Wie zich überhaupt niet druk hoeven te maken om tactiek en dus eigenlijk niets verweten kan worden, zijn de vier spelers die in het Necromorph-team zitten. Zij vormen samen met een aantal computergestuurde metgezwellen vooral kanonnenvoer voor het Sprawl Security Team. Als Necromorph is het enkel de bedoeling tegenstanders lastig te vallen, zodat zij hun eigenlijke doel uit het oog verliezen. Lukt het om iemand af te maken, dan moet die speler weer van vooraf aan beginnen en is de missie in principe al geslaagd. De tijd blijft namelijk vrolijk doortikken. Als het Sprawl Security Team geen voortgang boekt, dan worden de Necromorphs na enkele minuten automatisch tot winnaars gekroond.

Samen of alleen

Als speler aan zijde van het Sprawl Security Team staat er meer op de agenda dan tegenstanders van hun ledematen ontdoen. Niet alleen is in leven blijven een prioriteit, tegelijkertijd zal er ook aan een duidelijke opdracht moeten gewerkt in ieder van de vijf multiplayerlevels. Of het nu het bedienen van een gigantisch zongedreven mainframe is of het in elkaar zetten van een bom, er is een hoger doel en dat is lastig behappen als er aan ieder ledemaat een Necromorph knaagt. Er zal dus moeten worden samengewerkt zodat op zijn minst één speler de volgende fase van de missie in gang kan zetten, om zo uiteindelijk de overwinning binnen te slepen. Na iedere ronde worden de rollen omgedraaid en mogen de voormalige Necromorphs het als mensen proberen. 

Nu is samenspelen leuk, maar je wilt jezelf natuurlijk ook een individuele speelstijl aan kunnen meten. Daarvoor zijn de verschillende load-outs en Necromorph-mutaties in het leven geroepen. Binnen het Sprawl Security Team is iedere speler gelijk, maar zijn er wel nieuwe wapens en pakken vrij te spelen. Als standaarduitrusting liggen de Plasma Cutter en Pulse Rifle klaar, met een handjevol kogels om je op weg te helpen. Hoe hoger je level (dat ook groeit door als Necromorph te spelen) hoe meer wapens er beschikbaar komen, die later ook nog hun alternatieve schietmodus prijsgeven.

Bij het Necromorph-team liggen de zaken net even iets anders. Met klauwen als wapens is het natuurlijk vrij lastig om even tussendoor van uitrusting te wisselen. In plaats daarvan kun je kort voor ieder spawn-moment kiezen uit vier verschillende Necromorphs, met ieder hun eigen manier van spelen. De Spitter en Puker zijn vrij traag, maar kunnen flink uithalen en bovendien van een afstand spuug dan wel kots afvuren. De Pack en Lurker bewegen sneller, maar geven daarvoor wel hun weerbaarheid op. De laatstgenoemde kan op muren en plafonds lopen om tegenstanders vanuit een verborgen positie met projectielen te bestoken.

Uit balans

Heb je besloten welk gedrocht (tijdelijk) de voorkeur geniet, dan mag je daarna nog kiezen uit welke ventilatieschacht je tevoorschijn komt. Dit blijkt een welkom verrassingselement, want eigenlijk stort iedere Necromorph al na een paar schoten ter aarde. Gelukkig duurt het nooit lang totdat er weer een respawn-moment komt en kun je al snel weer verder spelen. Dat de Necromorphs het in een direct gevecht afleggen is daarbij ook gewoon heel logisch. Hoe anders vindt het menselijke team de tijd om ook nog eens zijn missie uit te voeren? Het wordt pas een probleem als ook het Sprawl Security Team de tactiek links laat liggen en zich enkel richt op het afknallen van zijn tegenstanders. Laat dat helaas het geval zijn.

Het spel is net uit en wie zich nu al aan de multiplayer waagt kon waarschijnlijk geen genoeg krijgen van Dead Space 2. Het gevolg is dat iedere online sessie meer wegheeft van een momentopname uit de singleplayer, met het verschil dat er nu nog drie extra mannen in pak klaarstaan om alle Necromorphs uit te roeien. Tekenend voor de multiplayer zijn de spelers die alle ventilatieschachten nauwlettend in de gaten houden om alles wat beweegt af te maken, in plaats van de missie tot een goed einde te brengen. Leden van het Necromorph-team kiezen er daarom logischerwijs voor om zover mogelijk van hen verwijderd te verschijnen. Winnen doe je als Necromorph toch wel, want het andere team is te druk met knallen om zich druk te maken om dat soort ‘bijzaken’.

De multiplayer van Dead Space 2 biedt in beginsel prima vermaak. De huidige stand van zaken weerhoudt het spel er echter van om ook online zijn belofte van ‘strategic dismemberment’ waar te maken. Wellicht dat de vastberaden spelers er enkele weken na de release wat beter raad mee weten.