je honger naar explosies te stillen.

De mutlplayermod zelf proberen? Je kunt hem hier vinden.