Dat de Lord of the Rings boeken een grote aantrekkingskracht hebben op mensen die games spelen, is niet onopgemerkt gebleven. Al in 1982 mochten we voor het eerst een op Tolkien gebaseerde videogame spelen. Gamer.nl is de stoffige kelder ingedoken en heeft gekeken wat 22 jaar aan Tolkien games nu heeft opgeleverd.

Door Erik Karssen

De allereerste Lord of the Rings game wordt al in 1982 door het bedrijf Postern op de markt gebracht onder de naam Shadowfax. In plaats van een epische zoektocht naar de Ring, gaat het spel om twee figuren: Gandalf en de koning per paarden: Shadowfax. Samen worden ze achtervolgd door een eindeloze stroom Nazgûl. Door de aanvallen te ontwijken en de Nazgul uit te schakelen met Gandalfs lightening bolts, kan je dit spel urenlang spelen. Er zit namelijk ook geen einde aan; het Nazgûl leger is blijkbaar oneindig. Leuk om te weten is dat Shadowfax is gemodelleerd naar de beroemde fotoserie over paarden van Eadweard Muybridge

Foto's waarin Muybridge de beweging van een paard registreert

In hetzelfde jaar komt ook The Hobbit op de mark, ontwikkeld door Beam Software. Het spel gaat over het eerste bekende boek van Tolkien, The Hobbit. In het spel wordt gretig gebruik gemaakt van grafische achtergronden, uniek is echter dat je het spel ook volledig zonder plaatjes kunt spelen. Het spel laat je het gehele verhaal van The Hobbit spelen, beginnend met de ontmoeting met Gandalf en Thorin. Na 1982 blijft het vier jaar stil rond de Lord of the Rings franchise, tot in1986 Beam Software met een vervolg op The Hobbit komt. In The Fellowship of the Ring begint de epische tocht om ´the one Ring´ te vernietigen. Het spel is in twee delen verdeeld, wat onder het aloude DOS tot toepassing komt door twee losse bestanden. In het spel komen we een groot aantal karakters uit de boeken tegen, waaronder Tom Bombadil, the Green Knight, de Balrog, Boromir en Legolas.

Introscherm van Beam Software's The Shadows of Mordor

Dat Beam Software nog niet klaar is met de Lord of the Rings franchise blijkt in 1988. Dan brengen ze namelijk The Shadows of Mordor in de winkels. Het spel volgt het tweede deel uit de trilogie, waarin Frodo en Sam de speelbare karakters zijn. Leuk en innovatief is dat het spel in real-time wordt gespeeld. Karakters verplaatsen zich in het spel tussen locaties en terwijl je nadenkt over acties gebeuren er overal events. Dat 1988 een goed jaar is voor de Lord of the Rings fans blijkt met het verschijnen van J.R.R. Tolkien's War in Middle Earth. Het spel is een combinatie tussen een oorlogsstrategiespel en een RPG. Je kunt de veldslagen uit Midden-Aarde naspelen in real-time en de strijd vindt plaats in zowel steden als in de wildernis. In 1989 volgt het vervolg op Shadows of Mordor. In The Crack of Doom keer je terug naar de wildernis van Mordor, de aslanden van Gorgoroth en de angstaanjagende Tower of Cirith Ungol. Ook The Crack of Doom is een adventuregame, waarin je de rol aanneemt van Frodo of Sam.

De karakters uit War in Middle Earth, uitgezonderd van Merry