Terwijl Bethesda Softworks rustig verder knutselt aan Morrowind, grafisch één van de meest indrukwekkende roleplayinggames van dit jaar, kreeg Gamers.nl een unieke gelegenheid om nu al een blik te werpen op de leveleditor die bij deze game is gebundeld. Een eerste blik op de technische kant van Morrowind. Bij het testen van de 'Elder Scrolls Construction Set' viel al snel op dat Bethesda een erg brede editor heeft gemaakt. Hierdoor is het voor de wat meer geoefende modmaker mogelijk om praktisch alle instellingen in het spel te wijzigen en zelfs een volledig eigen spel met deze toolkit te maken.

Alle textures, modellen, karakters en scripts zijn verzameld in een overzichtelijk venster dat is opgedeeld in tabbladen. Zo is er een tab 'static' waarmee je Morrowind 3Dsmax objecten kan slepen in de speelwereld, om ze daar vervolgens te draaien en verplaatsen naar de gewenste plek.

Een groot verschil met bekende editors als UnrealED en Q3 Radiant is dat Morrowind enorm geschikt is voor het maken van landschappen, maar helaas geen echte optie heeft om losse (zelfs simpele) objecten te bouwen. Hiervoor zal je toch gebruik moeten maken van een los programma als 3DsMax.

Geen losse levels Wat de Morrowind editor ook anders maakt is het punt dat een mod of spel niet bestaat uit losse mapfiles maar uit één file met een grid van zones. Deze zones zijn te vinden in een mini-browser waarin je ook elk gebied een eigen naam kan geven.

Naast het gebruiken van de Construction Kit als een 3D blokkendoos kan je ook de hele balans in het spel veranderen dankzij een script editor. Bevalt het je niet hoe sterk, snel of slim dat ene karakter is, dan verander je dat hier met wat typewerk .De syntax van het scripten is te vinden in de help-files.

Conclusie Rest er tot slot enkel de opmerking dat de Morrowind Construction Set erg geavanceerd is en vooral gemaakt voor de geoefende MOD/levelmaker, die in dit geval ook in bezit moet zijn van 3DsMax skills. Is dit je eerste keer dat je deze materie induikt dan raad ik je aan om de bijgeleverde handleiding goed te lezen en een uitgebreide cursus 3Dsmax te volgen.

Mensen die wel op dit niveau zitten kunnen zich in ieder geval verheugen op één van de grafisch meest geavanceerde engines van het moment.